کد خبر: ۲۳۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 22
این ویتامین برای حفظ سلامتی بافت‌ها، ضروری است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.بتاکاروتن به‌ عنوان ماده پیش‌ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می‌شود، در مواد غذایی گیاهی وجود دارد.
شفاآنلاین>سلامت> بتاکاروتن، آنتی‌اکسیدانی قوی است که از تولید رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، این ویتامین برای حفظ سلامتی بافت‌ها، ضروری است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

بتاکاروتن به‌ عنوان ماده پیش‌ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می‌شود،  در مواد غذایی گیاهی وجود دارد.

سبزی‌هایی که به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتاکاروتن هستند. بنابراین، هر قدر رنگ سبز، زرد یا نارنجی سبزی یا میوه ای تیره‌تر باشد، بتاکاروتن بیشتری در خود دارد.

مصرف سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه‌های رنگی حاوی بتاکاروتن مانند اسفناج، هویج، مرکبات،  زردآلو، طالبی،  کدوتنبل و انبه در پیشگیری(prevention) از سرطان موثر است.

اگر ذخیره‌ی بتاکاروتن در بدن  کافی نباشد، توان سیستم ایمنی  برای مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد و بدن در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرارمی‌گیرد. اما در عین حال، پزشکان توصیه می‌کنند که مردم ازمصرف مکمل‌های بتاکاروتن به مقدار زیاد خودداری کنند. آنها می‌گویند: مصرف بیش از اندازه بتاکاروتن‌ها، خطرناک است.

مقادیر توصیه شده روزانه بتاکاروتن برای مردان ۶ میلی ‌گرم و برای زنان ۸/۴ میلی ‌گرم است.

در دوران بارداری و شیردهی این میزان نیاز افزایش می‌یابد.

انجمن ملی سرطان(Cancer) آمریکا اعلام کرده است که باید نسبت بتاکاروتن به ویتامین A در رژیم غذایی حدود ۹ به ۱ باشد.

پایین بودن سطح بتاکاروتن خون در افراد سیگاری و کسانی که داروهای کاهنده فشار خون و یا قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند بیش از سایر افراد، گزارش شده است. این افراد بیشتر، در معرض خطر کمبود بتاکاروتن قرار دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: