کد خبر: ۲۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 21
شفا آنلاين-رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سلامت کشور با محوریت پیشگیری در مناطق محروم و پرخطر، 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
به گزارش شفا آنلاين،حسین‌علی شهریاری، ظهر امروز در سمینار بین‌المللی سلامت زنان در شیراز اظهار داشت: منابع تامین این بودجه در یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها دیده شده که امیدواریم در صورت نداشتن کسری بودجه این مقدار را تا پایان امسال جذب کنیم.

وی جایگاه مقوله سلامت را در دولت یازدهم مهم ارزیابی کرد و افزود: این نگاه در دولت‌های گذشته کمتر بود و به‌ویژه در دولت احمدی‌نژاد پول بسیاری برای حوزه سلامت گذاشتیم، اما هرگز هزینه نشد و حتی در مواردی یک‌سوم این بودجه در کارهای عمرانی و راه‌سازی خرج شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند اظهار امیدواری کرد دولت در تامین منابع اجرای طرح تحول نظام سلامت با مشکل مواجه نشود.

شهریاری، به کاهش 9 درصدی مرگ و میر بانوان هنگام زایمان اشاره کرد و بیان داشت: در حالی که مرگ و میر بانوان هنگام زایمان در سال 55 در هر 100 هزار نفر 237 نفر بود در سال 87 این رقم به 21 نفر رسید.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 100 درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌های خصوصی با عمل سزارین انجام می‌شود که از جمله دلایل این اتفاق می‌توان به تعرفه پایین زایمان طبیعی برای پزشکان و همچنین عدم ارائه آموزش مناسب به بانوان باردار و معرفی زایمان‌های طبیعی بدون درد به آنها اشاره کرد.

وی این میزان را در بیمارستان‌های دولتی 50 درصد عنوان و تصریح کرد: امیدواریم با بسته‌های حمایتی که دولت برای زایمان طبیعی در نظر گرفته این مقدار را به نرم جهانی که 25 درصد است برسانیم.

این مسئول در مورد اقدامات مجلس در زمینه حمایت از سلامت زنان نیز گفت: تصویب قوانینی مانند قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست، خدمت نیمه‌وقت بانوان، تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته‌های تخصصی پزشکی، ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، افزایش مرخصی زایمان، قانون سقط درمانی و قانون جمعیت و تعالی خانواده از جمله این اقدامات است.

شهریاری با بیان اینکه با موافقت مجلس این امکان فراهم آمد که زنان کارگر بتوانند با داشتن 20 سال سابقه خدمت و 42 سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با 20 روز حقوق بازنشسته شوند، اذعان داشت: طرحی که در مجلس برای تعالی خانواده پیش‌بینی شده بار مالی 10هزار میلیارد تومانی دارد که امیدواریم با حذف برخی از موارد غیرضروری و کاهش اعتبار لازم رضایت اجرای آن را از دولت بگیریم.
برچسب ها: میلیارد ، بودجه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: