کد خبر: ۲۲۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 14
سیلی که با آغاز فصل بهار راهی مناطقی از کشور شد، با بردن هر آن چه بر سر راه بود خسارات بسیاری برجای گذاشت و زندگی بسیاری از جمله زنان را تحت تاثیر قرار داد؛ زنانی که مشکلاتشان در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و در فرایند امداد رسانی نادیده گرفته می شود
شفاآنلاین>سلامت> ورود ناگهانی سیل به شهرها و روستاها، همچون سایر مردم این مناطق زنان و دختران را نیز در معرض بیماری‌های عفونی قرار داد و کمبود وسایل بهداشتی و پزشکی در این میان؛ ضرورت توجه و امدادرسانی به این قشر آسیب دیده را دوچندان کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، سیلی که با آغاز فصل بهار راهی مناطقی از کشور شد، با بردن هر آن چه بر سر راه بود خسارات بسیاری برجای گذاشت و زندگی بسیاری از جمله زنان را تحت تاثیر قرار داد؛ زنانی که مشکلاتشان در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله و در فرایند امداد رسانی نادیده گرفته می شود.

تجربه و آمار و ارقام بجامانده از وقایع طبیعی در تمام نقاط جهان هم حکایت از این امر دارد که زنان و کودکان چندین برابر بیشتر از مردان در معرض خطر مرگ در اثر مخاطرات طبیعی قرار دارند و با وجود آن که آسیب پذیرترین افراد در هنگام وقوع بلایای طبیعی هستند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. به عنوان نمونه در زلزله رودبار ایران، 72 درصد از افراد نیازمند به کمک، زن بودند.

یکی از مشکلاتی که زنان در هنگام وقوع بلایای طبیعی به آن دچار می‌شوند، نیازها و مسایلی است که در حین بروز فاجعه با آن مواجه هستند. از جمله این مشکلات می توان به عدم دسترسی زنان به لوازم بهداشتی مانند لباس های زیر و محصولات بهداشتی، شستشو دهنده های ویژه زنان و امکان استحمام اشاره کرد که سبب بروز بیماری های عفونی و مشکلات جسمی برای زنان می شود.

مواردی که «سارا رضایی» مسئول هماهنگی نیازهای بهداشتی و پزشکی کمیته پزشکی جمعیت امام علی (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد.

وی که احوال زنان آسیب دیده از سیل را در منطقه معمولان، از نزدیک لمس کرده و پای سخنان زنان این مناطق نشسته است، عمده ترین مشکل آنان را احساس افسردگی، استرس و داشتن آینده ای نامعلوم عنوان کرد که در کنار انواع نیازهای بهداشتی و زنانگی خودنمایی می کند.

از شروع سیکل ماهانه زودرس دختران تا طولانی شدن دوره قاعدگی زنان
رضایی با اشاره به این که با ورود ناگهانی سیل به خانه ها، تخلیه منازل به سرعت انجام شد و در نتیجه زنان و دختران نتوانسته اند آن چه نیاز دارند از قبیل لباس و وسایل شخصی با خود بردارند، گفت: ترس و اضطراب ناشی از سیل شوک بزرگی به آنان وارد کرده تا آن جا که بر اساس گزارش ماماها و متخصصان اعزامی جمعیت، دختران دچار سیکل ماهانه زودرس شده یا با دوره قاعدگی طولانی مدت و زنان باردار با فشار زیاد دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: از آن جا که حواس کسی به چیزی جز نجات جانش نبوده، حالا به شدت از نظر لباس به‌ویژه لباس زیر برای بانوان دچار کمبود(Shortage) هستیم و مساله سیکل ماهانه هم نیاز به پدهای بهداشتی بانوان را به شکل قابل ‌توجهی افزایش داده است.

به گفته رضایی، کم خونی ناشی از خونریزی هم در میان تمامی نیازمندی ها، نیاز به قرص های تقویتی را افزایش داده است.

شیوع بیماری های عفونی ناشی از آلودگی آب
زنان و دختران به دلیل ساختار بدنی حساس، به سرعت دچار بیماری های عفونی می شوند. موضوعی که رضایی آلودگی آب در مناطق سیل زده را عامل شیوع بیماری های عفونی در میان زنان و دختران سیل زده عنوان کرد و گفت: با توجه به این امر، تلاش کردیم از بدو حادثه افراد بیمار را شناسایی و داروها و پدهای لازم را در اختیارشان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: قرص های ضدعفونی کننده آب برای حل شدن مشکل آلودگی در این مناطق به شدت مورد نیاز است که امید می رود با حمایت و ارسال سریع آن از شدت مشکلات در میان افراد این مناطق به ویژه زنان کاسته شود.

خشک شدن شیر مادران در اثر بارش های فراوان
مسئول کمیته پزشکی جمعیت امام علی (ع) در بخشی دیگر از سخنان خود به خشک شدن شیر مادران در اثر شوک ناگهانی سیل اشاره کرد و اظهار داشت: نکته دیگری که شاید کمتر به آن توجه می شود این است که مادرانی که فرزند نوزاد یا شیرخوار دارند، با خشک شدن شیر خود مواجه شدند و از لحاظ روحی روانی کاملا به هم ریخته هستند. همین امر لزوم ارسال شیرخشک و مایحتاج خوراکی این کودکان سیل زده را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: همچنین می بایست گروه مشاوران و روانشناسان (Psychologists)در این مناطق حضور یابند تا با روان درمانی شوک زنان را که شاهد از دست رفتن تمام زندگی در عرض 5 دقیقه بودند، برطرف کنند.

ارسال مایحتاج زندگی از قبیل ظروف، ملحفه و لوازم اولیه زندگی نکته دیگری بود که رضایی از نیازمندی های زنان دانست و گفت: ارسال مایحتاج زنان نباید به مدت زمان کوتاه اختصاص یابد بلکه باید تا زمانی که به ثبات و زندگی عادی برسند به صورت مستدام ادامه یابد چرا که هر گاه روحیه زنان خانواده همراه با آرامش و امنیت باشد، تمامی اعضا در صلح و آرامش خواهند بود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: