کد خبر: ۲۳۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 08
با هماهنگی تیم جراحی عروق عمل فوق انجام گرفت و انسداد شریان کاملاً مرتفع شد و بیمار باحال عمومی خوب از بخش ICU جنرال به بخش نورولوژی منتقل شد
شفاآنلاین>سلامت>جان یک شهروند روس درمجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) که در حین پرواز دچار مشکل سکته مغزی حاد شده بود نجات داده شد.
 
به گزارش  شفاآنلاین و به نقل از روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه 98 هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ شرکت هوایی Azur Air روسیه که از سنت پترزبورگ به مقصد فرودگاه آل مکتوم دوبی در حال پرواز بود، به علت وجود مسافر بدحال با علائم سکته مغزی حاد در پرواز، در فرودگاه مهرآباد تهران فرود اضطراری کرد.

امکان فرود برای این هواپیما هم در فرودگاه امام خمینی (ره) و هم در فرودگاه مهرآباد مهیا بود، اما خلبان مهرآباد را برای فرود اضطراری انتخاب کرد و به زمین نشست.

 بلافاصله پس از فرود، بیمار آقای 63 ساله به همراه همسرش به‌وسیله آمبولانس اورژانس<Emergency> تهران از فرودگاه مهرآباد به مرکز جامع استروک (سکته مغزی) واقع درمجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اعزام می‌شود تا اقدامات درمانی برای وی انجام پذیرد.

دکتر پیام صراف متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب مجتمع و پزشک مستقیم بیمار در مصاحبه با واحد روابط عمومی مجتمع اعلام کرد: بیمار با اختلال تکلم حاد و ضعف در اندام فوقانی سمت راست و تشخیص احتمالی سکته مغزی و با اعلام کد 724 سماء توسط اورژانس تهران با آمبولانس به مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) منتقل می‌شود.

 تیم درمانی مرکز استروک مجتمع آماده پذیرش بیمار شد و بلافاصله پس از ورود به اورژانس، توسط تیم یادشده و بعد از ارزیابی معاینه بالینی و انجام سی‌تی‌اسکن و سی تی آنژیوگرافی عروق مغز و گردن و با تشخیص سکته حاد مغزی، بیمار بلافاصله به واحد استروک مجتمع منتقل شد و با توجه به اینکه بیمار در طی تنها 2 ساعت و نیم از زمان وقوع حادثه به این مرکز منتقل‌شده بود (زمان طلایی تزریق این دارو تنها بین 3 تا 4 و نیم ساعت است)، بر طبق پروتکل استروک، داروی حل‌کننده لخته خون (rTPA) به بیمار تزریق شد. در طی معاینات مکرر پس از تزریق، وضعیت تکلم و ضعف اندام فوقانی سمت راست، بهبودی بارزی پیدا کرد. 

در بررسی‌های تکمیلی مشخص شد که علت سکته مغزی بیمار تنگی بسیار شریان کاروتید سمت چپ (یکی از شریان‌های بزرگ تغذیه‌کننده مغز) بوده است.

دکتر صراف افزود: با همکاری تیم نورولوژی، نورواینترونشن، رادیولوژی و جراحی عروق، تنگی شریان بررسی شد و مشخص شد که شریان کاروتید سمت چپ به میزان بالای 90درصد انسداد دارد و با توجه به شرایط بحرانی بیمار و تصاویر موجود در اقدامات پاراکلینیک فوق، تصمیم به جراحی باز شریان کاروتید سمت چپ گرفته شد که به نوع خود اقدامی حساس و پرمخاطره بود ولی به جهت حفظ سلامت بیمار این تصمیم حیاتی و مهم گرفته شد.  

با هماهنگی تیم جراحی عروق عمل فوق انجام گرفت و انسداد شریان کاملاً مرتفع شد و بیمار باحال عمومی خوب از بخش ICU جنرال به بخش نورولوژی منتقل شد. 

وی افزود: حال عمومی  بیمار خوب است و پس از کنترل نهایی علائم حیاتی به‌ویژه فشارخون<blood pressure> وی، بیمار تا ساعتی دیگر مرخص خواهد شد.

دکتر صراف خاطرنشان کرد: که سرعت عمل تیم اعزام کننده بیمار از فرودگاه به مرکز استروک مجتمع و اقدامات درمانی صورت گرفته در طی بستری، در نوع خود کم‌نظیر بود و با کشورهای پیشرفته جهان قابل‌مقایسه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: