کد خبر: ۲۳۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 18
کار دکتر داروساز تنها نسخه پیچی و یا نوشتن دستور دارو نیست، مردم باید از این فرصت مشاوره‌ای که در اختیار دارند، بهترین استفاده را ببرند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کار دکتر داروساز تنها نسخه پیچی و یا نوشتن دستور دارو نیست و مردم نیز هنوز نقش مشاوره دارویی داروساز را نپذیرفته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، احمد حمزه با اشاره به انتقاد دبیر انجمن داروسازان مبنی بر اینکه مردم قربانی غفلت مسئولان از نقش داروسازان هستند گفت: تا حدود زیادی این صحبت درست است چراکه داروسازان می‌توانند در مشاوره دادن در خصوص دارو و بیماری‌ها موثر باشند. درحال‌حاضر برای نسخه‌هایی که وارد داروخانه می‌شود، عددی با عنوان حق فنی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حق فنی یعنی دکتر داروساز(Pharmacist) حقوقی دارد و به دلیل مشاوره‌هایی که باید در خصوص میزان مصرف دارو و بیماری بدهد، این حق فنی را می‌گیرد اما جامعه ظاهرا این قضیه را باور نکرده و نسخه را می‌گیرد و به نزد پزشک خود می‌رود و هیچ مشاوره‌ای نیز از دکتر داروساز نمی‌گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: این یک مشکل فرهنگی است که در طول زمان در جامعه نهادینه شده و خوب است که از طریق آموزش‌هایی که بخش‌های مختلف به جامعه ارائه می‌کنند، این نقش پررنگ‌تر باشد. به هر حال دکتر داروساز سال‌ها عمر خود را صرف این کرده که چنین مسائلی را یاد بگیرد و به جامعه منتقل کند.

حمزه تصریح کرد: کار دکتر داروساز تنها نسخه پیچی و یا نوشتن دستور دارو نیست، مردم باید از این فرصت مشاوره‌ای که در اختیار دارند، بهترین استفاده را ببرند. دکترهای داروساز نیز از اینکه مورد مشاوره قرار بگیرند، استقبال می‌کنند اما مردم هنوز از این موضوع استقبال نکردند بنابراین مردم باید این قضیه را بپذیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان خاطرنشان کرد: این حق مردم است که از این مشاوره‌ها استفاده کنند چراکه بابت آن پول می‌پردازند بنابراین باید از این حق خود استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: