کد خبر: ۲۲۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 03
صنعت داروسازی در ابتدای انقلاب تنها ۲۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کردند و مابقی نیاز از طریق واردات رفع می‌شد. این در حالی است که در زمان جنگ کارخانه‌های داروسازی جدیدی در کشور ایجاد شد و این یک افتخار است که کشوری در حال جنگ باشد و کارخانه‌های داروسازی ایجاد کند
شفاآنلاین>سلامت> معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد پژوهشکده‌های دولتی گفت: «پژوهشکده‌های ما کلاه خود را قاضی کنند و ببینند در 10 سال گذشته در مقابل پولی ‏که از دولت گرفتند، چه چیزی تحویل جامعه دادند و روبان‌هایی که بریدند به چه نتیجه‌ای رسیده و چه چیزی عایدی برای مردم داشته است.‏»

به گزارش شفاآنلاین، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم تقدیر از توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ‏ایران و معرفی ۱۲۰ داروی جدید تولید داخل، گفت: «صنعت داروسازی در ابتدای انقلاب تنها ۲۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کردند و مابقی نیاز از طریق واردات رفع می‌شد. این در حالی است که در زمان جنگ کارخانه‌های داروسازی جدیدی در کشور ایجاد شد و این یک افتخار است که کشوری در حال جنگ باشد و کارخانه‌های داروسازی ایجاد کند.»

مهدی پیرصالحی با بیان اینکه هر ساله تعدادی اقلام دارویی از سوی شرکت‌های داروسازی وارد بازار می‌شوند، گفت: «سال ۹۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های صنعت دارویی کشور بود، اما علی‌رغم همه سختی‌ها کمترین تعداد کمبودمان مربوط به داروهای تولید داخل بود؛ بنابراین اگر صنعت داخلی دارو را تقویت نکنیم در شرایط حساس و در زمان تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شویم. متاسفانه ممکن است که سال آینده سال سخت‌تری برای دارو و کشور باشد، اما توان تقویت تولید داخل می‌تواند ما را از مشکلات نجات دهد.»

پیرصالحی اضافه کرد: «خوشبختانه شرکت‌های دارویی برای تامین اقلام خود به‌خوبی کار کرده‌اند؛ به‌طوری‌که برای شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ کمترین کمبودها را در این حوزه داشته باشیم. درعین‌حال باید توجه کرد که صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی وارد حوزه‌های جدید مانند تولید داروهای بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی شد و در این حوزه‌ها خوش درخشیدیم؛ به‌طوری‌که امروز جزو کشورهای اول منطقه هستیم و با بیش از ۲۲ قلم داروی بایوتک شرایط خوبی را در این حوزه داریم. این در حالی است که اگر این داروها را به‌صورت تولید داخل، تامین نمی‌کردیم به یک میلیارد دلار ارز اضافه نیاز داشتیم، اما امروز داروی تولیدی کشور با کمترین ارز ممکن یعنی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار عمده نیاز دارویی کشور را تامین می‌کند. اگر صنعت داروسازی کشور نبود با ۱۰ برابر این مبلغ هم توان اداره بازار دارویی را نداشتیم.»

دارو؛ کنترل‌شده‌ترین کالا در حوزه «قیمت»‌
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این جلسه برای تقدیر از صنعت دارویی برگزار شده است، افزود: «صنعت داروسازی در سال‌های سخت، نظام سلامت را یاری کرده و مردم را بدون دارو نگذاشته است. از طرفی این صنعت کمترین نرخ افزایش قیمت را داشته است؛ به‌طوری‌که دارو کنترل‌شده‌ترین کالا در حوزه قیمت بوده است.» پیرصالحی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت دارو بحث قیمت‌گذاری است، اظهار کرد: «طبق قانون بحث قیمت‌گذاری دارو به سازمان غذا و دارو محول شده است. حال از یک طرف سازمان باید از صنعت داروسازی حمایت کند و از طرفی یکی از خواسته‌هایی که از ما می‌شود این است که قیمت‌ها کنترل‌شده‌تر باشند. ما حتماً در این دوره بحث قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها را با توجه به شرایط کشور مدنظر قرار می‌دهیم و از طرفی در حال بحث و پیگیری درباره تسهیل قیمت‌گذاری و یا واگذاری آن به نهادهایی خارج از سازمان با نظارت خودمان هستیم. سازمان غذا و دارو به‌عنوان متولی سلامت و کیفیت دارو فکر می‌کند که راه تامین و در دسترس بودن دارو، حمایت از تولید داخل است. در غیر این صورت با هزینه‌های بسیار گزاف هم نمی‌توانیم بازارمان را تامین کنیم؛ بنابراین باید به سمتی رویم که هر دارویی که وارد بازار جهانی می‌شود، در ایران تولید شود.»

پژوهشکده‌ها چه چیزی تحویل جامعه دادند؟
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: «دانشگاهی که بخواهد با پول دولت کارش را پیش ببرد، سقف آرزویش معلوم است. کسی که استخدام دولت است نیز سقف آرزویش معلوم است. صنعتی که با پول نفت و پول بدون زحمت اداره شود، همین است.»

سورنا ستاری افزود: «باید در یک جبهه همه در کنار هم و با هماهنگی کار کنیم و مدیرانی را مورد حمایت قرار بدهیم که کار را پیش ببرند. دولت‌هایی که از منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند، دولت‌های بوروکراتیک و چاقی هستند. در نتیجه باید با این موضوع مبارزه کنیم و تولید را ارتقا دهیم.»

وی در ادامه عملکرد پژوهشکده‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «پژوهشکده‌های ما کلاه خود را قاضی کنند و ببینند در ۱۰ سال گذشته در مقابل پولی ‏که از دولت گرفتند، چه چیزی تحویل جامعه دادند. همه جلسه‌هایی که گذاشتند و روبان‌هایی که بریدند، به چه نتیجه‌ای رسیده و چه چیزی به ‏دست مردم رسیده است.‏»

ستاری با بیان اینکه باید در قبال عملکردمان پاسخگو باشیم، ادامه داد: «در کشوری زندگی می‌کنیم که محیط آن برای واردات مناسب ‏است. اینکه ۹۷ درصد دارو را در داخل کشور تولید می‌کنیم، آیا از داخل پژوهشکده‌ها بیرون آمده است. قطعاً نقش تربیت نیروی انسانی در ‏پژوهشکده‌ها را قبول دارم، اما عملکردی که اتفاق افتاده چیست.‏»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار کرد: «در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یافتند و بیش از ۴۰ درصد این شرکت‌ها در حوزه ‏سلامت کار می‌کنند. البته دانش‌بنیانی مستلزم وجود یک محیط است و اصلاً بحث مالی مطرح نیست. نیازمند محیطی هستیم که همه افراد یک‌صدا بوده و فقط ‏یک هدف داشته باشند. باید بدانیم که اگر می‌خواهیم محصولی را از محل پژوهش به مردم بدهیم، فقط باید از طریق شرکت‌ها این کار ‏را انجام دهیم.‏» ستاری افزود: «چطور چند جوان می‌توانند کاری را در استارتاپ‌ها انجام دهند، اما این همه سرمایه‌گذاری در پژوهشکده‌ها به نتیجه ‏نمی‌رسد. این موضوع به ماهیت بخش خصوصی برمی‌گردد. کار ما باید در دولت این باشد که به ازای هر هزار تومانی که به بخش ‏دولتی اختصاص می‌یابد، هفت تا هشت هزار تومان به بخش خصوصی تعلق بگیرد.‏» وی گفت: «با پول دولت نمی‌توان محصول وارد بازار کرد. پژوهشکده‌ای که همه پولش را از دولت ‏می‌گیرد، نمی‌تواند محصولی وارد بازار کند.‏ در ۲ سال اخیر ۱۰۰ شرکت در حوزه سلول‌های بنیادی توسعه یافتند که ۸۰ شرکت دانش‌بنیان هستند. قطعاً حوزه بعدی ‏که باید روی آن تمرکز کنیم، موضوع سلول‌های بنیادی است.‏ همچنین باید به موضوع زنجیره سلامت و غذا نیز توجه داشته باشیم.‏» ستاری افزود: «موضوع سلامت دیجیتال نیز مورد نظر است که در حال حاضر اولین شتاب‌دهنده‌های آن ایجاد شده است. اگر می‌خواهیم سرویس‌دهی مناسب به مردم اتفاق بیفتد، باید حوزه سلامت دیجیتال ارتقا پیدا کند. طی سال‌های اخیر برخوردهای چکشی و احضار به دادگاه و غیره در این رابطه اتفاق افتاد، اما چند ماهی است که این اتفاقات نمی‌افتد و روند بهبود پیدا کرده است.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش سنتی جامعه باید بداند که در مقابل جوانان بازنده است، گفت: این پیام روشنی است که جوانان به بخش سنتی اقتصاد دادند. راه حل این مشکل، سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها است.

سازمان غذا و دارو باید پاک باشد
وزیر بهداشت نیز در مراسم معرفی ١٢٠ محصول جدید دارویی گفت: «اگر به دستاوردهای حوزه سلامت نگاه کنیم می‌بینم که از ناب‌ترین و ارزشمندترین دستاوردها پس از انقلاب اسلامی در همه حوزه‌هاست. ما پس از انقلاب اسلامی با کاهش مرگ کودکان و مادران باردار و توسعه‌ خانه‌های بهداشتی و درمانی روبه‌رو بودیم و دستاوردهایی چون پوشش واکسیناسیون و کسب رتبه اول در منطقه مدیترانه را داریم که افتخار بزرگی بود.»

وی افزود: «در توسعه آموزش پزشکی نیز دستاورد بزرگی داشتیم؛ به‌طوری‌که آن زمان١۴ هزار طبیب داشتیم که ۵۰ درصد از آنها خارجی بودند، اما امروز به‌عنوان قطب پزشکی منطقه مطرح هستیم.» نمکی با تاکید بر اینکه صنعت دارو افتخارآفرین حوزه است، گفت: «کارخانه‌های داروسازی همه در پیش از انقلاب چندملیتی بودند، اما بعد از انقلاب داروسازان شریف و وطن‌دوست ماندند و این صنعت را مدیریت کردند و با پیوستن به طرح ژنریک ما را از واردات بسیار بی‌نیاز کردند.»

وزیر بهداشت گفت: «من به‌عنوان برادر کوچک شما وقتی به‌عنوان وزیر بهداشت پا به عرصه گذاشتم، اولین جایی که گفتم باید فکری به حالش شود، سازمان غذا و دارو بود. البته از زحمات برادر پاکیزه‌ام دکتر اصغری هم دفاع و هم تشکر می‌کنم، اما به هر دلیل تغییر در سازمان غذا و دارو را به‌عنوان ضرورت احساس کردم و به دکتر پیرصالحی گفتم که چندین تکلیف مهم در این حوزه دارید، اول اینکه سازمان غذا و دارو را پاک کنید؛ چراکه نباید صنعت‌گری که می‌خواهد تولید کند، اذیت شود و مشکلات(Difficulties) بسیاری داشته باشد.» نمکی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در دولت‌های نفتی، خود دولت است، گفت: «بانک‌ها، مجوزها و پول نفتی سه مشکل بزرگ ‏و نوعی رانت هستند که اگر حل نشوند تولید را دچار مشکل می‌کنند.

صنعتگر باید التماس کند و زانو بزند تا نوبت تولید او جلو بیفتد. صنعتگر باید بهره ۲۸ تا ۳۰ درصد به بانک بدهد. کجای دنیا ‏این کار را انجام می‌دهند؟ از تولیدکننده بهره ۳ درصدی می‌گیریم و بعد اوراق دست تولیدکننده می‌دهیم تا با تنزیل ۳۰ تا ۴۰ درصد، پولش را دریافت کند. بعد هم چک او برگشت می‌خورد و از دولت میلیاردها پول می‌خواهد. این چه ‏حمایتی از تولید است. به دکتر پیرصالحی گفتم که باید این موارد از سازمان غذا و دارو حذف شود و باید این مجموعه پاکیزه ‏باشد.‏ این می‌شود حکایت ملانصرالدین که تخم‌مرغ را یک تومان می‌خرد، رنگ می‌کند و ۵ هزار می‌فروشد.» وی با بیان اینکه باید کثافت‌کاری‌های را از این مجموعه جمع کنیم، گفت: «پای کسی که چوب لای چرخ مردم بگذارد می‌شکنم و تاوانش را هم می‌دهم. این مجموعه باید پاکیزه‌تر از چیزی که هست شود و راه را برای تولید داخل و جمع‌وجور کردن واردات هموار کنیم و چه خفت و بی‌برنامگی است که دارویی را که تولید می‌کنیم از کمپانی درپیت هندی وارد کنیم.»

نمکی ادامه داد: «٩٧ درصد داروهای تولید داخل ۵۵٠ میلیارد ارز می‌برد و سه درصد داروهای وارداتی ١.٣ میلیارد دلار ارزبری دارد. باید توجه کرد که بی‌توجهی و عدم حمایت، صنعت داروسازی را گرفتار سرنوشت صنعت نساجی می‌کند. به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که اگر دارویی در کشور تولید می‌شود اجازه ندارید مشابه آن را وارد کنید.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما متولی سلامت مردم هستیم، ادامه داد: «اما این چه تفکری است که در حمایت از سلامت مردم، سلامت صنعت را فشل می‌کنیم و باید پرسید اگر جای سه درصد داروهای وارداتی با ٩٧ درصد تولید داخل عوض شود، کدام منابع مملکت هزینه آن را می‌پردازد و من به دکتر پیرصالحی تاکید کردم تمام صنعتگران را دعوت و راه را با رعایت استانداردهای ملی برایشان باز کنیم آن هم از سه راه انتقال دانش فنی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به بخش‌های تحقیق و توسعه صنعت داروسازی کشور. درعین‌حال هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه باید دیده شود و در این صورت داروسازان جرات تولید خواهند داشت و من تاکید کرده‌ام تا هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه به‌دقت دیده شود.»

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل، گفت: «من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه سودی می‌برم. ولی باید سال آینده فهرست داروهای وارداتی را کم کنیم. ‏برای من فرقی نمی‌کند چه کسی از کدام شرکت دارویی تولید را انجام دهد. با هیچ شخصی هم از گذشته مشکلی ندارم.‏»

چرخه تامین دارو(medicine) اصلاح شود
وی با بیان اینکه چرخه تامین دارو نیز باید اصلاح شود، ادامه داد: «قیمت دارویی که وارد ‏می‌شود، اگر تولیدکننده داخلی آن را بسازد، بهترین قیمت به آن تولید داخلی اختصاص می‌یابد تا تولیدکننده تشویق شود.‏»

وزیر بهداشت افزود: «من هیچ وقت از پاویون رفت‌وآمد نمی‌کنم و خریدهای خانه را خودم انجام می‌دهم. چند روز پیش به داروخانه ‏رفتم و گفتم که دارویی می‌خواهم داروخانه‌دار پرسید که آیا ایرانی می‌خواهی یا خارجی؟ گفتم معلوم است که ایرانی می‌خواهم. داروخانه‌دار ‏گفت که پسر یکی از آن گچ‌ها را بده به آقا. آنوقت بود که همه زمین و آسمان روی سر من خراب شد که چرا یک داروساز ایرانی ‏محصول داخلی را اینطور خطاب می‌کند. خدا شاهد است که به‌جز یک قرص خارجی که مجبورم برای مادرم بخرم، هیچ داروی ‏غیر ایرانی نمی‌خرم.‏»

وی تاکید کرد: «بنابراین همکاران داروساز هم باید کمک کنند. بالاخره از ماست که بر ماست. باید مکانیزم‌های تولید را درست کنیم. انجمن داروسازان باید آهنگ تخریب داروسازی در کشور را کُند کند. باید به یکدیگر کمک کنیم. امروز زمان همدلی است و کشور به کمک همه ما نیاز دارد. ما سالی نسبتاً سخت را گذراندیم، اما اگر یکدیگر را درنیابیم و مجموعه داروسازی کشور اعم از واردات، تولید، توزیع و داروخانه را درنیابیم، در کنار هم نباشیم و یکی از این حلقه‌ها ناموزون عمل کنند، همه دچار مشکل می‌شوند.» نمکی در پایان گفت: «از طرفی باید چرخه اقتصاد دارو را هم در حوزه پرداخت‌های بیمه‌ای و هم در حوزه قیمت، اصلاح کنیم.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: