قطعا تاثیرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود. باید بدانیم که اگر قفلهای جدیدی بر روابط بینالمللی ما زده شود، این قفلها راحتگشا نیستند
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت درباره تاثیرساز و کار مالی اتحادیه اروپا بر حوزه سلامت گفت: قطعا این موضوع تاثیرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود.به گزارش شفاآنلاین، دکتر سعید نمکی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تصویب "FATF" و "اینستکس" در حوزه سلامت گفت: قطعا تاثیرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود. باید بدانیم که اگر قفلهای جدیدی بر روابط بینالمللی ما زده شود، این قفلها راحتگشا نیستند. اما ما هم در شرایط سخت نمینشینیم تا نگاه کنیم. ما دوران سخت جنگ و تحریم را سپری کردهایم و مسیرها و راهکارهای جدیدی را ایجاد میکنیم. البته امیدوارم به بن بست جدیدی نرسیم، اما باید تلاش کنیم که در راستای مصالح ملی گره های جدیدی را در حوزه بینالمللی ایجاد نکنیم.
برنامه وزارت بهداشت برای کمک به معیشت دستیاران در سال ۹۸
نمکی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معیشتی پزشکان طرحی و دستیاران گفت: ما به دنبال اصلاح معیشت همکارانمان چه طبیبان طرحی و چه دستیاران هستیم اما ابتدا باید تعهداتی را که داریم، به روز کنیم و سپس تعهد جدید ایجاد کنیم، البته وضعیت طبیبان طرحی بهتر از گذشته است؛ اگرچه اگر بتوانیم باز هم معیشتشان اصلاح میکنیم، اما دستیاران در شرایط سخت معیشتی هستند و امیدوارم در سال ۹۸ بتوانیم معیشتشان را اصلاح کنیم.
اختلافی با وزیر رفاه ندارم
وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظرهایی که در دوره گذشته میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت وجود داشت، گفت: در زمانی که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم، در دعوای میان دو وزیر در زمینه بیمه سلامت درگیر بودم. در این زمینه طبق آخرین مصوبه مجلس، انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت رای نیاورد، اما بیمه سلامت با رای مجلس به وزارت بهداشت منتقل شد. اما بعد از آن با توجه به برخی آیتمها اعلام کردند که آش به جایش باید وزارت بهداشت برود. این موضوع از بابتی مورد تایید بوده و از بابتی منجر به تسهیل امور میشد. به هر حال باید مردم را در نظر بگیریم و ببینیم با چه روشی میتوان کار مردم را تسهیل کرد. در عین حال وجود دبیرخانه بیمه سلامت و شورای عالی بیمه در جایی که بیمه سلامت قرار دارد، منجر به وفاق بیشتر میشود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: برنده خیلی اهل کالبدشکافی گذشته نیستم. به هر حال اختلافاتی بین دو وزیر بهداشت و رفاه وجود داشت که قسمتی از این اختلاف به تفاوت دیدگاه و قسمتی هم به امواجی که در دو وزارتخانه شکل گرفته بود، بازمیگشت. من تلاشم این است که با اعضای کابینه با صلح و صمیمیت برخورد کرده و مسایل را حل کنم. هیچ تقابل و خصومتی را از طرف وزارت رفاه حس نمیکنم. بنده و وزیر رفاه هر دو وارث نوعی از رویکردها هستیم.
وی با بیان اینکه بخشی از طلبی که وزارت بهداشت از بیمه تامین اجتماعی دارد، به هزینههای ما در طرح تحول سلامت بازمیگردد، گفت: رقم ۹ – بیست و هفتم حق بیمه درمان تامین اجتماعی در سال ۹۲، یکهزار و ۷۰۰ میلیارد بود اما بعد از اجرای این طرح در سال ۹۳ به ۷۰۰ میلیارد رسید و امروز تامین اجتماعی باید برای جبران ۹ – بیست و هفتم از جیب خودش هم چیزی بگذارد تا بتواند آن را تامین کند. بنابراین آنها هم تحت فشار قرار گرفتهاند و باید این موضوع را درک کنیم. از طرفی دوستان تلاش میکنند که برای وصول مطالبات کمک کنند. من از هیچ طرفی تهدیدی حس نمیکنم و همراهیها را صمیمانه میدانم.
وی با بیان این که در حال حاضر هیچ اختلافی میان بنده و آقای شریعتمداری – وزیر رفاه وجود ندارد، گفت: دبیرخانه بیمه سلامت را نیز با همدلی اداره میکنیم. امروز میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه وفاقی در این زمینه وجود دارد و مدعیای نداریم. در عین حال بنده در نظر دارم دبیر جدیدی را برای شورای عالی بیمه منصوب کنم تا هم مصالح نظام سلامت را در نظر بگیرد و هم مصالح بیمهها(insurances) را.
وی در پاسخ به سوالی درباره صرفهجویی در هزینههای نظام سلامت گفت: در این دوره قسمتی از توجه ما به سمت کیفی کردن خدمات میرود که خود به خود نوعی صرفهجویی در هزینههای نظام سلامت محسوب میشود. در حوزه کمی هم با استقرار سطحبندی و فیلترهایی مانند پرونده الکترونیک سلامت و حذف دفترچه بیمه میتوانیم در سال ۹۸ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینههای نظام سلامت بکاهیم.
نمکی تاکید کرد: در عین حال در حوزه بیماریهای غیرواگیر دو برنامه مهم داریم؛ باید توجه کرد که در حوزه بیماریهای غیرواگیر آگاهی بخشی عمومی نقش مهمی ایفا میکند. بر همین اساس در بهار آینده در حوزه فشار خون، کمپینی را با مشارکت نظام پزشکی، انجمنهای علمی، رسانهها و ... ایجاد میکنیم. معتقدیم آموزش همگانی در این حوزه بسیار موثر است. در عین حال مشارکت بین بخشی نیز در حوزه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر بسیار ضروری است و بدون مشارکت بین بخشی توفیقی در کاهش بیماریها پیدا نمیکنیم. البته جامعه محور کردن فعالیتها نیز در این حوزه اهمیت دارد.
امروز، روز ناامید کردن نیست
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت روان نخستین کار این است که سیاستگذاران را قانع کنیم که روان مردم آشفته است و نباید فضای روانی جامعه را از آنچه که هست، تلختر کنیم. در این زمینه مطبوعات نقش موثری دارند. امروز روز ناامید کردن نیست، بلکه زمان امیدآفرینی است. اگر سال آینده را که سال نسبتا سختی از نظر اقتصادی است، با چاشنی یاس همراه کنیم، مردم را به سختی میاندازیم. رسانه باید به مردم امید و نشاط دهد. بنابراین خواهشم این است که ابتدا امید را در دل مردم قویتر کرده و تخم ناامیدی نپاشیم و در تلطیف فضاها و روحنوازی رنگها نقش ایفا کنیم.
وی با بیان اینکه عمدهترین مشکل مردم در پریشانخاطری، اقتصاد نیست، افزود: در حال حاضر پولدارها هم پریشانند و این یکی از غصههای عمومی است که گریبان ما را گرفته است. باید همه کمک کنیم که جو روانی جامعه تلطیف شود و این کار یک مشارکت عظیم بین بخشی را میطلبد که ما برایش برنامهریزی کردهایم.
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حمایت از داروهای تولید داخل گفت: ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون یورو هزینه دارد. این درحالی است که هزینه سه درصد داروهای وارداتی ۱.۲ میلیارد دلار است. حال این موضوع به دو علت اتفاق افتاده؛ اول اینکه برخی از این داروهای وارداتی، داروهای های تک هستند که در دنیا هم هزینه بیشتری دارند و علت دوم نیز این است که برخی داروهای مشابه تولید داخل را هم وارد میکنیم ما سعی میکنیم که حداقل جلوی واردات داروهای مشابه تولید داخل را بگیریم و اجازه رشد به صنعت دارو دهیم؛ در عین حال سعی میکنیم تولید داخل را به گونهای تقویت کنیم که بتوانیم برخی داروهای وارداتی را در هم در کشور تولید کنیم؛ آن هم با سه روش انتقال دانش فنی، تولید تحت لیسانس و استفاده درست از شرکتهای دانش بنیان. اعلام کردهایم که اگر به این سه روش تولیدی در کشور انجام شد به آنها ارز نیمایی اختصاص یابد.
وی در پاسخ به سوالی درباره جریمه جراحان در صورت داشتن قصور پزشکی گفت: قرار نیست جراح را جریمه کنیم. اما قرار است نظام پرداخت را به سمت DRG ببریم؛ این یک نظام پرداخت جدید است که در آن مرکز ارایه کننده خدمت یک پکیج خدمتی را با قیمت واحد و طی قراردادی از مرکز بیمهگر دریافت میکند. حال اگر جراحی خدمتی از این پکیج ارایه داد و به دلیل قصور قرار شد مجددا آن خدمت را انجام دهد، ما پول دوباره نمیدهیم. قرار نیست به دلیل قصور بیمارستان، از جیب بیمه و دولت هزینه کنیم. بنابراین قرار نیست جراح را جریمه کنیم، بلکه اعلام میکنیم که برای یک خدمت یک بار پول میدهیم نه دو بار.
بنگاهداری در وزارت بهداشت را جمع میکنم
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هیات امنای ارزی وزارت بهداشت گفت: اگر سیاستهای هیات امنای ارزی را قبول داشتم، کل مدیریتش را تغییر نمیدادم. هیات امنای ارزی دو اشکال داشت؛ یکی اینکه قیم دانشگاههای علوم پزشکی شده بود و دوم اینکه از قِبَل آن شاهد واردات بیرویه بودیم؛ در حالی که مشابه تولید داخل در کشور وجود داشت. از طرفی دولت حق ندارد رقیب بخش خصوصی شود. در عین حال من هم اعلام کردهام که بنگاهداری در وزارت بهداشت را جمع میکنم. قرار نیست ما بنگاهداری کنیم.
ستاد بازنگری طرح تحول ایجاد شد
وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در سالهای آتی گفت: من هرگز نگفتهام که طرح تحول قرار است متوقف شود و حتی اعلام کردم ما قطار تحول را در هیچ ایستگاهی متوقف نمیکنیم، بلکه آن را در طول حرکت تعمیر خواهیم کرد. در این زمینه بستههای کاهش پرداخت از جیب، حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط محروم را تقویت کرده و بستههایی مانند مقیمی را که ضرورتی ندارند در راستای اقتصادیتر شدن تحول، تصحیح میکنیم. در عین حال ستادی را با عنوان ستاد بازنگری طرح تحول سلامت ایجاد کردیم تا اگر بخواهیم از نقاط کمتر توسعه یافته و افراد کم بضاعت حمایت ویژه کنیم، در آنجا برنامههایش را مشخص میکنیم.
نمکی در ادامه صحبتهایش درباره توسعه و حمایت از بخش خصوصی برای استفاده از نیروی انسانی در نقاط کمتر برخوردار گفت: نمیتوان با همان مدلی که بیمارستان قلب شهید رجایی تهران را به بخش خصوصی میدهیم، بیمارستان سراوان را هم به آنها بدهیم. ما در حال بررسی هستیم که ببینیم چگونه میتوان بخش خصوصی را در مناطق کمتر برخوردار، توسعه داد. به عنوان مثال میتوان ضریب "کا" متفاوتی را برای این مناطق در نظر گرفت. باید توجه کرد که در هیچ کجای دنیا با زور نتوانستهاند نیروی انسانی را در مناطق محروم نگه دارند. بلکه باید برایشان مشوق قرار داد و جاذبه ایجاد کرد. ما برای ماندگاری نیروی انسانی در نقاط کمتر برخوردار با این فرمول جلو میرویم تا انگیزه ایجاد کنیم.
برنامهای برای اضافه کردن دو واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی
وی درباره اولویتهای پیشگیری وزارت بهداشت نیز گفت: در حوزه بیماریهای واگیردار، اولویتمان بیماریهای شایع و نوظهوری مانند عفونتهای ناشی از اچ آی وی و مواردی مانند سالک و ... است که در برخی مناطق کشور دیده میشوند. در این زمینه اقدامات آموزشی، درمانی و پیشگیرانه را در کنار هم انجام میدهیم. همچنین در حوزه واکسیناسیون دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک را در برنامه داریم. در حوزه بیماریهای غیرواگیر نیز که اولویت اول ما است اقداماتی را انجام میدهیم و در حوزه بهداشت روان اهدافی داریم که باید روی آنها کار کنیم.
وی درباره هزینههای درمان بیماران روانپزشکی گفت: متاسفانه بیمههای ما بحث توانبخشی و پیشگیری را جزو پکیجهایشان قرار ندادهاند و این یکی از اشتباهات نظام بیمهای کشور است. ما پیگیریم تا این مسایل را به عنوان سرمایهگذاری در نظام بیمه ببینیم.
رسوب تجهیزات پزشکی در گمرک آری یا خیر؟
وزیر بهداشت درباره رسوب تجهیزات پزشکی در گمرک، گفت: اینکه بگوییم در گمرک رسوب تجهیزات و کالاهای پزشکی بالاست را قبول نداریم و گزارشی در این زمینه نداشتهایم. در عین حال در ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت، نماینده ویژه گمرک و بانک مرکزی حضور دارند. چندی پیش نیز تعداد ۴۰۰ آمبولانس هم که در گمرک مانده بود، ترخیص شدند.
کارتخوان در مطبها، از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری میکند؟
نمکی درباره لزوم نصب کارتخوان در مطب پزشکان برای پیشگیری از فرار مالیاتی گفت: باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. من نمیگویم که در جامعه پزشکی فرار مالیاتی نداریم، اما اینکه جامعه پزشکی را هدف قرار داده و به عنوان یک راهزن در ذهن مردم نشان دهیم، اصلا درست نیست. در عین حال قبول ندارم که بگوییم پزشکان فرار مالیاتی ندارند. این موضوع در همه اقشار وجود دارد. اما راه حل جلوگیری از فرار مالیاتی فقط نصب کارتخوان نیست، کارتخوان باید باشد اما ما وجود آن را به عنوان اهرمی برای پیشگیری از فرار مالیاتی قبول ندارم.
وی در ادامه صحبتهایش با اشاره بر لزوم عدم مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت گفت: در این زمینه ما در حال تدوین بستههایی هستیم تا در قالب بسیجهای همگانی در سال اینده و در هر فصل سه تا چهار برنامه ملی را در قالب کمپینهایی برای پیشگیری از مصرف این کالاها ترتیب دهیم.
وزیر بهداشت درباره بحثهای مرتبط با امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی شامل دو مقوله است؛ یکی بحث سلامت مواد غذایی و دیگری بحث تامین حداقلهای غذایی در سبد خانوار است. باید توجه کرد که هر چه تنگناهای اقتصادی بیشتر شود، تامین مواد غذایی در سبد خانوار دشوارتر شده و مواد غذایی تقلبی بروز بیشتری در بازار پیدا میکنند.
وی افزود: هفت استانی که از نظر حاشیه امین تامین مواد غذایی بیشترین چالش را دارند، شناسایی شدند و درصدد هستیم تا در دولت اقدامی انجام شود و مواد غذایی را به شکل یارانهای برای حمایت از خانوارهای بیبضاعت تامین کنیم. امیدوارم این کار به شکلی منضبط و مستمر انجام شود. در سازمان غذا و دارو هم به دنبال طرحهایی هستند که بتوانند نظارت مستمری بر سلامت مواد غذایی داشته باشند.
۳ اولویت وزارت بهداشت برای جبران کمبود تختهای بیمارستانی
نمکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کمبود تختهای بیمارستانی گفت: در حوزه تختهای بیمارستانی یکی از مشکلاتمان این است که توزیع این تختها در کشور عادلانه نیست و با ساخت بیمارستانهای جدید در سال ۹۸ در برخی استانها به متوسط کشوری ۱.۶ تخت میرسیم. در عین حال بخشی از مشکل کمبود تخت به دلیل عدم مدیریت در نظام ارجاع و ارجاعات بیجهت است؛ به طوری که ممکن است در تختهای سی سی یو و آی سی یو هم مشکل داشته باشیم. زیرا بیمارانی که میتوانند در منزل مورد نگهداری قرار گیرند، در بخشهای ویژه بستری میشوند. در این زمینه در حال طرح تعرفههای پرستاری در منزل به دولت هستیم. این طرح میتواند بار تختهای سی سی یو و آی سی یو را کم کند.
وی ادامه داد: در عین حال اولویت ما در حوزه تختهای بیمارستانی ابتدا تجهیز تختها در مناطق کمتر برخوردار در سال آتی است. همچنین توزیع، اعزام و ارسال مناسبتر بیمار را از نقاطی به نقاط دیگر مد نظر قرار خواهیم داد. همچنین با توسعه پرستاری در منزل، بار ماندگاری بیمبنا و بیجهت بیماران در بیمارستان را کاهش میدهیم.
نمیتوان سلامت محصولات تراریخته را رد یا تایید کرد
نمکی در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات تراریخته گفت: هنوز دنیا هم به پاسخی منطقی در این نزاع نرسیده است. بنابراین نمیتوان پدیده تراریخته را رد یا تایید کرد. در عین حال وزیر بهداشت باید به فکر سلامت مردم باشد و نباید نفع دیگری از تصمیمات ببرد، جز نفعی که به عنوان یک شهروند از سلامت یا عدم سلامت یک پدیده میبرد. ما قول میدهیم که بحث تراریخته را به صورت علمی و در قالب یک پروژه تحقیقاتی پیش بریم. ما اعلام نکردهایم که محصولات تراریخته بیخطرند و یا ضرر دارند. بنابراین اجازه دهید در این زمینه یک کار علمی انجام شودو به جواب قانع کنندهای بریم.
نمکی ضمن گرامیداشت یاد شهدای اورژانس گفت: ما بعد از دو مورد اخیری که چند نیروی اورژانسمان در حین خدمت جان باختند، مذاکراتی انجام دادیم تا این دوستان به عنوان شهید خدمت شناخته شوند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بهداشت دهان و دندان و برنامههای وزارت بهداشت در این زمینه گفت: حوزه دندانپزشکی مقولهای مغفول مانده در کشور است و شاخص پوسیدگی دندان در کشور مناسب نیست. بنده اولین دفتر بهداشت دهان و دندان را در کشور ایجاد کردم و همکاران در این حوزه اقداماتی انجام دادند. بهترین روش حفظ بهداشت دهان و دندان آغاز پیشگیری(prevention) از مدرسه است. ما باید نحوه حفظ بهداشت دهان و دندان و درست مسواک زدن را آموزش دهیم. در این زمینه در اردیبهشت ماه اولین جشن مدرسه بدون پوسیدگی را در شهر نمین اردبیل برگزار میکنیم. اقدام دیگرمان در این حوزه این است که یونیتهای دندانپزشکی دولتی را در بعدازظهرها در اختیار پزشکان دولتی قرار دهیم تا با تعرفه مناسب خدمات لازم را به مردم ارایه دهند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایدز در کشور گفت: بنده اولین کسی بودم که درباره اچ آی وی صحبت کردم و البته مورد شماتت قرار گرفتم. ما بنر میزدیم و سعی میکردیم آموزشهای لازم را ارایه دهیم. در آن زمان ۲۵۰ مورد اچ آی وی مثبت داشتیم و بنده اعلام کردم این نوک کوه یخ اچ آی وی است و در آینده ما را گرفتار میکند. متاسفانه راههایی را که باید در حوزه اچ آی وی میرفتیم، نرفتیم و در حال حاضر الگوی جنسی در انتقال اچ ای وی جایگزین الگوی تزریقی شده است که بسیار خطرناک است. در حوزه اچ آی وی آموزش بسیار موثر است و رسانه ها باید کمک کنند زیرا آینده گرفتاری با اچ آی وی بسیار غمانگیزتر خواهد بود