کد خبر: ۲۲۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 12
طب ایرانی یا سنتی چند تمایز ویژه نسبت به سایر مکاتب طب‌های مکمل دارد که می‌شود از این تمایز برای ارتقای سلامت انجام داد، طب ایرانی ما مبتنی بر تفاوت‌های فردی است به همین دلیل به آن طب مزاجی می‌گویند و بر اساس خصوصیات ظاهری، مزاج فرد را مشخص می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروزه بسیاری از بیماری‌ها ریشه در سبک زندگی غلط دارد به‌ویژه بیماری‌های غیر واگیر که سازمان جهانی بهداشت هم بر این باور است و معتقدیم بهترین راه مداخله و پیشگیری از این بیماری‌ها اصلاح سبک زندگی است.

به گزارش شفاآنلاین، محمود خدادوست در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته سلامت با عنوان بهداشت فردی، درباره نقش طب ایرانی در حفظ و ارتقای سلامتی اظهار داشت: طب ایرانی یا سنتی چند تمایز ویژه نسبت به سایر مکاتب طب‌های مکمل دارد که می‌شود از این تمایز برای ارتقای سلامت انجام داد، طب ایرانی ما مبتنی بر تفاوت‌های فردی است به همین دلیل به آن طب مزاجی می‌گویند و بر اساس خصوصیات ظاهری، مزاج فرد را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: یک قابلیت و تمایز دیگر طب سنتی (Traditional)ایرانی، قدمت چند هزارساله و ریشه‌دار بودن در باور مردم است، ما از این ظرفیت می‌توانیم برای ارتقای سلامت مردم حداکثر استفاده را بکنیم، رویکرد اصلی طب ایرانی تغییر رویکرد زندگی مردم است و در بخش درمان نیز پرداختن به سبک زندگی، قدم اول خواهد بود.

مشاور وزیر بهداشت به نکاتی درباره سلامتی در فصل بهار اشاره کرد و گفت: زمانی که هوا گرم می‌شود اخلاط بدن هم گرم شده و به جنبش درمی‌آیند، به همین دلیل در فصل بهار یک سری بیماری‌های حساسیتی، آلرژی‌های تنفسی، بروز جوش‌ها و دمل‌ها در بدن زیادتر و شایع‌تر است پس باید تدابیر خاص اندیشیده شود تا دچار این بیماری‌ها نشویم.

وی ادامه داد: حکما دو برنامه راهبردی برای این موضوع دارند؛ یکی اینکه از تولید حجم بیشتر اخلاط در بدن جلوگیری شود و دیگری از جنبش به درآمدن و حرکت و هیجان اخلاط در بدن پرهیز شود. پس باید غذاهای گوشتی و شیرینی‌ها کمتر استفاده شود و به‌جای آن، میوه، سبزی جات، آش و سوپ با چاشنی ترشی در رژیم غذایی بگنجانیم تا میزان اخلاط در بدن کمتر شود.

به گفته وی، راهبرد دوم حکما برای جلوگیری از این بیماری‌ها، یافتن تدبیری است تا میزان پاک‌سازی بدن از مواد زائد هم تسهیل شود.

خدادوست اضافه کرد: از نگاه طب ایرانی به ازای هر وعده اصلی فرد باید اجابت مزاج داشته باشد. این موضوع برای پاک‌سازی بدن مهم است، البته حجامت و خون دادن نیز در این زمینه بسیار مؤثر است. حکما معتقدند وقتی قرار است از بدن خون گرفته شود باید به موارد لزوم حجامت توجه ویژه شود و پزشکان از این موضوع مردم را مطلع کنند.

وی با بیان اینکه در فصل بهار باید غذا را به‌آرامی خورد و در یک وعده چند نوع غذا با هم خورده نشود، تصریح کرد: بحث خواب و بیداری یکی از مشکلات عمده جامعه به‌ویژه برای بچه‌ها در کشور محسوب می‌شود به همین منظور باید قبل از نیمه‌شب خوابید، اگرچه معتقدیم مهم‌ترین تدبیر برای حفظ سلامتی، ورزش است و روزانه 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی تند بهترین ورزش به شمار می‌آید و هیچ هزینه‌ای هم ندارد.

وی درباره بحث غم و شادی انسان‌ها نیز افزود: این موضوعات در بحث بیماری‌ها بسیار تأثیر دارد و باید بدانیم برای شاد بودن باید حسود نباشیم، نیکی کنیم، متکبر نباشیم، مثبت فکر کنیم؛ چون این موارد به ما آرامش می‌دهد و به جسم ما کمک می‌کند.

خدادوست یادآور شد: امروزه در طب رایج نیز می‌گویند هیچ بیماری (Sickness)نیست که تألمات روحی بر آن‌ها تأثیر نداشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین از مردم و مسئولان درخواست کرد برای رفع مشکل مردم سیل‌زده در استان‌های مختلف کشور همکاری و کمک کنند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: