کد خبر: ۲۲۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 02
طبق قوانین پزشکی دریافت هزینه های بالا برای درمان در دوره های آزمایشی ممنوع است و چنین کاری خلاف اخلاق پزشکی است
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران ال اس ای و نوروپاتی گفت: سلول درمانی در این بیماری ها آزمایشی است و هنوز قطعیت آن به صورت علمی مشخص نشده است.

به گزارش شفاآنلاین، کیوان بصیری روز شنبه در اصفهان با بیان اینکه هنوز درمان قطعی این بیماری ها محقق نشده است، گفت: طبق قوانین پزشکی دریافت هزینه های بالا برای درمان در دوره های آزمایشی ممنوع است و چنین کاری خلاف اخلاق پزشکی است.

وی اظهار کرد: برخی کشورها مانند چین و روسیه با تبلیغات بسیار مبتلایان به بیماری های ال اس ای و نوروپاتی را به این کشورها می کشانند و برای انجام تست های درمانی این بیماری ها، هزینه های بالا دریافت می کنند.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای موجود تنها سیر بیماری را کند می کند.

وی اظهار کرد: البته تشخیص درمراحل ابتدایی بیماری نوروپاتی موجب پیشگیری و در بیماری ای اس ال نیز تاثیراتی دارد و به عنوان مثال گفتار درمانی در مراحل ابتدایی می تواند کیفیت زندگی این افراد را ارتقا دهد.

بصیری با بیان اینکه سلولهای بنیادین در درمان این بیماری ها مفید خواهد بود ، اضافه کرد: در همین راستا تفاهم نامه ای با موسسه رویان اصفهان به امضا رسیده است اما این شیوه درمان نیز آزمایشی است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماران نیاز به مراقبت و کمک بسیار دارند، افزود: هزینه ای درمان بسیار زیاد است و این بیماری ها باید جزء بیماریهای خاص قرار گیرد و رسانه ها باید صدای این بیماران را به گوش مسوولان برسانند تا از حمایت های دولتی بهره مند شوند.

عضو هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران ال اس ای و نورپاتی اظهار کرد: علت اصلی این بیماری ها مشخص نشده است ولی تحلیل سلولها در شاخ قدامی نخاع به ضعف عضلانی، لاغری در اندام و اختلالات تکلم منجرمی شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب افزود: نوروپاتی ها به علل زیادی ایجاد می شود که از جمله آن کم کاری تیروئید، مصرف برخی داروهای شیمی درمانی و اختلال تغذیه ای مثل کمبود ویتامین بی 12 بی 6، مصرف مواد مخدر و در معرض سرب قرار گرفتن است.

وی تصریح کرد: این بیماری ها ناتوان کننده و پیش رونده هستند و به مرور زمان بیماران نیاز به کمک اطرافیان پیدا می کنند که مشکلات جدی برای اطرافیان ایجاد می کند و نیاز است گروههایی باشند که به این بیماران(patients) کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: در ایران ثبت کامل بیماری ها وجود ندارد ولی آمار حاکی از افزایش بیماران این دو گروه در مردان نسبت به زنان است و شیوع آن در سن 50 تا 70 و بیشتر است.

بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis، آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که بطور مخفف ای ال اس بیماری بدخیم ، پیشرونده و لاعلاج است که موجب اختلال در سیستم عصبی نخاع شده و بتدریج سلول های این اعصاب را از کارمی اندازد ؛ این بیماری(Sickness) باعث انحطاط پیشرونده نورونهای حرکتی است که بین مغز و نخاع حرکت می کنند.

همانطور که نورونهای حرکتی می میرند، مغز دیگر نمی تواند سیگنال به عضلات بدن برساند بدین ترتیب علائم مغزی به ماهیچه ها نمی رسند و بدنبال آن ماهیچه ها که ایجاد کننده حرکت در بدن می باشند، به تدریج لاغرتر و کم قدرت تر می شوند؛ کارایی شان پیوسته کمتر و کمتر گشته و سرانجام از بین می رود.

همچنین گروه بیماری های نوروپاتی ' peripheral neuropathy' (نوریت‌ محیطی‌) گروهی‌ از علایم‌ ناشی‌ از اختلالات‌ اعصاب‌ حسی‌ یا حرکتی‌ است که‌ اعصاب‌ منتهی‌ به‌ عضلات‌، عروق‌ خونی‌ و پوست‌ ممکن‌ است‌ درگیر شوند. نوروپاتی‌ محیطی‌ انگشتان‌ دست‌ و پا، دست‌، پا، قسمت‌های‌ پایینی‌ اندام‌های‌ فوقانی‌ و تحتانی‌ را درگیر ساخته‌ و ممکن‌ است‌ با اختلال‌ کنترل‌ ادرار یا مدفوع‌ همراه‌ باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: