کد خبر: ۲۳۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 20
یکی از افتخارات کشور پیشرفت‌های پزشکی به‌ویژه پیشرفت در زمینه پیوند اعضا است که می‌تواند بیماری‌های لاعلاج را به بیماری‌های قابل درمان تبدیل کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به دستمزد کم پزشکان از اعمال پیوند عضو گفت: امسال تصمیم گرفته‌ایم از منابع مالی طرح تحول سلامت بخشی را به حوزه پیوند عضو اختصاص دهیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر قاسم جان‌بابایی در مراسم جشن شفا که با هدف بزرگداشت روز ملی اهدای عضو برگزار شد،گفت: یکی از افتخارات کشور پیشرفت‌های پزشکی به‌ویژه پیشرفت در زمینه پیوند اعضا(Organ transplants) است که می‌تواند بیماری‌های لاعلاج را به بیماری‌های قابل درمان تبدیل کند.

وی افزود: با توجه به زحمات شبکه فراهم‌آوری پیوند اعضا در کشور توانسته‌ایم پیشرفت‌های شایانی در این حوزه داشته باشیم البته در زمینه فرهنگسازی با تمام تلاش‌های صدا وسیما و رسانه‌ها باز هم نیاز به کوشش بیشتر است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از افتخارات سال ۹۸ در حوزه پیوند عضو انتقال قلب از استان گیلان به تهران در مدت زمان کمتر از یک ساعت بود، گفت: این پیوند قلب با همکاری فرابخشی میان هوانیروز و دست اندرکاران پیوند عضو انجام شد البته باید توجه کرد که شاخص اهدای عضو (پی. ام. پی) در جهان ۴۰ است اما این شاخص در ایران به‌طور میانگین عدد ۱۱ را به خود اختصاص داده است بنابراین همچنان نسبت به آمارهای جهانی در این حوزه عقب هستیم. خوشبختانه برخی استان‌ها از کل کشور  جلوتر هستند.  به‌طور مثال شاخص اهدای عضو(organ donation) استان یزد ۴۰ است.

جان بابایی افزود: در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر دچار نارسایی کلیه هستند که ۳۰ هزار نفر از آنان دیالیز می‌شوند و در همین زمینه ۱۰ هزار نفر هم کاندیدای پیوند کلیه هستند. نکته قابل توجه آن است که میزان اثر بخشی پیوند عضو از نظر طول عمر و هزینه‌هایی که به بیمار تحمیل می‌شود، یک‌هفتم هزینه درمان دارویی است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیوند مغز استخوان نیز اتفاقات خوبی در کشور در راه است، گفت: در این زمینه افراد سالم هم می‌توانند مغز استخوان اهدا کنند. بر این اساس در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار اهدای مغز استخوان در بانک اهدای عضو داریم و امیدواریم فرهنگسازی در این زمینه افزایش یابد تا به افتخارات ما در این حوزه اضافه کند.

جان‌ بابایی در پایان با اشاره به دستمزد کمی که عمل پیوند عضو برای پزشکان دارد، گفت: تنها توجیهی که پزشکان را به انجام این اعمال تشویق می‌کند، ‌اهداف خیرخواهانه است البته امسال تصمیم گرفته‌ایم از منابع مالی طرح تحول سلامت، بخشی را به حوزه پیوند عضو اختصاص دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: