کد خبر: ۲۳۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 17
برای کاهش اعتیاد در بین افراد جامعه و به خصوص جوانان باید جلوی دسترسی آسان به مواد مخدر گرفته شود تا افراد به سادگی به مواد اعتیاد آور دسترسی نداشته باشند
شفاآنلاین>سلامت> رئیس پیشگیری از آسیب مواد وزارت بهداشت گفت: غربالگری مصرف کننده‌های مواد با شبکه نظام بهداشتی کشور انجام می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،  سید ابراهیم قدوسی رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد وزارت بهداشت  اظهار کرد: برای کاهش اعتیاد در بین افراد جامعه و به خصوص جوانان باید جلوی دسترسی آسان به مواد مخدر گرفته شود تا افراد به سادگی به مواد اعتیاد آور دسترسی نداشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری با مدیریت دسترسی به مواد غیر قانونی، احتمال موفقیت را بیش از گذشته ارتقا خواهد داد و این روش یکی از مسائل ذکر شده در کتب مرجع است.

قدوسی تاکید کرد: میزان مواد غیر قانونی و مخدر در کشور می‌تواند برنامه‌های سازمان ذی‌ربط را در زمینه پیشگیری از بروز اعتیاد (Addiction)افراد در جامعه و به ویژه جوانان را تغییر دهد.

رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد بیان کرد: در زمینه جلوگیری از اعتیاد جوانان کشور نظام شبکه بهداشتی و درمانی تکلیفی بر عهده وزارت بهداشت است، به طوری که با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اولیه که در تمام سطوح کشور جاری است، از طریق کارشناسان مراقبت سلامت وزارت بهداشت، کار غربالگری افراد مصرف کننده مواد غیر قانونی و مخدر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با غربالگری افراد مصرف کننده مواد مخدر و حتی الکل از طریق نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور، آنهایی که جواب آزمایش‌شان مثبت است برای اقدامات تکمیلی به کارشناسان سلامت روان معرفی می‌شوند و اقدامات تخصصی برای آنها انجام خواهد شد.
غربالگری مصرف کننده مواد مخدر

قدوسی افزود: کار غربالگری افراد مصرف کننده مواد مخدر غیر قانونی از طریق شبکه بهداشتی طرح تحول نظام سلامت انجام می‌شود و این طرح از سال۹۴ راه‌اندازی و از طریق نظام شبکه کشور مورد استفاده افراد قرار گرفته است.

رئیس اداره پیشگیری (prevention)و کاهش آسیب مصرف مواد گفت: کار ارزشیابی و غربالگری افراد مصرف کننده غیر قانونی به طور کامل در کشور انجام نشده که علت اصلی آن توسعه ناکافی این برنامه در سطح کشور است و وزارت بهداشت تدوین ارزشیابی غربالگری افراد را از نظر سلامت روان و با هدف پیشگیری از اعتیاد به مواد غیر قانونی در دستور کار خود قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: