شفا آنلاین-متخصص پزشکی قانونی عدم موفقیت پزشکان در برقراری رابطه با بیمار را ازعوامل اصلی افزایش شکایت بیماران از آنان اعلام کرد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر فریدون مردانی درجریان
برگزاری بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی با بیان این مطلب اظهار داشت:مطبوعات
و سایر رسانه های جمعی،افزایش سطح انتظارات مردم از درمان؛افزایش تعداد دانش
آموختگان رشته های گروه پزشکی و حقوق در خانواده و جامعه از دیگر علل شکایات بیماران
وخانواده هایشان از پزشکان است
وی ادامه داد: همچنین روی آوردن اندکی از پزشکان به اعمال خلاف در جهت
کسب در آمد بیشتر بر شکایت بیماران از آنان نیز دامن می زند.
وی خاطرنشان کرد: در یک پرونده پزشکی حتی اگر رأی درنهایت به نفع پزشک
و کادر درمانی تمام شود، باز هم به ضرر پزشک است وبه طورقطع هیچ گاه پزشک برنده
نیست.
قصور پزشکی
مردانی عدم تفهیم- پاسخ هیجانی و قصور واقعی را 3 عامل قصور پزشکی
دانست که تمامی شکایت ها مربوط به یکی از آنها می شود.
وی افزود: بر اساس تجربه کمیسیون های قصور، شایع ترین عامل شکایت
بیماران از پزشکان ناشی از عدم تفهیم است که آن هم به دنبال تفهیم نکردن بیماری از
سوی پزشک به بیمار است.
وی تأکید کرد: زمانی که خود بیمار یا یکی از بستگانش دچار آسیب جدی از
سوی پزشکی می شود برای دفاع و اضافه کردن پزشک به عنوان شریک دست به شکایت از آن
می زند.
متخصص پزشکی قانونی ، قصور واقعی را ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی،
عدم رعایت نظامات دولتی و عدم مهارت علمی یا عملی پزشکان اعلام و بیان کرد: به طور
کلی هر امری که مغایر الزامات خاص پزشکی باشد قصور پزشکی نامیده می شود.
انواع قصور
وی درباره انواع قصور خاطرنشان کرد: خطا در تشخیص- جراحی- تجویز دارو-
بیهوشی- پره ناتال زایمان- خطا در پیگیری و ... جزء قصور پزشکی نیز محسوب می شوند.
شرایط اثبات قصور پزشکی
مردانی اذعان کرد: وظیفه، تخطی یا خطا،آسیب و رابطه عامل مستقیم شرایط
اثبات قصور پزشکی محسوب می شوند.
وی یادآور شد: در صورتی که پزشک مرتکب خطایی نشده باشد مسوولیت کیفری
ندارد و همچنین اگر بیمار دچار آسیب جسمی؛ضررو زیان مالی و حتی مرگ نشده باشد
مسوول نیست.