کد خبر: ۲۳۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 28
افراد باید اطلاعات درست را از منابع موثق و رسمی دریافت کنند چرا که امروزه رسیدن اطلاعات و محتوای نادرست به مردم یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در حوزه سلامت است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از انباشت انبوه اطلاعات نادرست و غیرعلمی در فضای مجازی و برخی باورهای نادرست در فضای واقعی به عنوان یکی از تهدیدات سلامت مردم، در جامعه امروز نام برد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر نوید دانایی اظهار کرد: برخی اعتقادات خرافی در جامعه، محتوای نادرست و جست‌وجوی اطلاعات از فضای اینترنت به عنوان یک منبع جست‌وجوی اطلاعات سلامت<Health> می‌تواند سلامت مردم را در بلندمدت با مشکل مواجه کند.

وی با بیان اینکه بخشی از این اطلاعات، اطلاعات درستی است افزود: مردم نباید به همه این اطلاعات اعتماد کنند چرا که بخشی از آنها نیز نادرست است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: گاهی برخی از این اطلاعات در تضاد کامل با همدیگر هستند و یا در خصوص خواص برخی میوه‌ها و گیاهان محتوای متناقضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خروجی نهایی این اطلاعات، تهدید سلامت مردم است تصریح کرد: افراد باید اطلاعات درست را از منابع موثق و رسمی دریافت کنند چرا که امروزه رسیدن اطلاعات و محتوای نادرست به مردم یکی از جدی‌ترین چالش‌ها در حوزه سلامت است.

این فوق‌تخصص اطفال با ابراز نگرانی از برخی اطلاعات در خصوص بیماری‌های مرتبط با اطفال گفت: حجم بالای این اطلاعات و تضاد آشکار برخی از آنها حقیقتاً جای نگرانی دارد و خانواده‌ها نباید به هر محتوایی در خصوص درمان و سلامت خود و فرزندان‌شان اعتماد کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه باورهای نادرست گاه در روند درمان اختلال ایجاد می‌کنند، ادامه داد: بخشی از فرآیند درمان به حوزه روان، اعتماد بیمار و اعتقادات وی برمی‌گردد و این مهم یک بحث کاملاً علمی است.

وی با بیان اینکه اگر بیمار به درمان اعتماد نداشته باشد، درمان مناسبی صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: درمان تنها محدود به نسخه پزشک نیست و باور افراد به فرآیند درمان<cure> نیز بخشی مهمی از این فرآیند است که می‌تواند با اطلاعات نادرست آسیب ببیند.

دانایی بر ضرورت توجه بیشتر به مقوله پیشگیری و خود مراقبتی، تاکید و اظهار کرد: باید مردم در خصوص مراقبت‌های اولیه بهداشتی آموزش‌های لازم را ببینند و رسانه‌های معتبر و رسمی می‌توانند با طرح این آموزش‌ها و انتقال اطلاعات از منابع و مراجع علمی و تخصصی به جامعه، نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص ایفا کنند.

این پزشک متخصص از آگاهی بخشی به مردم به عنوان یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی نام برد و گفت: حوزه آموزش عمومی به ویژه در بخش سلامت نیازمند توجه جدی تری است. ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: