کد خبر: ۲۲۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
رئیس انجمن متخصصین گوش حلق و بینی و جراحی سرو گردن معتقد است که انجمن‌های علمی باید وارد کارهای صنفی شوند و اینکه هنوز صنفی نیستند، یکی از نقاط ضعف آنهاست
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن متخصصین گوش حلق و بینی و جراحی سرو گردن معتقد است که انجمن‌های علمی باید وارد کارهای صنفی شوند و اینکه هنوز صنفی نیستند، یکی از نقاط ضعف آنهاست.

به گزارش شفاآنلاین، از نظر «مهدی خواجوی» تقسیم کار یکی از مسائلی است که باید توسط انجمن‌ها جدی گرفته شود. انجمن‌ّها باید تعیین کنند که چه قسمت‌هایی، چه استان‌ها و چه شهرهایی نیاز به متخصص دارند و چه جاهایی باید کمتر متخصص فرستاده شود. تعرفه‌های رشته گوش، حلق و بینی را یکی از پایین‌ترین تعرفه‌های پزشکی می‌داند و تاکید‌ می‌کند که این رشته، دیگر درگیر هم‌پوشانی با رشته جراحی پلاستیک نیست و مشکلات فی مابین این ۲ رشته، حل شده است.

انجمن‌های علمی باید وارد فعالیت‌های صنفی شوند
آقای دکتر انجمن گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن از چه زمانی شروع به کار کرده است؟

انجمن جراحان گوش، گلو و بینی و سرو گردن ایران یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی پزشکی ایران است که از قبل از انقلاب، تشکیل شد. فعالیت‌های انجمن در ابتدا خیلی محدود بود اما به آرامی پا گرفت و بعد از انقلاب و خصوصا اواخر دهه ۶۰ به صورت خیلی گسترده با یک انتخابات سراسری و تجمع عمومی شکل گرفت و فعالیت رسمی‌تری پیدا کرد. از آن زمان عمده فعالیت‌های انجمن علمی است اما مسائل مختلف صنفی از نظر اخلاقی و حرفه‌ای را نیز مد نظر قرار دارد.

روال انتخابات انجمن چگونه است؟

ابتدا هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شد اما بر اساس قانون انجمن‌ّهای مصوب وزارت بهداشت، در حال حاضر هر ۳ سال یک بار انتخابات صورت می‌گیرد. تعداد اعضای هیات مدیره ۹ نفر هستند به همراه یک بازرس و اعضای علی‌‌البدل. جلسات رسمی انجمن به شکل مرتب ماهی یک‌بار و جلسات غیر رسمی به تعداد زیاد برگزار می‌شود. یک نشریه ماهانه داریم که مسائل علمی، حرفه‌ای و صنفی در آن مطرح و برای متخصصین رشته به‌صورت رایگان فرستاده می‌شود.

عمده‌ترین فعالیت‌های انجمن شامل چه چیزهایی است؟

برگزاری کنگره‌های بین‌المللی گوش، گلو و بینی و جراحی سر و گردن است که هر دو سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. در طی سال کنفرانس‌های ماهانه از طریق انجمن داریم. هر ماه تجمعی صورت می‌گیرد و در این کنفرانس‌ها مطالب روزمره و علمی که آشنایی با آنها برای همکاران به خصوص همکاران جوان‌تر واجب است، ارائه می‌شود. همکاران قدیمی‌تر هم می‌توانند با شرکت در این گردهمایی‌ها، اطلاعات علمی خود را مرور کنند.

سمینارها، کنفرانس‌ها و بازآموزی‌های مختلف در طول سال به شکل مرتب برگزار می‌شود. همچنین شعبه‌های مختلفی را در مراکز استان‌ّها داریم. یعنی استان‌ّهای ما نیز انجمن‌های خود را دارند که همه آنها زیرشاخه‌های انجمن مادر هستند. آنها هم برای خود فعالیت‌هایی را در سطح استان دارند. مسلما بعضی از انجمن‌های استان‌ّها خیلی فعال و برخی کمتر فعال‌اند اما سعی بر این است که تمامی این انجمن‌ّها بتوانند کارایی لازم و آن رسالتی را که انجمن دارد، انجام دهند.

به انجام برخی کارهای صنفی اشاره کردید. آیا انجمن علمی مجاز است که کار صنفی هم انجام دهد؟ یا آیا اصلا لازم است که کار صنفی بکند؟

یکی از مسائلی را که ضرورت دارد در آن وارد شویم، انجام کارهای صنفی است. هنوز انجمن‌های ما صنفی نیستند و باید وارد این حیطه شوند. چون انجمن یک سازمان مردم نهاد است و باید تمام مسائل را در بر بگیرد. یکی از نقاط ضعف انجمن‌های ما این است که صنفی نیستند. البته منظور من از انجام کارهای صنفی در انجمن خودمان، بیشتر کارهای حرفه‌ای بود و شاید کلمه صنفی را به جا به کار نبردم.

منظور شما از کارهای حرفه‌ای چیست؟

مثلا کاری را که ببینیم صحیح نیست و همکاری قصد انجام آن را دارد. باید آن را دنبال کنیم که دنبال می‌کنیم. اگر اختلافات بین خود افراد انجمن باشد، بحث دادن تذکر و حل و فصل مسائل مختلف است. اگر هم اختلافات با رشته‌های دیگر و در قالب هم‌پوشانی باشد، ما باید بتوانیم آنها را حل و فصل کنیم و یک مقدار همکاری بین رشته‌ای را وسعت دهیم.

به طور کلی متاسفانه انجمن متخصصین گوش‌، حلق و بینی و جراحی سر و گردن هیچ فعالیت صنفی ندارد و جزء الزامات است که بتواند وارد آن شود.

پس شما معتقد هستید که انجمن علمی باید کار صنفی هم انجام دهد؟

بله. باید انجام دهد. چون به هر حال یک انجمن باید تمام جوانب کار را مد نظر قرار دهد که ما هنوز وارد این حیطه نشدیم.

مهمترین مشکلات انجمن چیست؟

همان مشکلات گروه پزشکی است که گریبانگیر تمام رشته‌های پزشکی شده است. مشکلاتی نظیر امکانات کار و همچنین تقسیم همکاران است. تقسیم کار یکی از مسائلی است که باید توسط انجمن‌ها جدی گرفته شود.

انجمن‌ّها باید تعیین کنند که چه قسمت‌هایی، چه استان‌ها و چه شهرهایی نیاز به متخصص دارند و چه جاهایی باید کمتر متخصص فرستاده شود.

در این زمینه باید بتوانیم با وزارتخانه تعامل داشته باشیم تا نظر انجمن در تقسیم فارغ‌التحصیلان جدیدی که برای طرح خارج از مرکز اعزام می‌شوند، در نظر گرفته شود. در خصوص مشکل تجهیزات (Equipment)کار نیز باید گفت که الان تمام رشته‌ها با این مساله درگیر هستند اما رشته گوش، حلق و بینی وابسته به وسایل متعددی است که در حال حاضر قیمت‌هایی دارند که تهیه آنها واقعا از عهده و توان متخصصان به خصوص جوان بر نمی‌آید. ابزار معاینه و ابزار تشخیصی جزء ملزومات یک کلینیک و یک مطب است. وسایل آندوسکوپی و میکروسکوپی هست که هزینه‌های آنها خیلی زیاد است و همکاران برای تهیه آن مشکل دارند.

ارزیابی شما از وضیعت تعرفه‌های رشته گوش‌، حلق و بینی چیست؟

تعرفه‌های این رشته یکی از پایین‌ترین تعرفه‌های پزشکی است. زمانی رشته گوش،‌ حلق و بینی فقط یک معاینه به صورت سطحی و چند عمل ساده‌ بود اما امروز این رشته رشد بسیار زیادی کرده است. امروز جراحی‌های سینوس، قاعده جمجمه، جراحی‌های تومورهای روی گردن و جراحی‌های جنجره که نیاز به لیزر و وسایل خیلی دقیق درون‌بینی و بزرگنمایی دارد از سوی متخصصین این رشته انجام می‌شود. هر یک از اینها دوره آموزشی خاص خود را دارد. رشته‌های فلوشیپ مختلفی در گوش، حلق و بینی وجود دارد که پزشک برای همه آنها باید آموزش‌های خاص خود را ببیند. اما متاسفانه تعرفه‌ها به هیج وجه پاسخ‌گوی این همه کار نیست. اعمال خیلی حساسی در ناحیه سر و گردن که شامل پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین آناتومی بدن است، وجود دارد. تجمع عناصر مختلف حیاتی در سرو گردن سبب می‌شود که یک جراح گوش، گلو و بینی آگاهی بسیار زیادی نسبت به آن داشته باشد. لذا می‌طلبد که تعرفه‌ها یک مقدار نسبت به مابقی رشته‌ها واقعی‌تر شود.

در بخشی از سخنان خود به هم‌‌پوشانی رشته‌ای اشاره کردید. یکی از بزرگترین هم‌پوشانی‌های رشته گوش، گلو و بینی با جراحان پلاستیک است. از نظر شما انجام جراحی‌های زیبایی روی صورت در حوزه تخصصی شماست یا متخصصان جراحی پلاستیک؟

این هم‌پوشانی تقریبا حل شده است و ما هیچ مشکلی (problem)با جراحان پلاستیک نداریم. چون پذیرفته شده است که جراحی بینی چه به‌عنوان رفع اشکالات عملکردی یا به‌عنوان رفع مشکلات ظاهری، کاری است که یک متخصص گوش و حلق و بینی بیش از هر کس دیگری به آن آشنایی دارد و دوره‌های آن را می‌گذارند. در حال حاضر ما با جراحان پلاستیک در مورد سر و گردن مشکلی نداریم و هم جراحان پلاستیک و هم هم جامعه این مساله را پذیرفته‌اند.مسلما ما در حیطه خود کار می‌کنیم.

اگر یک جراح گوش، گلو و بینی بخواهد خارج از سر و گردن دست به اعمال زیبایی یا غیر زیبایی بزند، چطور؟

این خلاف است، کمااینکه دوره و آموزش آن را ندیده است و این در برنامه کاری او نیست و خطاست. یکی از کارهایی که خود انجمن انجام می‌دهد جلوگیری از انجام این اعمال توسط همکاران است که خوشبختانه تا الان موردی پیش نیامده است.

به تعامل با وزارت بهداشت اشاره کردید. در کل تعامل انجمن با وزارت بهداشت و علی‌الخصوص وزیر جدید بهداشت (Health)چگونه بوده است؟

در مورد اینکه یک متخصص گوش، حلق و بینی به چه بخش‌هایی می‌تواند ورود کند، یک کوریکلوم آموزشی یا بسته آموزشی در تعامل با وزارت بهداشت تعیین شده است. انجمن گوش، حلق و بینی دائما در ارتباط با وزارت بهداشت است. مثلا در طرح تحول نظام سلامت انجمن همکاری کاملی داشته است. همچنین آزمون برد تخصصی ما به شکل مستمر در ارتباط با وزارتخانه است و نحوه انجام امتحان، روش آن و نتایج آن تحت نظارت وزارتخانه صورت می‌گیرد.پزشکان و قانون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: