کد خبر: ۲۳۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 26
اینکه تعرفه ها به صورت غیر واقعی پایین نگاه داشته شود تالی فاسد بسیار دارد که در نقدها به آن اشاره شده است اما مهمترین مشکل آن عدم وجود ساختار پزشک خانواده برای اداره سیستم بهداشتی درمانی است
شفا آنلاین>سلامت>اعلام تعرفه‌های سال ۹۸ بیش از آنکه نیاز به اعتراض داشته باشد نیاز به ریشه یابی دارد که چرا تعرفه ها فقط بر مبنای عدد و رقم سنجیده و اعلام می شود. گویا با هیچ کدام از متخصصین سلامت یا مدیریت بهداشتی درمانی مشاوره انجام نشده است.

اینکه تعرفه ها به صورت غیر واقعی پایین نگاه داشته شود تالی فاسد بسیار دارد که در نقدها به آن اشاره شده است اما مهمترین مشکل آن عدم وجود ساختار پزشک خانواده برای اداره سیستم بهداشتی درمانی است. در همه دنیا این ساختار کمک می کند تا هزینه ها کاهش یابد و بهترین خدمات به بیمار ارائه گردد. اینکه یک متخصص باید بین ۱۰ تا ۱۵ بیمار با تعرفه حداقل ۵ برابر این مبلغ ببیند امری کاملا علمی است چرا که در صورت افزایش تعداد بیمار با کاهش دقت و افزایش آزمایشات مجدداً ریخت و پاش منابع ادامه خواهد یافت و این امری بدیهی است که نادیده گرفته می شود و عدد و رقم فقط برای پاسخ به برخی منتقدان حرفه ای کاربرد دارد.

عجب اینکه در سخنان مسئولین محترم وزارت بهداشت و درمان سخنی از احیای طرح پزشک خانواده و کاهش هزینه‌ها ناشی از آن وجود ندارد. برای مثال سومین هزینه عمده دارویی که توسط بیمه ها پرداخت می شود مربوط به بیماران دیابتی است. تصور بفرمایید که همه بیماران تقاضای انسولین pen دارند و آزمایشات و چکاپ فراوان که صرفاً توسط متخصصین باید نوشته شود حال اگر پزشکان خانواده(Family Doctors) با ویزیت کمتر و ملاقات بیشتر بیمار موجبات کاهش همین یک قلم را فراهم نمایند مشکلات مالی کاهش عمده‌ای خواهد یافت ( عدد و رقم آن قابل محاسبه است).

اصلاح ریشه ای تعرفه های غیر واقعی آرزوی همه جامعه پزشکی است. به گمان من به جای بازی باخت باخت افزایش عدد و رقم به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد که واکنش عمده‌ای در جامعه ایجاد کرده بیاییم و با اصلاح ساختار، موجبات ارتقای سیستم و اصلاح ریشه ای مشکلات بهداشت درمان کشور را فراهم سازیم.

یادداشت اختصاصی پزشکان و قانون
نویسنده: دکتر آرش قدوسی , متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: