کد خبر: ۲۳۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 19
غده پروستات غده کوچکی که مجرای ادراری مردان را تشکیل می‌دهد؛ پروستات به شکل یک هرم وارونه اطراف مجرا را احاطه کرده. مقدار زیادی از حجم مایع منی بوسیله پروستات تولید می‌شود و مواد موجود در مایه مترشحه پروستات برای باروری اسپرم ضروری است
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص اورولوژیست گفت: پروستات معمولا دارای علل عفونی است و افراد جوان‌تر به آن مبتلا می‌شوند ولی سرطان پروستات مربوط به سنین بعد از ۵۰ سالگی است.

به گزارش شفاآنلاین، سعید مدرسی متخصص اورولوژیست و بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری تناسلی درباره سرطان پروستات و علائم آن اظهار کرد: غده پروستات غده کوچکی که مجرای ادراری مردان را تشکیل می‌دهد؛ پروستات به شکل یک هرم وارونه اطراف مجرا را احاطه کرده. مقدار زیادی از حجم مایع منی بوسیله پروستات تولید می‌شود و مواد موجود در مایه مترشحه پروستات برای باروری اسپرم ضروری است.

وی ادامه داد: پروستات تحت تاثیر هورمون مردانه تستوسترون رشد می‌کند و بزرگ می‌شود؛ این غده در دوران کودکی کوچک است، اما هنگام بلوغ مختصری رشد می‌کند. سایز نرمال پروستات حدود ۲۵ سانتی متر و وزن آن ۲۵ گرم است. این غده در طول زندگی می‌تواند به بیماری‌های متعددی تبدیل شود و مشکلات فراوانی را برای مردان ایجاد کند؛ بیش از ۵۰ درصد مردان در طی دوره‌ای از زندگی خود مبتلا به بیماری پروستات خواهند شد.

سن شیوع ابتلا به بیماری پروستات

مدرسی ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های پروستات به سه دسته تقسیم و شامل پروستاتیت (التهاب پروستات)،بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات می‌شود. پروستات معمولا دارای علل عفونی است و افراد جوان‌تر به آن مبتلا می‌شوند ولی بزرگی خوش خیم و سرطان پروستات مربوط به سنین بعد از ۵۰ سالگی است.

وی درباره علائم بالینی بیماری‌های پروستات گفت: این علائم شامل دو دسته علائم انسدادی و تحریکی ادراری است؛ علائم انسدادی شامل انقباض ادرار و کاهش قطر و فشار ادرار و قطره قطره شدن انتهای ادرار می‌شود، علائم تحریکی اداری شامل سوزش ادراری و تکرر ادرار روزانه و شبانه و بی اختیاری ادراری است این نوع بیماری می‌تواند عوارض متعددی همچون  خونریزی، عفونت،  آسیب به کلیه‌ها و تشکیل سنگ مثانه برای بیمار داشته باشد.

این متخصص اورولوژیست اضافه کرد: سرطان(Cancer) پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است که ریسک ۱۸ درصدی برای ابتلا به آن وجود دارد؛ با توجه به این موضوع که این نوع سرطان در ابتدا نشانه و علامتی ندارد. افراد باید از طریق غربالگری سالیانه از ۴۵ سالگی به بعد مورد آزمایش قرار بگیرند تا تشخیص زودهنگام مانع بروز این بیماری شود؛ مردان از ۴۵ سالگی به بعد برای تشخیص مشکلات پروستات باید سالیانه ویزیت شوند که شامل شرح حال و معاینه انگشتی و آزمایش psa و در صورت لزوم سونوگرافی است.

مدرسی اظهار کرد: در صورتی که در آزمایشات و معاینه‌ها به وجود سرطان پروستات مشکوک شدیم باید نمونه برداری پروستات با سونوگرافی از طریق مقعد انجام شود، اگر سرطان پروستات زود تشخیص داده شود درمان قطعی وجود دارد، ولی در غیر این صورت در مراحل نهایی بیماری، مشکلات متعددی برای بیمار به وجود خواهد آمد.

وی درباره درمان سرطان پروستات گفت: درمان بیماری‌های پروستات بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد، در مراحل اولیه از درمان دارویی و در مراحل پیشرفته درمان به صورت جراحی انجام می‌گیرد؛ دارو‌های متنوع و خوبی برای این نوع بیماری وجود دارد که تا حدود بسیار زیادی کمک کننده است و مشکلات بیمار را برطرف می‌کند. در صورتی که بیماری  به درمان دارویی پاسخ ندهد فرد کاندید درمان جراحی می‌شود. جراحی‌ها به صورت باز یا بسته و حتی لیزری است. این جراحی‌ها بر اساس سایز و شدت بیماری انتخاب می‌شوند؛ جراحی‌های پروستات عوارضی همچون ناتوانی‌های جنسی و بی اختیاری‌های ادراری به همراه  دارد، البته احتمال ایجاد این ناتوانایی‌ها بسیار کم است.

این متخصص اورولوژیست تاکید کرد: معمولا روش پیشگیری (prevention)موفقیت‌آمیز کامل برای بیماری‌های پروستات وجود ندارد، ولی با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و نیز مکمل‌های روی و نیز در بعضی موارد مصرف گوجه فرنگی برای پیشگیری تا حدی کمک کننده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: