کد خبر: ۲۲۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 18
«لحظه به لحظه وضعیت ارزی که قرار است به حوزه دارو اختصاص یابد را دنبال می‌کنم. بر این اساس ارز مورد نیاز برای دارو تجهیزات پزشکی اساسی را تا پایان بهار آینده تامین می‌کنیم.
شفاآنلاین>سلامت> روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نخستین نشست خبری با حاضر شد و به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ گفت. هرچند وزیر بهداشت قول داد که در دوره وزارت خود، هر سه ماه یک‌بار شخصا با خبرنگاران نشستی داشته باشد و رودررو پاسخگوی سوالات و مطالبات رسانه‌ها باشد.

به گزارش شفآانلاین، نمکی در سخنان مقدماتی خود درباره وضعیت سال آینده گفت: «قطعا سال ۹۸، سال نسبتا پرتلاطمی است و ما با فشار تحریم‌های ظالمانه ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم اما تمهیداتی را در زمینه تهیه دارو و تجهیزات اساسی اندیشیده‌ایم.»

وی افزود: «لحظه به لحظه وضعیت ارزی که قرار است به حوزه دارو اختصاص یابد را دنبال می‌کنم. بر این اساس ارز مورد نیاز برای دارو تجهیزات پزشکی اساسی را تا پایان بهار آینده تامین می‌کنیم. در حال حاضر نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و مکانیزم‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها اندیشیده‌ایم‌. بنابراین نگرانی عمده‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی به‌ویژه در حوزه داروهای اساسی مانند داروهای بیماران خاص و صعب العلاج نداریم.»

نمکی ادامه داد: «در زمینه قیمت دارو هم با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای دارو محاسبه شود، افزایش قیمتی را در حوزه قیمت دارو به جز همان افزایش سنواتی ۱۰ تا ۱۵ درصدی نخواهیم داشت. با این افزایش قیمت با توجه به شرایط کشور فشاری به مردم وارد نمی‌شود.»

اصلاح وضعیت معیشتی پزشکان طرحی و دستیاران
وزیر بهداشت در پاسخ درمورد برنامه‌های آتی وزارتخانه برای رفع مشکلات معیشتی پزشکان طرحی و دستیاران، گفت: «در رابطه با اصلاح معیشت همکاران چه دستیاران و چه طبیبان طرحی، ما به دنبال اصلاح معیشت این عزیزان هستیم. اما قبل از آن بالاخره ما اولویت‌های دیگری هم داریم.» نمکی بیتی از حافظ را شاهد سخنان خود آورد و گفت: «مفلسانیم و هوای می و مطرب داریم، وای اگر خرقه پشمین به گرو نستانند.» وی افزود: «ما اول سعی داریم تعهدات قبلی‌مان را به روز کنیم قبل از اینکه تعهد جدیدی برای خودمان خلق کنیم. ما قطعا می‌دانیم که با این ماهیانه‌هایی که ما به این عزیزانمان در قالب حقوق یا هرچیز دیگری می‌پردازیم، بسیار بسیار کمتر از چیزی است که بتواند زندگی و معیشت این عزیزان را در این دوران تحصیل یا ماندگاری تامین کند. البته براساس آن چیزی که من در استان‌های مختلف دیده‌ام، طبیبان طرحی وضعیتشان خیلی بهتر از قبل شده است. من در درمانگاهی در سیستان و بلوچستان از خانم دکتری پرسیدم درآمدتان چقدر است، گفت: «در هر ماه 10 تا 12 میلیون تومان دست ما را می‌گیرد.» بالاخره ما هم طرح گذرانده‌ایم و اوضاع و احوال این دوران را می‌دانیم. من این رقم‌ها را برای پزشکان طرحی که تازه دوران تعهدات خدمت را می‌گذرانند، رقم‌های کمی نمی‌دانم. گرچه اگر واقعا بتوانیم اصلاح معیشت کنیم، همراهی خواهیم کرد. اما دستیاران، حتما دوران سختی را از نظر معیشت می‌گذرانند که امیدوارم بتوانیم در سال 98 کمک‌هایی را به این عزیزان در قالب موارد مختلف داشته باشیم.»

وضعیت قانونی انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه
سوال دوم  از وزیر بهداشت این بود: «به خاطر داریم که در جریان تصویب برنامه ششم توسعه، بندی وجود داشت مبنی بر انتقال سازمان بیمه سلامت از زیرمجموعه وزارت رفاه به وزارت رفاه که این بند با رای مثبت نمایندگان روبه‌رو شد و به تصویب رسید. بند دیگری هم ناظر به انتقال شورای عالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت بود که حتما به یاد دارید ماجرای دستگاه الکترونیک و رای دکتر شهریاری پیش آمد و به هرصورت آن بند رای نیاورد و به تصویب نرسید. همان روز دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تقدیم قریب‌الوقوع لایحه‌ای به مجلس خبر داد که قرار بود در آن لایحه تکلیف دبیرخانه شورای عالی بیمه و مسائلی از این دست روشن شود. لایحه‌ای که هرگز به مجلس اراده نشد. چندی بعد معلوم شد که دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت بدون مصوبه مجلس به وزارت بهداشت منتقل شده است. گویا این کار بر اساس نامه‌ای از سازمان امور اداری و استخدامی انجام شده بود. ولی به‌هرحال ابهاماتی زیادی هنوز در ذهن مردم و رسانه ها وجود دارد. اینکه علی‌رغم رای منفی مجلس، این انتقال چگونه انجام شده است؟ درحال حاضر رئیس شورا کیست؟ دبیر شورا توسط کدام‌یک از وزرای بهداشت و رفاه انتخاب می‌شد و... لطفا درباره این مسئله توضیحات لازم را بفرمایید.»

نمکی در پاسخ گفت: «در رابطه با سازمان بیمه (Insurance)سلامت و این دعوایی که بر سر شورای عالی بیمه و جابجایی بین دو وزیر محترم وجود داشت، دوستان می‌دانند که آن زمان من هم به عنوان یک ضلع از این ماجرا، درگیر این مباحث بودم. طبق آخرین مصوبه مجلس که شما به درستی اشاره فرمودید، انتقال شورای عالی بیمه رای نیاورد ولی انتقال سازمان بیمه سلامت رای آورد. پس از آن، دوستان یک استمزاجی را با دستور رئیس‌جمهور محترم از آقای دکتر انصاری کرده بودند که در آنجا ایشان اشاره فرموده بودند که باتوجه به برخی دلایل، انتقال این دبیرخانه (یعنی رفتن آش با جاش) اشکالی ندارد.» وی افزود: «خواهش من از رسانه‌ها این است که ما مردم را به عنوان اصلی‌ترین رکن خدمتگذاری در نظر بگیریم و ببینیم به چه روشی می‌شود تمسک جست که کار مردم را تسهیل کرد. به نظر من بیمه سلامت و دبیرخانه‌اش در جایی که سازمان بیمه سلامت حضور دارد، قطعا کمک خواهد کرد به همدلی و وفاق بیشتر.

الان هم بین من و آقای دکتر شریعتمداری وزیر محترم رفاه، خوشبختانه هیچ اختلاف نظری روی مبانی نیست. ما این دبیرخانه را با همدلی عزیزان اداره خواهیم کرد. دبیر جدیدی را هم برای آن منصوب خواهیم کرد. مطمئن باشید که اگر من اختلافی را در تفسیر قانون ببینم و مدعی از طرف وزارت رفاه داشته باشم، قطعا به سمت تامین نظر عزیزان قدم برخواهم داشت.» وزیر بهداشت تصریح کرد: «امروز ماهیتا این مجموعه در وزارت بهداشت است. این همدلی هم به شدت بین دو وزارتخانه وجود دارد و ما از این بابت مدعی نداریم. دبیر جدید هم ممکن است نه از وزارتخانه ما باشد و نه از وزارت رفاه. من به دنبال یافتن آدمی مسلط به جریان در بیرون این دو مجموعه هستم تا بتواند مصالح بیمه‌ها را به جای مصالح یک وزارتخانه ببیند که انشاله آن را هم به استحضار عزیزان خواهیم رساند.»

سهام پالایشگاه پتروشیمی
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پرونده سهام وزارت بهداشت در پالایشگاه پتروشیمی گفت: «قبل از حضور بنده این پرونده مفتوح بود که در سازمان برنامه و بودجه هم درگیر این موضوع بودیم. در عین حال این پرونده را در یک رسیدگی مجدد قرار داده‌ایم. مبنا برایمان قانون است و اینطور نیست که بخواهیم چیزی را که حق مان نیست به دست آوریم یا چیزی را که حقمان است از دست بدهیم. در این زمینه یک تیم کارشناسی کار می‌کنند که معاون توسعه مسئول اصلی این تیم است و کار را نعل به نعل قانون پیگیری می‌کنیم.»

وضعیت بدهی‌ها و مطالبات وزارت بهداشت
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت بدهی‌های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، گفت: «مقداری از بدهی‌های ما به بستانکاری‌هایمان باز می‌گردد. در حال حاضر ما ۷۰۰۰ میلیارد از تامین اجتماعی طلب داریم البته مبلغی را از تامین اجتماعی دریافت کرده‌ایم و قرار است این هفته هم پرداختی داشته باشند. با این پرداخت از سوی تامین اجتماعی، اولین قدم ما به‌روز کردن پرداخت‌هایمان در رابطه با کارانه‌های پرستاران است و بعد هم پرداخت معوقات بازنشستگان را اغاز می‌کنیم. قرار است بلافاصله بعد از پرداخت حقوق، معوقات بازنشستگان هم پرداخت شود و معوقاتشان را تا پایان سال بپردازیم.»

وزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش درباره اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت و توسط وزرای پیشین گفت: «بسیار شیوه نابخردانه‌ای است که اگر کسی وزارتخانه ای را تحویل می‌گیرد، بگوید ویرانه‌ای تحویل گرفته است که قرار است آن را آباد کند. بنده مبنایم هیچ‌گاه این چنین نبوده است. دوستان من در وزارت بهداشت قدم های بسیار بزرگی برداشته اند. آقای دکتر هاشمی یکی از پر‌تلاش‌ترین وزرای بهداشت مملکت در همه عرصه‌ها بودند. البته اینکه کسی بگوید هیچ خطایی نداشته است هم بحثی غیرمنطقی است. درمجموع بنده همواره بنایم بر انصاف، مروت و جوانمردی بوده است.»

۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی در کجا خرج شد؟
نمکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام چگونگی تخصیص ۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، گفت‌: «طبق گزارشی که به من داده شد، این پول به دانشگاه‌ها پرداخت شده است. دانشگاههای علوم پزشکی نیز مکلف بودند که این پول را برای دارو و تجهیزات پزشکی هزینه کنند. این که برخی شرکت های پخش بگویند ریالی از این محل به آنها داده نشده است، مقداری بی‌انصافی است. از طرفی هم با رییس دانشگاهی که این پول را در جایگاه خود هزینه نکرده باشد، قطعا برخورد می‌کنم و اگر جابه جایی در هزینه کرد این پول اتفاق افتاده باشد، این جا به جایی به سمت هدف اصلی هدایت خواهد شد. چگونگی هزینه‌کرد این پول را تا آخرین مرحله پیگیری خواهم کرد و مطمئن باشید که این مبلغ در درست‌ترین جایگاه خود هزینه خواهد شد.» وی افزود: «وزنی که دارو و تجهیزات پزشکی‌ از این ‌مبلغ دارد، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که پیگیر هستیم تا ببینیم این ۱۸۰۰ میلیارد تومان دقیقا در کجا نشسته است.»

وزیر بهداشت تاکید کرد: «بنده خیلی اهل کالبدشکافی گذشته نیستم. به هر حال اختلافاتی بین دو وزیر بهداشت و رفاه وجود داشت که قسمتی از این اختلاف به تفاوت دیدگاه و قسمتی هم به امواجی که در دو وزارتخانه شکل گرفته بود، بازمی‌گشت. من تلاشم این است که با اعضای کابینه با صلح و صمیمیت برخورد کرده و مسایل را حل کنم. هیچ تقابل و خصومتی را از طرف وزارت رفاه حس نمی‌کنم. بنده و وزیر رفاه هر دو وارث نوعی از رویکردها هستیم.»

وی با بیان اینکه بخشی از طلبی که وزارت بهداشت از بیمه تامین اجتماعی دارد، به هزینه‌های ما در طرح تحول سلامت بازمی‌گردد، گفت: «رقم ۹ بیست و هفتم حق بیمه درمان تامین اجتماعی در سال ۹۲، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود اما بعد از اجرای این طرح در سال ۹۳ به ۷۰۰ میلیارد رسید و امروز تامین اجتماعی باید برای جبران ۹ بیست و هفتم از جیب خودش هم چیزی بگذارد تا بتواند آن را تامین کند. بنابراین آنها هم تحت فشار قرار گرفته‌اند و باید این موضوع را درک کنیم. از طرفی دوستان تلاش می‌کنند که برای وصول مطالبات کمک کنند. من از هیچ طرفی تهدیدی حس نمی‌کنم و همراهی‌ها را صمیمانه می‌دانم.»

تاثیر FATF و اینستکس بر حوزه سلامت
نمکی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تصویب "FATF" و "اینستکس" در حوزه سلامت گفت: «قطعا تاثیرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود. باید بدانیم که اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین‌المللی ما زده شود، این قفل‌ها راحت‌گشا نیستند. اما ما هم در شرایط سخت نمی‌نشینیم تا نگاه کنیم. ما دوران سخت جنگ و تحریم را سپری کرده‌ایم و مسیرها و راهکارهای جدیدی را ایجاد می‌کنیم. البته امیدوارم به بن بست جدیدی نرسیم، اما باید تلاش کنیم که در راستای مصالح ملی گره‌های جدیدی را در حوزه بین‌المللی ایجاد نکنیم.»

ماجرای جریمه جراحان
وی در پاسخ به سوالی درباره جریمه جراحان در صورت داشتن قصور پزشکی گفت: «قرار نیست جراح را جریمه کنیم. اما قرار است نظام پرداخت را به سمت DRG ببریم؛ این یک نظام پرداخت جدید است که در آن مرکز ارایه کننده خدمت یک پکیج خدمتی را با قیمت واحد و طی قراردادی از مرکز بیمه‌گر دریافت می‌کند. حال اگر بیمارستانی خدمتی از این پکیج ارایه داد و به دلیل قصور، قرار شد مجددا آن خدمت را انجام دهد، ما پول دوباره نمی‌دهیم. قرار نیست به دلیل قصور بیمارستان، از جیب بیمه و دولت هزینه کنیم. بنابراین قرار نیست جراح را جریمه کنیم، بلکه اعلام می‌کنیم که برای یک خدمت یک بار پول می‌دهیم نه دو بار.»

نمکی گفت: «در حوزه بیماری‌های غیرواگیر دو برنامه مهم داریم؛ باید توجه کرد که در حوزه بیماری‌های غیرواگیر آگاهی بخشی عمومی نقش مهمی ایفا می‌کند. بر همین اساس در بهار آینده در حوزه فشار خون، کمپینی را با مشارکت نظام پزشکی، انجمن‌های علمی، رسانه‌ها و ... ایجاد می‌کنیم. معتقدیم آموزش همگانی در این حوزه بسیار موثر است. در عین حال مشارکت بین بخشی نیز در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار ضروری است و بدون مشارکت بین بخشی توفیقی در کاهش بیماری‌ها پیدا نمی‌کنیم. البته جامعه محور کردن فعالیت‌ها نیز در این حوزه اهمیت دارد.»

بنگاه‌داری در وزارت بهداشت را جمع می‌کنم
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت گفت: «من اگر سیاست‌های هیات امنای ارزی را قبول داشتم، کل مدیریتش را تغییر نمی‌دادم. هیات امنای ارزی دو اشکال داشت؛ یکی اینکه قیم دانشگاه‌های علوم پزشکی شده بود و دوم اینکه از قِبَل آن شاهد واردات بی‌رویه بودیم؛ در حالی که مشابه تولید داخل در کشور وجود داشت. از طرفی دولت حق ندارد رقیب بخش خصوصی شود. در عین حال من هم اعلام کرده‌ام که بنگاه‌داری در وزارت بهداشت را جمع می‌کنم. قرار نیست ما بنگاه‌داری کنیم.»

ستاد بازنگری طرح تحول ایجاد شد
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال‌های آتی گفت: «من هرگز نگفته‌ام که طرح تحول قرار است متوقف شود و حتی اعلام کردم ما قطار تحول را در هیچ ایستگاهی متوقف نمی‌کنیم، بلکه آن را در طول حرکت تعمیر خواهیم کرد. در این زمینه بسته‌های کاهش پرداخت از جیب، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط محروم را تقویت کرده و بسته‌هایی مانند مقیمی را که ضرورتی ندارند در راستای اقتصادی‌تر شدن تحول، تصحیح می‌کنیم. در عین حال ستادی را با عنوان ستاد بازنگری طرح تحول سلامت ایجاد کردیم تا اگر بخواهیم از نقاط کمتر توسعه یافته و افراد کم بضاعت حمایت ویژه کنیم، در آنجا برنامه‌هایش را مشخص می‌کنیم.»

نمکی در ادامه صحبت‌هایش درباره توسعه و حمایت از بخش خصوصی برای استفاده از نیروی انسانی در نقاط کمتر برخوردار گفت: «نمی‌توان با همان مدلی که بیمارستان قلب شهید رجایی تهران را به بخش خصوصی می‌دهیم، بیمارستان سراوان را هم به آنها بدهیم. ما در حال بررسی هستیم که ببینیم چگونه می‌توان بخش خصوصی را در مناطق کمتر برخوردار، توسعه داد. به عنوان مثال می‌توان ضریب "کا" متفاوتی را برای این مناطق در نظر گرفت. باید توجه کرد که در هیچ کجای دنیا با زور نتوانسته‌اند نیروی انسانی را در مناطق محروم نگه دارند. بلکه باید برایشان مشوق قرار داد و جاذبه ایجاد کرد. ما برای ماندگاری نیروی انسانی در نقاط کمتر برخوردار با این فرمول جلو می‌رویم تا انگیزه ایجاد کنیم.»

وزیر بهداشت درباره رسوب تجهیزات پزشکی در گمرک، گفت: «اینکه بگوییم در گمرک رسوب تجهیزات و کالاهای پزشکی بالاست را قبول نداریم و گزارشی در این زمینه نداشته‌ایم. در عین حال در ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت، نماینده ویژه گمرک و بانک مرکزی حضور دارند. چندی پیش نیز تعداد ۴۰۰ آمبولانس هم که در گمرک مانده بود، ترخیص شدند.»

آیا وجود کارتخوان در مطب‌ها، از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری می‌کند؟
نمکی درباره لزوم نصب کارتخوان در مطب پزشکان برای پیشگیری از فرار مالیاتی گفت: «من نمی‌گویم که در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم، اما اینکه جامعه پزشکی را هدف قرار داده و به عنوان یک راهزن در ذهن مردم نشان دهیم، اصلا درست نیست. در عین حال قبول ندارم که بگوییم پزشکان فرار مالیاتی ندارند. این موضوع در همه اقشار وجود دارد. اما راه حل جلوگیری از فرار مالیاتی فقط نصب کارتخوان نیست، کارتخوان باید باشد اما ما وجود آن را به عنوان اهرمی برای پیشگیری(prevention) از فرار مالیاتی قبول ندارم.»

۳ اولویت وزارت بهداشت برای جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی
نمکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: «در حوزه تخت‌های بیمارستانی یکی از مشکلات‌مان این است که توزیع این تخت‌ها در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستان‌های جدید در سال ۹۸ در برخی استان‌ها به متوسط کشوری ۱.۶ تخت می‌رسیم. در عین حال بخشی از مشکل کمبود تخت به دلیل عدم مدیریت در نظام ارجاع و ارجاعات بی‌جهت است؛ به طوری که ممکن است در تخت‌های سی سی یو و آی سی یو هم مشکل داشته باشیم. زیرا بیمارانی که می‌توانند در منزل مورد نگهداری قرار گیرند، در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند. در این زمینه در حال طرح تعرفه‌های پرستاری در منزل به دولت هستیم. این طرح می‌تواند بار تخت‌های سی سی یو و آی سی یو را کم کند.» وی ادامه داد: «در عین حال اولویت ما در حوزه تخت‌های بیمارستانی ابتدا تجهیز تخت‌ها در مناطق کمتر برخوردار در سال آتی است. همچنین توزیع، اعزام و ارسال مناسب‌تر بیمار را از نقاطی به نقاط دیگر مد نظر قرار خواهیم داد. همچنین با توسعه پرستاری در منزل، بار ماندگاری بی‌مبنا و بی‌جهت بیماران در بیمارستان را کاهش می‌دهیم.»

نمی‌توان سلامت محصولات تراریخته را رد یا تایید کرد
نمکی در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات تراریخته گفت: «هنوز دنیا هم به پاسخی منطقی در این نزاع نرسیده است. بنابراین نمی‌توان پدیده تراریخته را رد یا تایید کرد. در عین حال وزیر بهداشت باید به فکر سلامت مردم باشد و نباید نفع دیگری از تصمیمات ببرد، جز نفعی که به عنوان یک شهروند از سلامت یا عدم سلامت یک پدیده می‌برد. ما قول می‌دهیم که بحث تراریخته را به صورت علمی و در قالب یک پروژه تحقیقاتی پیش بریم. ما اعلام نکرده‌ایم که محصولات تراریخته بی‌خطرند و یا ضرر دارند. بنابراین اجازه دهید در این زمینه یک کار علمی انجام شودو به جواب قانع کننده‌ای بریم.»

نمکی ضمن گرامیداشت یاد شهدای اورژانس گفت: «ما بعد از دو مورد اخیری که چند نیروی اورژانس‌مان در حین خدمت جان باختند، مذاکراتی انجام دادیم تا این دوستان به عنوان شهید خدمت شناخته شوند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه گفت: «حوزه دندانپزشکی مقوله‌ای مغفول مانده در کشور است و شاخص پوسیدگی دندان در کشور مناسب نیست. بنده اولین دفتر بهداشت دهان و دندان را در کشور ایجاد کردم و همکاران در این حوزه اقداماتی انجام دادند. بهترین روش حفظ بهداشت دهان و دندان آغاز پیشگیری از مدرسه است. ما باید نحوه حفظ بهداشت دهان و دندان و درست مسواک زدن را آموزش دهیم. در این زمینه در اردیبهشت ماه اولین جشن مدرسه بدون پوسیدگی را در شهر نمین اردبیل برگزار می‌کنیم. اقدام دیگرمان در این حوزه این است که یونیت‌های دندانپزشکی دولتی را در بعدازظهرها در اختیار پزشکان دولتی قرار دهیم تا با تعرفه مناسب خدمات لازم را به مردم ارایه دهند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: