کد خبر: ۲۲۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 10
آلرژی همان واکنش غیرطبیعی بدن به مواد حساسیت زا یا آلرژن‌ها است. یک واکنش آلرژیک ممکن است در نقاط مختلف بدن مانند گلو، ریه، بینی، چشم و پوست اتفاق بیفتد چراکه سلول‌های ایمنی بیشتر در این قسمت‌ها قرار دارند و با بلع یا استنشاق آلرژن‌ها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند
شفاآنلاین>سلامت> افزایش علائم آلرژی یکی از مشکلاتی است که در روزهای پایانی سال به دنبال زیاده روی در استفاده از مواد شوینده به سراغ مبتلایان به آلرژی می‌آید. انگار برق انداختن خانه آن هم به مدد ترکیب شوینده‌های مختلف با افزایش عطسه، آبریزش بینی، کهیر و خارش پوست ارتباطی تنگاتنگ دارد چرا که این افراد هرچه وسایل را می‌شویند و برق می‌اندازند بیشتر عطسه می‌کنند و سرفه.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مریم محلوجی آلرژی را چنین توضیح می‌دهد: آلرژی همان واکنش غیرطبیعی بدن به مواد حساسیت زا یا آلرژن‌ها است. یک واکنش آلرژیک ممکن است در نقاط مختلف بدن مانند گلو، ریه، بینی، چشم و پوست اتفاق بیفتد چراکه سلول‌های ایمنی بیشتر در این قسمت‌ها قرار دارند و با بلع یا استنشاق آلرژن‌ها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

این فوق تخصص آسم(Asthma)، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه می‌دهد: عوامل آلرژی‌زا بسیار زیاد و البته متفاوت هستند. اما از میان مهمترین محرک‌های خانگی می‌توان به مواد شوینده اشاره کرد که متأسفانه در هفته‌های پایانی سال و در حین خانه تکانی بی‌محابا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درحالی است که اغلب شوینده‌ها حاوی مواد فراری هستند که در صورت استفاده در فضاهای بسته با آسیب جدی به لایه پوششی دستگاه تنفسی به تشدید علائم آلرژی و آسم منجر می‌شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی مواد شوینده شیمیایی مانند سفیدکننده‌ها و جرم‌گیر علاوه بر تشدید مشکلات تنفسی در صورت تماس با پوست باعث بروز عوارض پوستی مانند اگزما و التهابات پوستی همراه با سوزش و خارش خواهند شد. از این رو باید نکات ایمنی را به‌دقت رعایت کرد و استفاده از دستکش هنگام کار با این قبیل شوینده‌ها را جدی گرفت. دکتر محلوجی در ادامه می‌افزاید: به هیچ وجه سفیدکننده‌ها و جرم‌گیرها را با هم مخلوط نکنید چون گاز متصاعد شده از این ترکیب با تحریک مجاری تنفسی و ریه‌ها باعث آسیب دستگاه تنفسی و حتی مسمومیت(Poisoning) فرد استفاده کننده می‌شود.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: