کد خبر: ۲۳۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 21
محققان بر این باورند که این روش می‌تواند راهکاری موثر برای ترمیم بافت‌های حیاتی بدن باشد
شفا آنلاین>سلامت>محققان موفق به شناسایی نوعی سلول بنیادی (وابسته به جفت جنین) شده‌اند که قادر به ترمیم بافت قلب، رشد عروق خونی جدید و سلول‌های سالم پس از حمله قلبی است.

به گزارش شفا آنلاین، این سلول‌های بنیادی استخراج شده از جفت Cdx2 نام دارند. مطالعات قبلی نشان داده بود که این سلول‌ها فقط قادر به تولید جفت در مراحل ابتدایی رشد جنین هستند و اطلاعاتی در مورد احیا و ترمیم اندام های بدن توسط این سلول‌ها در دست نبود.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک صورت گرفته است، نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی Cdx2 جمعیت وسیعی از سلول های بنیادی(Stem Cells) هستند که می‌توانند محل آسیب را هدف قرار دهند و از طریق گردش خون به محل مورد نظر برسند و ترمیم و بازسازی را آغاز کنند.

برای بررسی خواص ترمیم سلول های Cdx2، محققان حملات قلبی را در سه گروه مدل حیوانی القا کردند. یک گروه از موش‌ها پس از حمله قلبی سلول های بنیادی Cdx2 مشتق شده از جنین دریافت کردند، گروه دوم سلول های بنیادی عادی و گروه سوم یک محلول عادی حاوی سدیم دریافت کردند.

پس از سه ماه بررسی های انجام‌شده توسط MRI، نتایج نشان داد موش‌هایی که با سلول های بنیادی Cdx2 درمان شدند، بهبود قابل ملاحظه‌ای در بافت و ترمیم قلب داشته‌اند. پس از گذشت سه ماه از درمان، سلول‌های بنیادی به محل آسیب مهاجرت کرده بودند و رگ‌های خونی جدید و سلول های سالم در بافت ایجاد شده بود. موش‌هایی که آب نمک و سلول بنیادی دریافت کردند، مبتلا به نارسایی قلبی(Heart failure) شدند و هیچ پیشرفت و بهبودی نداشتند.

محققان بر این باورند که این روش می‌تواند راهکاری موثر برای ترمیم بافت‌های حیاتی بدن باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: