کد خبر: ۲۲۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 17
برای دهه شصتی ها مدارس غیرانتفاعی مفهومی لوکس بود که برای جلب دانش آموز و ماندن در عرصه رقابت با استفاده از فضاهای آموزشی شیک و بزرگ و در اختیار گرفتن فضاهای ورزشی و فرهنگی خارج از مدارس می کوشیدند
شفا آنلاین>اجتماعی>در نظر خانواده هایی که گاه با صرف هزینه ای گزاف فرزندانشان را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می کنند، این مدارس، مدارسی هستند که از کادرآموزشی قوی، تجهیزات و امکانات به روز و فضای مناسب برخوردارند.

به گزارش شفا آنلاین:در سال 1367 مدارس غیر انتفاعی<Private schools> با اجازه و مصوبه مجلس شورای اسلامی پا به عرصه آموزش و پرورش گذاشتند تا در کنار مدارس دولتی به نظام بزرگ و گسترده آموزش و پرورش کمک کنند.

برای دهه شصتی ها مدارس غیرانتفاعی مفهومی لوکس بود که برای جلب دانش آموز و ماندن در عرصه رقابت با استفاده از فضاهای آموزشی شیک و بزرگ و در اختیار گرفتن فضاهای ورزشی و فرهنگی خارج از مدارس می کوشیدند.

در حال حاضر و با گذشت حدود سه دهه از فعالیت مدارس غیر انتفاعی، خانه های مسکونی قدیمی ساختمان هایی است که در انتظار دانش آموزانی است که خانواده هایشان برای داشتن کیفیت تحصیلی بهتر هزینه کرده و آنها را به مدارس غیرانتفاعی می فرستند. کم کردن از هزینه های مدرسه نیز با به کارگیری نیروهای آموزشی کم تجربه که غالبا آموزش های لازم را ندیده و اصلا استخدام آموزش و پرورش نیستند انجام می گیرد که این موضوع خود به نوعی ضعف در سیستم تحصیلی دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی را رقم زده است. ضمن اینکه ضعف در امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی از دیگر مشکلات این مدارس است.

در حالی که بسیار واضح و مبرهن است که در تمامی امور خدماتی به ازای هزینه ای که پرداخت می شود انتظار می رود، خدمات رسانی در خور و شایسته ارائه شود که گویا این مقوله در مدارس غیر دولتی نتیجه برعکس دارد.

با توجه به عملکرد نامناسب مدارس غیر دولتی پای دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات نیز برای احقاق حقوق شهروندان به این ماجرا کشیده شده است. ضمن اینکه، به تازگی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساماندهی مدارس غیردولتی گفت: باید نظارت عادلانه و عاقلانه بر مدارس غیردولتی افزایش یابد.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل درباره نقش خصوصی‌سازی و تأثیر بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش، اظهار کرد: حاکمیتی بودن آموزش و پرورش به این معنا نیست که مردم در اداره این نهاد دخالت نداشته باشند. چراکه، در آموزش و پرورش می‌توان با مشارکت مردم در کنار حاکمیتی بودن این نهاد اداره امور را ارتقاء داد.

وی با اشاره به اینکه عنصر اصلی و مؤثر در حفظ حاکمیتی بودن آموزش و پرورش نظارت است، تصریح کرد: به همان اندازه که امور به مردم واگذار می‌شود، باید نظارت‌های لازم از سوی دولت اعمال شود.

حداد عادل بیان کرد: دولت باید سهم خود از تصدی‌گری را کاهش و در ازای آن نظارت بر امور را افزایش دهد تا واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی و مردم در حاکمیتی بودن آموزش و پرورش خدشه‌ای وارد نکند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساماندهی مدارس غیردولتی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه نظارت در مدارس غیردولتی که به عنوان بخش خصوصی آموزش و پرورش محسوب می‌شوند چگونه است، اظهار کرد: باید در این مدارس نظارت را افزایش داد و این نظارت کاملا عادلانه و عاقلانه باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: