کد خبر: ۲۲۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
سردرد در بارداری از درد‌های شایع در این دوره است که شیوع آن در سه ماهه اول و سه ماهه آخر بیشتر است؛ یک خانم باردار تغییرات هورمونی چشمگیری را تجربه می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص زنان و زایمان گفت: سردرد‌ها در سه ماهه اول بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در بدن بیشتر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، پرستو محمدخانی متخصص زنان و زایمان درباره سردرد در دوران بارداری، اظهار کرد: سردرد در بارداری از درد‌های شایع در  این دوره است که شیوع آن در سه ماهه اول و سه ماهه آخر بیشتر است؛ یک خانم باردار تغییرات هورمونی چشمگیری را تجربه می‌کند و به دلیل این تغییرات و نوسانات هورمونی، تغییرات خاص جسمی هم رخ می‌دهد که یکی از این تغییرات، سردرد‌های حاملگی است، این سردرد‌ها بسیار شبیه سردرد‌های تنشی هستند.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: سردرد‌ها در سه ماهه اول بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در بدن و سردرد در سه ماهه آخر بارداری بیشتر با وضعیت و حالت نامناسب بدن و فشار ناشی از اضافه وزن ارتباط دارد.

محمدخانی ادامه داد: بهترین راه برخورد با سردرد‌های دوران حاملگی، پیشگیری از ایجاد انواع سردرد است؛ سردردها با استرس، وضعیت نامناسب بدن یا تغییرات بینایی تشدید می‌شوند، سردرد در بارداری گاهی به علت‌های دیگر مانند کم خوابی، افت قندخون، کم آبی بدن، عدم مصرف کافئین، استرس(Stress)و سایر علل ایجاد می‌شود.

وی افزود: با رعایت نکته‌هایی مانند توجه به حالت و وضعیت مناسب بدن، به خصوص در سه ماهه آخر بارداری، استراحت کافی، ورزش، تغذیه مناسب و وعده‌های غذایی متعادل به راحتی می‌توان از سردرد‌های تنشی پیشگیری کرد.

این متخصص زانان و زایمان تشریح کرد: درصورتی که قادر به پیشگیری از سردرد نبودید، اقدام‌هایی وجود دارد که به رفع آن کمک می‌کند؛ ممکن است پزشک دارو‌هایی مانند «استامینوفن» تجویز کند، اما اگر باردار هستید، بهتر است با روش‌های طبیعی سردرد را تسکین دهید، اگر سردرد‌های سینوزیتی دارید، از کمپرس گرم اطراف چشم و بینی استفاده کنید.

محمدخانی ادامه داد: اگر سردرد تنشی دارید، قرار دادن کمپرس سرد یا کیسه یخ در قسمت پایین گردن، مفید است؛ اگر سردرد میگرنی دارید، از مصرف خوراکی‌هایی مانند شکلات، ماست، پنیر‌های مانده، بادام زمینی، نان‌هایی با خمیر ترش، گوشت‌های کنسروشده و خامه ترش که محرک این نوع سردرد هستند، پرهیز کنید.

وی یادآوری کرد: قند خونتان را با خوردن وعده‌های غذایی در دفعات بیشتر و با حجم کمتر، در حد مناسب نگه دارید و در اتاق تاریکی استراحت کنید؛ اگر با هیچ کدام از توصیه‌های بالا دردتان تسکین پیدا نکرد، سردردتان بدتر یا ماندگارتر شد یا دچار سردرد‌های غیرطبیعی، همراه با تاری دید، افزایش وزن ناگهانی، درد در قسمت راست و بالای شکم و تورم دست و صورت شدید، حتما با پزشک(Doctor) تماس بگیرید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: