کد خبر: ۲۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
بی خوابی زمینه ساز تحریک اشتها و تمایل افراد به مصرف مواد شیرین و به تدریج ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها ازجمله دیابت نوع دو، فشارخون بالا، سکته مغزی، حمله قلبی و حتی سرطان می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>علاقه مندی بیش از اندازه به قند و شیرینی می‌تواند در نتیجه برهم خوردن ساعت خواب و بیداری و در اثر نوعی واکنش مغزی روی دهد.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بی خوابی<insomnia> و بدخوابی سبب ایجاد دگرگونی در بخش‌هایی از مغز می‌شود.
 
بی خوابی سبب فعال شدن بخشی از مغز می‌شود و به این ترتیب فرد به مصرف مواد خوراکی شیرین علاقمند می‌شود.

پژوهش برروی ۵۱ فرد داوطلب به وسیله محققان دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داده است رابطه منحصربه فردی میان خواب و جوانه‌های چشایی برروی زبان وجود دارد.
 
بی خوابی زمینه ساز تحریک اشتها و تمایل افراد به مصرف مواد شیرین و به تدریج ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها ازجمله دیابت نوع دو، فشارخون<blood pressure> بالا، سکته مغزی، حمله قلبی و حتی سرطان می‌شود.
 
در زمان استرس به دلیل ترشح هورمون کورتیزول افراد به مصرف مواد خوراکی شیرین متمایل می‌شوند و بی خوابی می‌تواند زمینه ساز ترشح کورتیزول دربدن شود.
 
بسیاری از افرادی که به دیابت مبتلا هستند درطول زندگی خود دچار مشکل‌های بی ‌خوابی و بدخوابی بوده‌اند؛ مقام‌های بهداشتی در سراسر جهان توصیه می‌کنند افراد در طول شبانه به روز به میزان۷ الی ۹ ساعت استراحت کامل داشته باشند و درصورت بروز مشکل کم خوابی یا بی ‌خوابی به پزشک مراجعه کنند تا علت آن شناسایی و درمان شود.
 
در آزمایش انجام شده برروی سر مردان داوطلب آزمایش در طول خواب الکترود‌هایی وصل شد که فعالیت مغزی آن‌ها را رصد می‌کرد.
 

کارشناسان همچنین میزان عمق خواب داوطلبان را اندازه گیری کردند، پس از بیداری از خواب خوراکی‌های متنوعی از جمله خوراکی‌های شیرین در اختیار داوطلبان  قرار گرفت که آن دسته از داوطلبانی که میزان خواب کمی داشتند بیش از دیگران به مصرف خوراکی‌های شیرین تمایل نشان دادند.
 
این مطالعه همچینین نشان داده است افرادی که بیشتر دچار حالت رویابینی، REM در طول خواب می‌شوند (حرکت سریع چشم زیر پلک ها) بیش از سایرین دچار تمایل به مصرف مواد خوراکی قندی وشیرین هستند.
 
بی‌خوابی بر فعالیت بخشی از مغز به نام آمیگدال اثر می‌گذارد که مسئول پاداش دهی  مغز است.
نتیجه‌های این پژوهش در مجله the journal Food Quality and Preference منتشر شده است.Dailymail
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: