کد خبر: ۲۳۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 18
اگر عوارض زخم مثل سوراخ‌شدن، یا انسداد یا خونریزی وجود داشته باشد نباید روزه بگیرد، ولی اگر زخم ترمیم شده است و آندوسکوپی هم این را تایید می‌کند و شخص می‌تواند با خوردن داروهای ضد اسید معده قبل از سحر و قبل از افطار روزه بگیرد
شفاآنلاین>سلامت>با شروع ماه مبارک رمضان در برخی افراد مشکلاتی گوارشی ایجاد ناشی از تغییر رژیم می‌شود یا اینکه مشکلات گوارشی قبلی تشدید می‌شود. از این جهت، با رعایت برخی نکات می‌توان از این مشکلات اجتناب کرد و این ماه مبارک را با سلامتی و توام با شادابی بیشتر پشت‌سر گذاشت.

به گزارش شفاآنلاین،حال سوال این است که اگر کسی دچار بیماری‌های ناشی از دستگاه گوارشی و معده <Stomach>باشد، توان روزه گرفتن دارد؟پاسخ این است که اگر عوارض زخم مثل سوراخ‌شدن، یا انسداد یا خونریزی وجود داشته باشد نباید روزه بگیرد، ولی اگر زخم ترمیم شده است و آندوسکوپی هم این را تایید می‌کند و شخص می‌تواند با خوردن داروهای ضد اسید معده قبل از سحر و قبل از افطار روزه بگیرد.

یکی از بیماری‌های شایع در ماه مبارک روده تحریک‌پذیر یا IBS است، این افراد می‌توانند روزه بگیرند به‌خاطر اینکه ارتباط زیادی بین آرامش فکری، روحی و روزه‌داری وجود دارد، ولی به‌شرطی که شخص روزه‌دار از غذایی که باعث تحریک یا تشدید نفخ و یا مشکلات شایع می‌شود پرهیز نماید.از بیماری‌های شایع دیگر کبد چرب است، که فرصت خوبی برای بیمارانی است که با کاهش وزن به ترمیم کبد چرب‌شان کمک نمایند.

چون معمولا به این بیماران توصیه می‌شود هفته‌ای نیم کیلو حداقل کاهش وزن داشته باشند، و از خوردن غذاهای چرب و قندی پرهیز نمایند.

یکی دیگر از مشکلات عزیزان روزه‌دار که از آن رنج می‌برند، یبوست است.برای پرهیز از این امر توصیه می‌شود در فاصله بین افطار تا سحر، عزیزان روزه‌دار از مایعات زیاد استفاده کنند، مصرف سبزیجات، میوه‌ها خصوصا میوه‌های آبدار نظیر هندوانه و همچنین کم مصرف کردن غذاهای پرچرب و قندی خصوصا زولبیا و بامیه، حلوا، خرما، نوشابه و شله‌زرد و موادی از این قبیل پرهیز شود، و همچنین مصرف چای پر رنگ و قهوه پس از افطار می‌تواند باعث تشدید یبوست شود که برای جلوگیری از رخداد توصیه می‌شود چای کم‌رنگ مصرف شود و از نوشیدن قهوه پرهیز شود.

مشکل مهم دیگری که ممکن است افراد در ماه مبارک رمضان با آن دست و پنجه نرم کنند، رفلاکس معده است. رفلاکس برگشت اسید معده به مری است که باعث ترش‌کردن، سوزش سردل،درد پشت جناغ سینه سرفه، تنگی نفس، گلودرد<Sore throat> یا احساس توده در گلو و غیره می‌شود.

همینطور در ماه مبارک رمضان افراد گاهی به‌دنبال گرسنگی‌های طولانی مدت پس از افطار وعده‌های سنگین غذایی را با سرعت و حجم زیاد به‌همراه مایعات و فراوان میل می‌کنند که این امر موجب رفلاکس می‌شود.

یکی از باورهای غلطی که ممکن است باعث تشدید رفلاکس شود این است که شخص روزه‌دار بلافاصله بعد از خوردن افطار دراز بکشد تاکید می‌شود که از این کار در زمان روزه‌داری پرهیز شود.

یکی از عادات غلطی که ممکن است در شخص روزه‌دار وجود داشته باشد، کشیدن سیگار و قلیان بعد از افطار است که می‌تواند رفلاکس معده را بیشتر کند و ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای عزیزانی است که حدالمقدور از کشیدن سیگار و قلیان امتناع کنند.

پس از صرف افطار به منظور جلوگیری از رفلاکس از انجام ورزش سنگین پرهیز شود. اگر در طول روز به‌علت ضعف ورزش نکرده‌اید پیاده‌روی بعد از افطار بهترین فعالیتی است که به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

یکی از عاداتی که باعث تشدید نفخ و رفلاکس می‌شود مصرف نوشابه گازدار با نی است که این عامل باعث می‌شود هوا وارد روده و معده شود و نفخ را تشدید کند،همچنین مصرف آش‌رشته نیز به‌علت داشتن پیازداغ و حبوبات می‌تواند باعث نفخ شود عزیزانی که از این مشکلات رنج می‌برند بهتر است در مصرف اینگونه مواد غذایی دقت داشته باشند و حدالمقدور از آنان استفاده نکنند.

 لذا، با رعایت این موارد مسلمانان عزیز می‌توانند در کنار بهداشت معنوی روزه‌داری به بهداشت جسمانی روزه‌داری نیز دست پیدا کرده و با سلامت کامل از عهده این وظیفه شرعی خود بر آیند.آرزوی قبولی طاعات و عبادات و همچنین سلامت و آرامش روحی و روانی برای عزیزان از خداوند متعال خواهانم.آرمان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: