کد خبر: ۲۳۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 24
محمود متین، بنیانگذار بیمارستان ایران و از خیرین بزرگ عرصه پزشکی بود که سال گذشته در چنین روزی دیده از جهان فرو بست
شفاآنلاین>سلامت> محمود متین، معروف به «طبیب تولد»، در طول ۶۰ سال خدمت پزشکی بیش از ده‌ها هزار نوزاد شاداب و تندرست ایرانی را به دنیا آورد.

به گزارش شفاآنلاین، محمود متین، بنیانگذار بیمارستان ایران و از خیرین بزرگ عرصه پزشکی بود که سال گذشته در چنین روزی دیده از جهان فرو بست.

وی نهم تیر ماه ۱۳۰۸ در همدان دیده بر جهان گشود. تحصیلات دوره ابتدایی را در مدرسه محمدی» شهر همدان و دوره متوسطه (سال ششم) رشته طبیعی را در دبیرستان البرز تهران گذراند. به دلیل علاقه به شعر و کلام پارسی به سال ۱۳۲۶ به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران راه یافت. در همان سال به دانشکده پزشکی(medical) آن دانشگاه تغییر مسیر داد و در سال ۱۳۳۲ به دریافت درجه دکتری عمومی نائل شد. پس از دریافت درجه دکترای عمومی، دوره تخصصی رشته زنان و مامایی در دانشگاه تهران را نزد استاد جهانشاه صالح» به پایان رساند. سپس به آمریکا عزیمت نمود و دگر بار در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ درجه تخصص شد.

در سال ۱۳۴۰ به رغم اصرار استادانش در آمریکا، به قصد خدمت به وطن به ایران بازگشت و در آغاز فعالیت خود، زایشگاه خواجه نوری وابسته به وزارت بهداری را در تهران تأسیس نمود. بنیان گذاری بیمارستان «ایران» وابسته به وزارت به قصد آموزش دانشجویان پزشکی دانشگاه ملی شهر تهران از فعالیت‌های دیگر او در بدو ورود به میهن بود.

در سال ۱۳۴۳ بخش زنان و زایمان بیمارستان «مفرح» در جنوب شهر تهران در محله یاخچی آباد را راه اندازی کرد و حدود ۱۵ سال در آنجا خدمت کرد.

تأسیس کمیته بهداشت و تنظیم خانواده در وزارت بهداری (۱۳۴۶-۱۳۹۰) و نیز راه اندازی مجدد مدرسه عالی مامایی دانشکده پزشکی دانشگاه ملی در زمان ریاست محمد جعفریان، از دیگر فعالیت‌های مهم او بود.

در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت درجه دانشیاری در دانشگاه ملی و سپس دبیری انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران در زمان ریاست جهانشاه صالح و نهایتاً ریاست آن انجمن را عهده دار شد.

در سال ۱۳۶۰ موفق به دریافت درجه استادی از آن دانشگاه شد و ۱۲ سال مدیریت گروه زنان و مامایی و نیز رهبری بورد تخصصی آن رشته را بر عهده گرفت.

راه اندازی و ریاست بخش زنان و مامایی بیمارستان طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خدمت در بیمارستان جرجانی و همچنین معاونت امور مالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از دیگر فعالیت‌های او بود.

عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی، هیئت مدیره و هیئت امنای جامعه جراحان ایران، بررسی عالی پرونده‌های پزشکی (شکایات بیماران) در نظام پزشکی و نیز عضویت در کمیته ارتقا هیئت علمی دانشکده پزشکی و نیز پزشکان بیمارستان(Hospital) فیروزگر که بعدها تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی ایران به فعالیت خود ادامه دادند، گزیده‌ای از خدمات وی بود.

نهایتاً در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بازنشسته شد.

«طبیب تولد» که در طول ۶۰ سال خدمت به جامعه پزشکی بیش از ده‌ها هزار نوزاد شاداب و تندرست ایرانی را به دنیا آورد و چهارم اردیبهشت دیده از جهان فرو بست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: