کد خبر: ۲۳۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 26
قضاوت کردن به زبان ساده به معنای درست یا غلط نامیدن چیزی و حکم دادن درباره آن است. همان‌طور که از این تعریف برمی‌آید، نوعی قطعیت در قضاوت کردن وجود دارد اما چگونه می‌توان درباره یک موضوع به قطعیت حکم داد و آن را رد یا تایید کرد؟ چنین کاری مستلزم آگاهی از کلیه عوامل و متغیرهایی است که وضعیت موجود را ایجاد کرده اند. به طور کلی قضاوت درست مبتنی بر آگاهی کامل از شرایط است
شفا آنلاین>یادداشت>   «لطفا این ویدئو را تا آخر ببینید...»، شاید این بی‌اهمیت‌ترین توضیح درباره یک کلیپ باشد و کمتر فردی را ترغیب به کلیک کردن روی آن بکند اما این کلیپ فقط در یک کانال داخلی نزدیک به یک میلیون بازدید داشته و به تازگی مورد توجه شبکه‌های اجتماعی <Social Networks>در دنیا قرار گرفته است. ماجرا از این قرار است که مردی در فرودگاه منتظر باز شدن گیت‌های پرواز است و کلوچه‌هایی را که خریده روی میز گذشته است. در زمانی که او مشغول مطالعه روزنامه است، فردی ژولیده روبه رویش می‌نشیند و یکی از کلوچه‌ها را می‌خورد! او با نگاهی تند، واکنش نشان می‌دهد و خودش هم یک کلوچه برمی‌دارد اما چیزی نمی‌گوید. پیرمرد ژولیده چند بار دیگر این کار را به ‌رغم نگاه‌های تند و اعتراض‌آمیز آن جوان تکرار می‌کند و در نهایت، کلوچه آخر را با این جوان نصف می‌کند. لحظاتی بعد که اطلاعات پرواز، شماره پرواز این جوان را اعلام می‌کند، او متحیر می‌شود. جوان با برداشتن کت‌اش، می‌بیند که کلوچه‌های او زیر کت بوده و او در تمام این لحظات، مشغول خوردن کلوچه‌های آن پیرمرد بوده است.

 
   قضاوت کردن به زبان ساده
قضاوت کردن کاری است که تقریبا همه افراد روزانه انجام می‌دهند. گاه به راحتی و تنها با بررسی اجمالی یک موضوع و گاه با نگاهی موشکافانه. اما اصولا این کار چگونه انجام می‌شود؟ قضاوت کردن به زبان ساده به معنای درست یا غلط نامیدن چیزی و حکم دادن درباره آن است. همان‌طور که از این تعریف برمی‌آید، نوعی قطعیت در قضاوت کردن وجود دارد اما چگونه می‌توان درباره یک موضوع به قطعیت حکم داد و آن را رد یا تایید کرد؟ چنین کاری مستلزم آگاهی از کلیه عوامل و متغیرهایی است که وضعیت موجود را ایجاد کرده اند. به طور کلی قضاوت درست مبتنی بر آگاهی کامل از شرایط است.

   چرا نباید دیگران را قضاوت کنیم؟
در واقع زمانی که به قضاوت فرد یا عملی که او انجام داده است، می‌پردازید تقریبا هرگز به کلیه عوامل و متغیرهایی که رفتار او را شکل داده است آگاهی ندارید. شما تنها می‌توانید بر مبنای پیش‌فرض‌های موجود در ذهن خود به قضاوت دیگران بپردازید زیرا تنها مواردی که به عنوان پیش فرض‌های اولیه برای قضاوت رفتار انسانی در دست دارید تجربیات انسانی و فردی خودتان است. شاید با خود بگویید خیر، من از استدلال و منطق بهره می‌برم اما باید این را هم در نظر بگیرید که رفتار انسانی همواره وابسته به متغیرهای فراوانی است و تعدد این متغیرها و برهمکنش عوامل و شرایط مختلف در شکل گیری برایند رفتاری یک انسان، امکان استفاده از منطق و استدلال خطی را درباره آن به کلی منتفی می‌سازد. به زبان ساده شما همواره چیزی را جا می‌اندازید.

   برداشت قالبی و قضاوت عجولانه
شما تنها می‌توانید قضایا را با توجه به پیش‌فرض‌های محدود انسانی‌تان ارزیابی کنید. این پیش‌فرض‌ها ناقص هستند زیرا وابسته به قالب‌های ذهنی شما، نوع تربیت و ارزش‌های خانوادگی‌تان، فرهنگ و جامعه‌ای که در آن رشد کرده‌اید و عواملی از این دست است. برای مثال همان‌طور که در این کلیپ دیده می‌شود، مرد انگلیسی زبان به ظاهر مرد هندی نگاه کرد و با خود گفت از ظاهرش معلوم است که فقیر است. یک برداشت قالبی و یک قضاوت عجولانه. بنابراین حداقل به این جمع بندی می رسید که شما نمی‌توانید به راحتی قضاوت کنید و تمام!خراسان

نویسنده : تینا امیری| روان شناس بالینی و دانش آموخته انستیتو روان پزشکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: