کد خبر: ۲۲۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 29
چیزی به اسم رکود را قبول ندارم و در همین زمان که قیمت‌ها بالا رفته کانال اقتصادی مسکن روند کاری را انجام می‌دهد.
شفا آنلاین>اجتماعی> آخرین پیش‌بینی‌ها در خصوص وضعیت بازار مسکن، طلا و ارز در سال ۹۸ حاکی از آن است که مسکن در سال آینده ارزان نخواهد شد، همچنین با توجه به اینکه بازار ارز توسط دولت به شدت کنترل می‌شود و بازار طلا به نسبت آزادتر است، مردم تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه دارند. بنابراین، بسیار محتمل است که در سال جدید بازار طلا و سکه دچار حباب قیمتی بیشتری شود.

به گزارش شفا آنلاین:مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت بازار در سال 98 گفت: مسکن در آینده هیچ‌وقت ارزان نمی‌شود. وقتی میزان تولید را بالا برده و ساخت‌وساز در حوزه مسکن زیاد شود و درنهایت عرضه بیشتر از تقاضا در بازار مسکن شود، باعث می‌شود تا مردم خودبه‌خود قیمت‌ها را پایین بیاورند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: در خصوص گرانی مسکن در سال 98 باید گفت با توجه به تجربه سال 91 که در راستای افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم بالا رفت و در ادامه وقتی دلار بازهم شروع به افزایش پلکانی قیمت کرد مسکن ثابت ماند، تنها به این دلیل بود در کنار بالا رفتن قیمت‌ها توان مردم برای خرید بالا نرفته بود.

او در ادامه افزود: در سال 97 هم دوباره شاهد افزایش نرخ ارز و طلا بودیم که به سمت صعودی شدن حرکت کردند و با توجه به تجربه‌های قدیمی که داریم افزایش قیمت جهشی و ناگهانی در سال جاری به چشم نمی‌خورد. در سال 98 مسکن اگر گران هم شود از شاخص تورم پایین‌تر خواهد بود و خیلی گران نمی‌شود.

خسروی در پاسخ به این سؤال که آیا در سال 98 اگر افزایش نرخ دلار داشته باشیم مسکن هم گران‌تر می‌شود یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم در سال 98 قیمت دلار بیشتر از این گران شود و به سمت افزایش قیمت حرکت کند. درباره این موضوع که چرا بعد از پایین آمدن نرخ ارز مسکن قیمتش باید نمی‌آید باید گفت که ملک و مسکن از یک مؤلفه تبعیت نمی‌کند. 174 شغل کلیدی وجود دارد که با مسکن گره خورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به آهن، آلومینیوم، سیمان، سنگ، گچ و... اشاره کرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران در خصوص رکود در بازار مسکن گفت: چیزی به اسم رکود را قبول ندارم و در همین زمان که قیمت‌ها بالا رفته کانال اقتصادی مسکن روند کاری را انجام می‌دهد. در نیمه اول سال 97 بازار مسکن روند خوبی داشت، اما در نیمه دوم سال با افزایش قیمت ارز بازار مسکن هم با افت 30 درصدی در معاملات مواجه شد.

او در ادامه افزود: باید از سازندگان و سرمایه‌گذاران حمایت کرد و به آن‌ها احترام گذاشت و مراقب بود تا فضایی را ایجاد نکنیم که سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را به خارج از کشور ببرد.

خسروی در پایان در خصوص اینکه خبر خوشی در باب بازار مسکن دارید یا نه، گفت: رئیس‌جمهور و آقای آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی بارها اعلام کرده بودند که نگاه ما و دولت به مقوله راهبری است؛ اما آقای اسلامی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده نگاه من به مسکن است. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که بناست 400 هزار مسکن در سال جدید ساخته شود. اگر استارت این ساخت‌وساز در سال 98 زده شود مطمئنم که در سال جدید مسکن وضعیتی بحرانی پیدا نخواهد کرد.

همچنین حسین عبده‌تبریزی اقتصاددان و عضو سابق شورای عالی بورس درباره وضعیت بازار طلا و ارز در سال جدید گفت:  روند افزایشی ارز در سال آینده روشن است. شاید با توجه به اینکه بازار ارز توسط دولت به ‌شدت کنترل می‌شود و بگیروببندها وجود دارد، و بازار طلا به نسبت آزادتر است، مردم تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه داشته باشند. بنابراین، بسیار محتمل است که در سال جدید بازار طلا و سکه دچار حباب قیمتی بیشتری شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت در واحدهای ارزان‌قیمت حداقل به اندازه تورم باشد، چون سهم زمین در آنها کم است. در مورد ملک‌های تجاری، به نظر می‌رسد قیمت‌ها کاهشی باشد و قیمت‌ها از تورم خیلی عقب‌تر بماند.

در مورد مسکن لوکس در سال جدید در بیشتر مناطق از تورم عقب می‌افتد چون تقاضایی برای آنها نیست. افزایش قیمت‌ها عمدتاً به دلیل قیمت زمین بوده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: