کد خبر: ۲۳۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 24
اگر دولت تدبیری بیندیشد که آزادسازی نرخ ارز دارو فشاری به مصرف کنندگان وارد نکند، منطقی ترین روش حذف ارز دولتی داروست
شفا آنلاین>سلامت>کبریایی زاده گفت: اگر دولت به جای تخصیص ارز دولتی به صنعت پوشش بیمه‌ای دارو را افزایش دهد از فساد جلوگیری می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، عباس کبریایی‌ زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره تخصیص ارز دولتی به صنعت داروسازی اظهار کرد: اگر دولت تدبیری بیندیشد که آزادسازی نرخ ارز دارو فشاری به مصرف کنندگان وارد نکند، منطقی ترین روش حذف ارز دولتی داروست.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: اگر دولت پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش دهد و فرانشیز دارو از ٧٠ به ٩٠ درصد برسد و کمک مالی به صنعت داروسازی صورت گیرد و تسهیلات بانکی در اختیار صنعت قرار گیرد تا شرکت‌های داروسازی در گشایش اعتبار و خرید ماده اولیه دچار مشکل نشوند به طور کلی منطق حکم می‌کند که ارز حمایتی در تولید و واردات دارو نداشته باشیم.

وی با تامید بر اینکه ارز ارزان فسادآور است، اظهار کرد: باید توجه داشت که در تخصیص ارز ارزان امکان فساد اقتصادی وجود دارد و اگر دولت بتواند تخصیص ارز را مدیریت کند منطقی ترین شکل این است که ما چندگانگی ارز در صنعت دارو نداشته باشیم.

چالش ارزی صنعت داروسازی در سال گذشته
کبریایی‌ زاده درباره چالش‌های ارزی صنعت داروسازی در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته بخشی از صنعت دارو ارز دولتی دریافت کرد اما در مواردی وزارت بهداشت(Ministry of Health) و دولت نتوانستند به موقع ارز حمایتی را به دست تولید کنندگان برسانند و شرکت های داروسازی مجبور شدند با ارز آزاد مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کنند.

نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: از طرفی سال گذشته به دلیل نابسامانی در سیستم بانکی کشور شرکت‌های داروسازی دچار چالش شدند چرا که مجبور بودند کالا را با ارز آزاد وارد کنند اما نتوانستند به موقع مواد را ترخیص کنند و وزارت بهداشت به زحمت افتاد تا توانست مقررات را جا بیندازد تا شرکت‌های داروسازی بتوانند به موقع نیاز خود به مواد اولیه را تأمین کنند.

وی تصریح کرد: البته اکنون امور مربوط به ارز واردات مواد اولیه کمی هموار شده است و شرکت‌ها با آرامش بیشتری فعالیت می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: