کد خبر: ۲۲۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 09
متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور کم کاری می‌کند، در حالی که می‌بایست راه‌های جایگزین برای تأمین نیازهای واردات تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی داشته باشیم
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشور که نتوانسته راهکارهایی برای جایگزینی واردات تجهیزات آزمایشگاهی در دوران تحریم ها داشته باشد، انتقاد کرد.

به گزارش شفاآنلاین، محمد صاحب الزمانی، روز سه شنبه در نشست خبری کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی، گفت: جامعه آزمایشگاهی کشور از مشکلات زیادی رنج می‌برد که بخشی از آنها مربوط به تحریم‌ها<Sanctions> بوده و برخی دیگر ناشی از ناکارآمدی مسئولان مربوطه است.

وی با عنوان این مطلب که تحریم‌های ظالمانه باعث شده واردات کیت و تجهیزات آزمایشگاهی به سختی انجام شود، افزود: کیت‌های آزمایشگاهی را می‌توان با دلار ۱۴ هزار تومانی در مرز ارومیه تهیه کرد.

رئیس کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی، با اشاره به اینکه کیت‌های قاچاق با اتوبوس از عراق وارد می‌شود، اظهارداشت: متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور کم کاری می‌کند، در حالی که می‌بایست راه‌های جایگزین برای تأمین نیازهای واردات تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی داشته باشیم.

صاحب الزمانی با انتقاد از بیمه‌ها که پول آزمایشگاه‌ها را با یک سال تأخیر پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: مگر یک سال قبل نرخ ارز به مانند امروز بوده که بتوان با آنها هزینه‌های آزمایشگاه‌ها را جبران کرد.

وی همچنین به بی کفایتی مسئولان اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خرده گرفت و افزود: متأسفانه برنامه ریزی در وزارت بهداشت وجود ندارد، برای همین نتوانسته ایم تجهیزات و کیت‌های لازم را برای آزمایشگاه‌ها <Labs>تأمین کنیم.

صاحب الزمانی با اشاره به نرخ ۴۰ درصدی تورم که در زندگی عادی مردم ملموس است، گفت: این تورم، به هزینه‌های حوزه سلامت تحمیل می‌شود. در حالی که ما نمی‌توانیم تعرفه‌ها را که برای یک سال اعلام می‌شود، تغییر بدهیم و می‌بایست با همه مشکلات، خدمات با کیفیت به مردم ارائه داد.

وی با تاکید بر اینکه همچنان مدعی هستم کیفیت خدمات آزمایشگاهی در کشور مطلوب است، افزود: وقتی اعتراض می‌کنیم که با این تعرفه‌ها نمی‌توان خدمات ارائه داد، به ما می‌گویند آزمایشگاه را تعطیل کنید.

صاحب الزمانی ادامه داد: اگر ما آزمایشگاه‌ها را تعطیل کنیم، چه کسی می‌خواهد به مردم و بیماران خدمات ارائه بدهد.

وی گفت: ۶ سال است قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی را اعلام می‌کنیم و همه قبول دارند، اما باز هم تعرفه‌ها را غیر واقعی تعیین می‌کنند.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: