کد خبر: ۲۲۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 26
با توجه به چاقی افراد در ایام نوروز تبلیغات قرص‌های لاغری یا چاقی در ماهواره و فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند؛ تقریبا می‌توانیم بگوییم که هر محصولی که از طریق تبلیغات ماهواره‌ای یا تبلیغات‌های اینترنتی و فضای مجازی فروخته می‌شود غیر مجاز بوده و قابل اطمینان نیست
شفاآنلاین>سلامت> معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: صراحتا بیان می‌کنیم هیچ دارویی توانایی ایجاد لاغری موضعی در افراد را ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره استفاده از قرص‌های لاغری اظهار کرد: با توجه به چاقی افراد در ایام نوروز تبلیغات قرص‌های لاغری یا چاقی در ماهواره و فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند؛ تقریبا می‌توانیم بگوییم که هر محصولی که از طریق تبلیغات ماهواره‌ای یا تبلیغات‌های اینترنتی و فضای مجازی فروخته می‌شود غیر مجاز بوده و قابل اطمینان نیست.

وی افزود: برخی از داروها، در داروخانه‌ها به عنوان داروهای لاغری فروخته می‌شوند که ماهیت دارو لاغری ندارند و برای این کار طراحی نشده‌اند بلکه لاغری و کاهش وزن را به عنوان یک آرزوی جانبی به همراه دارند و پزشکان در موارد لزوم از این عارضه برا ی کاهش وزن در افراد  استفاده می‌کنند. کپسول‌هایی هم وجود دارد که مجوزهای لازم را دریافت کردند و از جذب چربی در روده جلوگیری می‌کنند تا به مرور وزن فرد کاهش پیدا کند.مراقب دارو‌های لاغری با عوارض بالا باشد

ولایی گفت: در گذشته داروهای دیگری هم برای کاهش وزن(Weight Loss) استفاده می‌شد که از جمله آنها می‌توان به پودرهایی که حجم معده را پر می‌کرد تا جلوی اشتهای افراد را بگیرد یا قرص‌هایی که با تاثیر بر مغز میل به غذا خوردن را در فرد کاهش می‌دادند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این داروها اغلب با توجه به عوارضی که داشتند منسوخ شدند و کاربرد خود را از دست دادند؛ بعضا این دارو‌ها علی رغم  آثار زیان بار و جبران ناپذیزی که  بر روی مغز ایجاد می‌کنند هنوز هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد پس در انتخاب قرص‌ها و منبع تامین کننده آن دقت لازم را داشته باشید.

تاییدی بر قرص‌های عطاری‌ها وجود ندارد

وی با اشاره به فروش قرص لاغری در عطاری‌ها فروخته می‌شوند، گفت: اصول لاغری بر داشتن تغذیه سالم و انجام ورزش مداوم استوار است. بهترین راه برای کاهش وزن، مشاوره با یک متخصص تغذیه است که رژیم غذایی مناسب، فعالیت مناسب و حتی شیوه صحیح کاهش وزن را برای فرد مشخص می‌کند. گاهی برخی افراد ممکن است نیاز به مصرف دارو یا حتی انجام جراحی داشته باشند اما اگر کسی در حالی که نیازی ندارد اقدام به جراحی کند عوارض جسمی جبران ناپذیری به همراه دارد یا مصرف برخی دارو‎‌ها ممکن است علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روحی به همراه داشته باشد.

مراقب دارو‌های لاغری با عوارض بالا باشد

ولایی تصریح کرد: مراقب تبلیغات فریبنده ماهواره ای باشید؛ صراحتا بیان می‌کنیم که هیچ دارویی توانایی ایجاد لاغری موضعی در افراد را ندارد و در تمامی روش‌ها مقدار چربی بدن به طور یکنواخت کاهش پیدا می‌کند مگر آن که  با ورزش و تمرین، عضلات ناحیه مورد نظرتان را تقویت کنید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی (medical)ایران یاد‌آوری کرد: برای دوری از عوارض احتمالی، برای کاهش وزن، تحت نظازت یک پزشک متخصص، روش‌های درست را انتخاب کنید و توجهی به تبلیغات دروغین شبکه‌های ماهواره‌‎ای یا فضای مجازی نکنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: