کد خبر: ۲۲۵۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 05
از یک سو دشواری‌ها و بحران بیماری و دیگر سو عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های درمان افراد را دچار مشکلات جدی می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی و دیگر بیماری‌های خاص در حالی روز به روز بر مدار افزایش قیمت حرکت می‌کنند که دولت همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات مواد اولیه دارویی اختصاص داده است
شفاآنلاین>سلامت>  سرطان همچنان در گروه بیماری‌هایی قرار دارد که جسم و روح افراد را لحظه‌لحظه ذوب می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، از یک سو دشواری‌ها و بحران بیماری و دیگر سو عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های درمان افراد را دچار مشکلات جدی می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی و دیگر بیماری‌های خاص در حالی روز به روز بر مدار افزایش قیمت حرکت می‌کنند که دولت همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات مواد اولیه دارویی اختصاص داده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ دردی را درمان نمی‌کند و از دیگر سو تولید‌کنندگان دارو نیز مدعی مشکلات اقتصادی جدی به منظور تامین هزینه‌های تولید دارو(medicine) هستند. در این میان مشکلات روحی و روانی مبتلایان به سرطان را نیز نباید فراموش کرد.

افزایش هزینه‌های درمان و خانواده‌های جامانده از درمان

افزایش هزینه‌های درمانی طی چند سال مشکلات زیادی برای همه به وجود آورده است، اما این هزینه‌ها برای بیماران سرطانی به مراتب بحرانی‌تر است؛ هزینه‌هایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها ۳۰ درصدش را دولت قبول کرده و ۷۰ درصد آن از جیب مردم پرداخت می‌شود. این موضوع اما در حالی است که برخی از بیماران حاضر در داروخانه ۱۳ آبان تهران که برای تهیه داروهای شیمی‌درمانی در این داروخانه حضور داشتند با ابراز نگرانی و دلواپسی از شرایط دسترسی به داروهای شیمی‌درمانی می‌گویند هیچ حمایت جدی از طرف بیمه‌ها انجام نمی‌شود و مسائل مالی بیش از بیماری آنها را دچار مشکلات می‌کند.

فرزند یک خانم ۶۰ ساله مبتلا به سرطان مغز استخوان می‌گوید: برای تهیه هر آمپول شیمی‌درمانی یا به عبارتی کموتراپی تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. این اما در حالی است که در صورت عدم پوشش بیمه باید مبلغی بیش از دو میلیون تومان پرداخت شود. علاوه بر این هزینه شیمی‌درمانی نیز بسیار جدی است. این هزینه در بیمارستان‌های دولتی اندکی کمتر است و در بیمارستان‌های خصوصی حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان باید پرداخت شود. این در حالی است که هموگلوبین خون برای شیمی‌درمانی کافی باشد.

به گفته این همراه بیمار در صورت کافی نبودن هموگلوبین خون به منظور انجام شیمی‌درمانی باید مبلغی حدود یک میلیون و صد تا یک میلیون و پانصد تومان به منظور افزایش میزان هموگلوبین و تزریق خون پرداخته شود. نگرانی‌های ما اما زمانی بیشتر می‌شود که حتی در شرایطی که حاضر به پرداخت این هزینه‌ها هستیم گاهی داروی شیمی‌درمانی برای خرید در داروخانه‌ها موجود نیست.

سیاست‌های نادرست سلامت گریبان بیمار را می‌گیرد

حسین میرزایی کارشناس بیمه اما درباره دلایل عدم پوشش داروهای شیمی‌درمانی می‌گوید: متاسفانه داروهای مهم شیمی‌درمانی تک منبع هستند و این در حالی است که اگر مناقصه‌هایی برای خرید دارو برگزار شود میتوان دارو را با ۴۰ درصد هزینه کمتر تامین کرد. این روند در کشورهای توسعه‌یافته مثل استرالیا، انگلیس و حتی کشور همسایه‌مان ترکیه انجام می‌شود. سازمان غذا و دارو اما در این باره با بیمه‌ها(insurances) هماهنگی نمی‌کند و از آنجایی که بیمه‌ها نگاهی کاملا منفعل دارند نمی توان انتظار داشت شرایط تغییر کند.

میرزایی با اشاره به اینکه متاسفانه پزشکان ترم‌های درمان را افزایش داده‌اند می‌افزاید: تجویز دارو از سوی پزشکان بسیار زیاد است و اتفاقا این داروها بر اساس آخرین مطالعات پزشکی بین‌المللی هیچ تاثیری در بهبود بیماری ایجاد نمی‌کنند. چنین داروهای خارج از چرخه واقعی درمان فقط هزینه‌های گزاف بر بیمار متحمل میکند و در نهایت عمر را چند ماه افزایش می‌دهد. در نهایت اما هیچ درمان جدی با این داروها انجام نمی‌شود.

همچنین او در ادامه با اشاره به بدهی ۲۱۸ میلیارد تومانی بیمه‌های تامین اجتماعی به داروخانه‌ها می‌گوید: چنین شرایطی نتیجه سیاستگذاری‌های نادرست سلامت از سوی مسوولان است. در حال حاضر همین بدهی‌ها منجر به آن شده است که برخی بیمارستان‌ها همکاری خود با بیمه‌ها راقطع کنند و در نهایت این بیماران هستند که هزینه‌ها را متحمل می‌شوند. سیاستگذاری در پوشش داروها از سوی بیمه باید تغییر کند. در حال حاضر تعداد زیادی داروهای عادی تحت پوشش بیمه هستند و در مقابل داروهای اساسی تحت پوشش قرار ندارند. متاسفانه به طور جدی می‌توان گفت اگر شرایط بر همین ریل پیش رود سال آینده هیچ دارویی در داروخانه‌ها موجود نیست ‌یا در صورت وجود دارو داروخانه‌ها تمایلی به فروش نخواهند داشت.

بحران روانی روند درمان سرطان را دشوار می‌کند

مریم‌سادات ظهوریان، روانشناس و کارشناس سلامت خانواده پیرامون اهمیت بهداشت روان بیماران خاص و سرطانی می‌گوید: با توجه به اینکه فرد بیمار در گذشته چه سبک زندگی و دیدگاهی به زندگی داشته است باید روند سلامت او را مورد توجه و بررسی قرار داد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که دوستان و اعضای خانواده بیمار سرطانی باید مورد توجه قرار دهند آن است که فرد دچار بحران روحی و روانی نشود. کم‌توانی‌های حاصل از سرطان یا هر نوع بیماری خاص دیگر به گونه‌ای خطرناک است که متاسفانه در بازتوانی جسمی و حرکت به سمت بهبود بیماری فرد نیز اثر می‌گذارد.

او همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت سلامت روان در واکنش‌های جسمی و بیماری‌ها افزود: حفظ سلامت روان افراد و قدرت روحی آنها اهمیت ویژه و انکار‌ناپذیری دارد. یکی از مسائلی که مدت‌ها تحت عنوان بیماری‌های روان‌تنی مورد توجه قرار گرفته است نیز حاصل همین روند است. درگیری‌های روزمره زندگی، مسائل و مشکلات اقتصادی که هر روز بیشتر از گذشته می‌شود از دلایلی است که افراد را دچار آشفتگی می‌کند. این آشفتگی خود منجر به آماده شدن بستر جسمی افراد برای بیماری‌های بعدی می‌شود. از سوی‌ دیگر فرد مبتلا به سرطان خود نیز تحت تاثیر آسیب‌های روزمره اجتماعی و روانی است. نباید از این نکته ساده گذر کرد که سرطان فرد را به لحاظ روحی و روانی شکننده‌تر می‌کند.

تامین دارو در گرو توانمندی مالی

تصور وضعیت روحی نامساعد همزمان با سرطان در کنار مسیر دشواری‌های اقتصادی به منظور تامین دارو شرایطی پیچیده را رقم می‌زند. در این بین اما جای خالی آموزش خانواده بیمار و خود فرد بیمار به لحاظ روانی همپای درمان‌های طب فیزیکی اهمیت دارد. ظهوریان در این‌باره معتقد است یکی از دلایل بی‌توجهی به درمان و حمایت روانی بیمار و خانواده‌اش از آن جهت است که موج بیماری‌های (Diseases)خاص و سرطان تنها چند سال است که جامعه را به طور جدی دربر گرفته است. پیش از این هیچ‌گونه آمادگی برای این موضوع وجود نداشت.

به گفته این روانشناس، مشکلات اقتصادی، جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در این بین اما هیچ توجهی به اهمیت مسائل روانی در بهبود افراد نمی‌شود. متاسفانه امروزه در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمان سرطان حتی مددکاری نیز نقش اصلی خود را از دست داده است. امروز دایره فعالیت مددکاری اجتماعی محدود به پیگیری بخش کوچکی از هزینه درمان شده است. حال آنکه نزدیکان فرد بیمار در صورت نداشتن توان روحی کافی به هیچ عنوان قادر به پیگیری‌های درمان نخواهند بود. متاسفانه بارها دیده شده که نزدیکان فرد بیمار طی پیگیری‌های درمان خود دچار بحران سلامت شده‌اند. در همین مرحله کارشناسان علوم انسانی باید وارد مراحل درمان شوند. فراموش نکنید یک بیمار سرطانی پیش از بیمار بودن، یک انسان است با همه ویژگی‌های انسانی منحصر‌به‌فرد.

استرس، عاملی مهم در بروز سرطان

در همایش پیشگیری از سرطان که سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، محمد حقیقی، متخصص روانپزشکی با بیان اینکه استرس، عاملی مهم در بروز چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان است، گفته بود: سرطان آخر دنیا نیست بلکه یک بیماری مانند سایر بیماری‌هاست که روش‌های درمانی خاص خود را دارد. فرد سرطانی را به طور اصولی باید با بیماری خود آشنا کرد. کسی که دچار این بیماری شده باید زمان خاص پذیرش این بیماری خود را طی کند، به طوری که در چنین فردی زمان پذیرش بیماری سه ماه است. در صورتی که بیش از سه ماه برای پذیرش این بیماری به طول بینجامد باید فرد تحت مراقبت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: به چنین بیمارانی باید کمک کنیم که بیماری خود را بپذیرند و روند صحیح درمان را طی کنند.

در علم روانپزشکی اعتقاد بر این است که بین روان و جسم نوعی وحدت و ارتباط وجود دارد‌ به طـوری کـه عوامـل روانشناختی در پیدایش تمام بیماری‌های جسمی نقش بسزایی دارند و این تاثیر در ارتباط با انواع سرطان‌ها نیز تـا‌حـدودی مـدنظـر قرار دارد. استرس‌‌‌‌‌‏ باعث افزایش ترشح استروئیدی به ‌نام کورتیزول در بدن می‌شود البته کورتیزول در کوتاه‌مدت برای بدن مفید است اما بالا بودن میزان آن در درازمدت به بدن آسیب می‌‌‌‌‌‏رساند و باعث سرکوب سیستم دفاعی بدن می‌شود. سرکوب سیستم دفاعی بدن‌‌‌‌‌‏ موجب اختلال در نابودی سلول‌‌‌‌‌‏های سرطانی شده و خطر ابتلا به انواع سرطان‌‌‌‌‌‏ها را افزایش می‌‌‌‌‌‏دهد؛ بنابراین استرس سطح ایمنی بدن را برای ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان پایین می‌آورد.

موادغذایی غیر‌طبیعی و بحران موج سرطان

شرایط زندگی امروز اما به گونه‌ای پیش می‌رود که هر روز بار فشار روانی افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیشتر و بیشتر می‌شود. سلامت مواد غذایی قابل اعتماد نیست و ورود مواد غذایی غیر‌ارگانیک و تراریخته سفره خانواده‌ها را نه تنها به سمت سلامت پیش نمی‌برد بلکه عاملی برای افزایش احتمال به سرطان شده است. سفره‌هایی که افراد جامعه هر روز به دلیل بحران اقتصادی نه تنها تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرند بلکه با بیشترین سرعت ممکن به سوی سرطان گام برمی‌دارند.

علی‌اکبر روزگاری پزشک و پژوهشگر طب سنتی، عدم کنترل بر واردات برخی از مواد غذایی به‌ویژه محصولات غذایی وارداتی تراریخته یا آغشته به مواد بیماری‌زا به کشور و مصرف این محصولات را یکی از عوامل مهم افزایش سرطان در کشور دانست. وی با اشاره به نقش تغذیه در ابتلا به سرطان می‌افزاید:‌ مصرف غذاهای مصنوعی مانند فست‌فودها، استفاده از مواد نگهدارنده فراوان در مواد غذایی مانند کنسروها و شیرها از جمله مواردی است که طبق تحقیقات علمی «سرطان‌زا» بودن‌شان ثابت شده است. همچنین بسیاری از این مواد آرایشی به خصوص آن دسته که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، سرطان‌زا هستند.

تراریخته‌ها با خود سرطان می‌آورند

روزگاری، با اشاره به واردات غذاهایی که در آنها دستکاری ژنتیکی صورت گرفته، می‌افزاید: مصرف مواد غذایی که اصطلاحا به آنها تراریخته گفته می‌شود، در کشور به شدت افزایش پیدا کرده ‌است. طبق تحقیقات وسیعی که توسط دانشمندان صاحب نظر و مراکز علمی معتبر در حوزه زیست فناوری صورت گرفته، این مواد غذایی خطرناک بوده و می‌توانند تاثیرات بسیار خطرناکی چون بیماری سرطان برای انسان داشته باشند. به‌ویژه که در حال حاضر تقریبا تمام این محصولات دستکاری ژنتیکی شده که در کشورمان مصرف می‌شوند، وارداتی هستند و اطلاعات چندانی درباره کم‌و‌کیف دستکاری‌های ژنتیکی صورت گرفته روی آنها در دست نداریم. به باور وی غفلت از کنترل مبادی ورودی کشور برای بررسی و آزمایش واردات مواد غذایی و دارویی به‌ویژه محصولات غذایی دستکاری شده ژنتیکی، موجب می‌شود خوراکی‌های به ظاهر سالم اما با منشاء بیماری‌زا وارد کشور شود. روزگاری تاکید می‌کند ‌این مساله درباره داروهای قاچاق نیز صادق است. به باور وی سیاست بسیاری از شرکت‌های دارویی در خارج از کشور این است که بیماران را با مبتلا کردن به عوارض دارویی، به صورت یک مشتری همیشگی تحت کنترل خود قرار دهند و از آنها بهره‌های مالی فراوان و دائمی کسب کنند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: