کد خبر: ۲۳۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 22
بدون داشتن سیستم ثبت اطلاعات توریسم سلامت نمی‌توانیم مسیر درستی برای توسعه گردشگری پزشکی ترسیم کنیم. داشتن آمارهای دقیق و مستند، لازمه برنامه‌ریزی علمی در صنعت توریسم درمانی است
شفا آنلاین>سلامت>نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یک یادداشت به مسیر مبهم توسعه گردشگری پزشکی در نبود سیستم ثبت اطلاعات اشاره کرد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد همتی گفت: بدون داشتن سیستم ثبت اطلاعات توریسم سلامت نمی‌توانیم مسیر درستی برای توسعه گردشگری پزشکی ترسیم کنیم. داشتن آمارهای دقیق و مستند، لازمه برنامه‌ریزی علمی در صنعت توریسم درمانی است، اما وقتی این آمارهای دقیق در دسترس نباشد یا آمارهای نادرست به مسئولان ارائه شود، آنگاه اجرای برنامه‌ها در صنعت گردشگری سلامت(health tourism) نیز دچار چالش جدی خواهد شد.

وی افزود: اطلاع داشتن از کلیات آمار تعداد گردشگران سلامت نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در پیشبرد برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه داشته باشد. وقتی برنامه‌ریزی در صنعت گردشگری سلامت جواب می‌دهد که آمار دقیقی از گردشگران سلامت داشته باشیم. مثلا باید به طور دقیق بدانیم چه تعداد زن و مرد و چه تعداد کودک خارجی از مراکز درمانی ایران، خدمات دریافت کرده‌اند. دقیقا به چه مراکز درمانی در چه شهرهایی مراجعه کرده‌اند و باید آمار دقیقی هم از تعداد عمل‌های جراحی با میزان فراوانی آنها داشته باشیم. در صورت داشتن چنین اطلاعات جزئی و دقیقی، آن وقت می‌توان برای جذب بیمار خارجی، گام‌های برنامه‌ریزی شده برداشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: جدای از ضرورت وجود سیستم ثبت اطلاعات توریسم سلامت، نیاز داریم که نظارت بر بخش‌های مختلف صنعت گردشگری سلامت نیز تشدید شود. این روزها دلالان و واسطه‌های غیرقانونی در نظام سلامت، حتی در حوزه خرید و فروش تخمک و اسپرم برای درمان ناباروری(sterility) هم وارد شده‌اند. آنها در هر حوزه‌ای که احساس کنند درآمد خوبی از آن حاصل می‌شود، وارد می‌شوند و به هیچ وجه نگران سلامتی بیمار داخلی و خارجی نیستند.

همتی اضافه کرد: ترفندهای مختلف دلالان گردشگری سلامت موجب شده است که گاه برخی توریست‌های درمان به مراکز درمانی بی‌کیفیتی ارجاع داده شوند که آن مراکز در شان نظام سلامت ایران نیست. همین ارائه خدمات درمانی بی‌کیفیت به توریست‌های سلامت موجب می‌شود که برخی از این توریست‌ها با نارضایتی کشور را ترک کنند و کار برخی از آنها نیز به شکایت از پزشک یا مرکز درمانی کشیده می‌شود. تنها با افزایش دامنه نظارت‌ها می‌توان انتظار داشت که این لکه‌های سیاه از پیشانی صنعت گردشگری سلامت ایران پاک شود.

وی در پایان اظهار کرد: از سوی دیگر، شاهد هستیم که هم اکنون برخی افراد و برخی نهادهای رسمی، بجای اینکه گامی در مسیر توسعه گردشگری بردارند و از گسترش شاخه‌های مختلف این صنعت سودآور استقبال کنند، کاملا برعکس عمل می‌کنند و مدام در مسیر توسعه صنعت گردشگری، مانع تراشی می‌کنند. نظارت قانونی و تذکر به این افراد و نهادها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا هیچ فرد یا نهادی به شکل عامدانه یا ناخواسته، مانع از توسعه صنعت سودآور توریسم در ایران نشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: