کد خبر: ۲۲۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 15
گاهی قبل از خواب، افکار، طرح ها و پروژه های کاری به ذهنم می رسد و استرس و مشغله ها اجازه خواب راحت را از من می گیرد هر چند تلاش می کنم به کار و دغدغه های زندگی فکر نکنم تا خواب راحتی داشته باشم اما هر چه جا به جا و از این پهلو به آن پهلو می شوم فایده ای ندارد
شفا آنلاین>اجتماعی> به طور حتم شما هم شب هایی را سپری کرده اید که بی خوابی سراغ تان آمده است و هر چه تغییر وضعیت داده اید تا خوابتان ببرد، کارساز نبوده و به شکست خورده است و تا صبح بی قرار بوده اید. تجربه شب هایی که در صورت مداومت، بی شک بسیار آزار دهنده و سخت خواهد بود.


سردردهای روزانه
یکی از شهروندان جوان با گلایه از سردردهای شدید به دلیل بی خوابی های شبانه می گوید: با این که در طول روز مشغله کاری زیادی دارم و باید شب از فرط خستگی، خواب راحتی داشته باشم اما گاهی بی خوابی سراغم می آید به اندازه ای که از رفتن به رختخواب و گذاشتن سر بر بالش واهمه دارم. «محمودی» که سن و سال زیادی هم ندارد، می افزاید: گاهی قبل از خواب، افکار، طرح ها و پروژه های کاری به ذهنم می رسد و استرس و مشغله ها اجازه خواب راحت را از من می گیرد هر چند تلاش می کنم به کار و دغدغه های زندگی فکر نکنم تا خواب راحتی داشته باشم اما هر چه جا به جا و از این پهلو به آن پهلو می شوم فایده ای ندارد.

شهروند دیگری با اشاره به این که به دلیل بیدار ماندن های شبانه تمرکز اعصاب ندارد و در بسیاری موارد زود از کوره در می رود، می گوید: با مراجعه به پزشک و تجویز او به مصرف قرص آرامش بخش، روی آوردم و تا مدتی هم درمان شدم اما پس از گذشت چند ماه دوباره بی خوابی به سراغم آمد و حالا دچار اختلالات بیشتری هنگام خواب می شوم. «میرزایی» می‌افزاید: گاهی که با افکار و دغدغه های ذهنی به خواب می روم، نیمه شب از خواب بیدار می‌شوم و مشاهده می کنم آب زیادی از دهانم خارج و بالش زیر سرم خیس عرق شده است. در طول یک ماه حداقل پنج شب را با این وضعیت سپری می کنم و حتی برخی شب ها به دلیل این مشکلات تا صبح بیدارم. به گفته وی، این روزها بسیاری از افراد مانند من به دلیل افزایش فشارها و مشکلات زندگی دچار اختلال خواب می‌شوند چرا که فکر کردن به دغدغه ها و مشغله های زندگی خواب راحت را از چشم افراد می گیرد.


استرس و اضطراب
کارشناس دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی با اشاره به این که اختلال قبل و هنگام خواب، عوامل و دلایل بسیاری دارد، می گوید: بسیاری از افراد ممکن است در نحوه به خواب رفتن مشکل داشته باشند و گاهی به دلیل کابوس های شبانه و بی دلیل از خواب بیدار شوند. دکتر «ذال» استرس و اضطراب را از عوامل موثر بر بی خوابی می داند و می افزاید: افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند ممکن است از فرط خستگی زودتر از موعد به رختخواب بروند اما به دلیل افکار ذهنی، نگرانی و اضطرابی که در آن ها ایجاد می شود دچار بی خوابی شوند.

گاهی نیز استرس ناشی از اختلال خواب سبب تشدید و وارد شدن به چرخه بی خوابی می شود.وی عامل ژنتیکی را از دیگر عوامل موثر در اختلالات خواب مطرح و اضافه می‌کند: بیشترین اختلال خواب به دلیل اضطراب است و برخی اختلالات نیز دلیل مشخصی ندارد بنابراین ابتدا باید تشخیص داد اختلال در خواب از چه نوع است و سپس دلایل بی خوابی را بررسی و بر اساس آن راهکار ارائه کرد. وی درمان دارویی را مهم ترین شیوه معالجه می داند و توضیح می دهد: آموزش مهارت های کنترل استرس و هیجان به منظور کاهش هیجان ها، اضطراب و خواب راحت برای افراد دچار این اختلال توصیه می شود اما بیدار شدن در طول خواب به دلیل کابوس های شبانه باید بررسی شود.وی توصیه می‌کند: افراد حداقل یک ساعت قبل از خواب مواد غذایی محرک، ادویه جات، خوراکی های طعم دار، نوشیدنی های گازدار و کافئین دار مانند قهوه و چای را که سبب اختلال در خواب می شود مصرف نکنند زیرا این مواد به نوعی خواب را کم و هوشیاری در فرد ایجاد می کند.

به گفته وی، مصرف برخی دمنوش ها با خاصیت آرام بخشی و خواب آوری قبل از خواب هم می تواند مفید باشد اما مقدار و نحوه مصرف برای هر فرد باید مشخص باشد. همچنین گاهی تداخل داروی شیمیایی با گیاهی ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود. وی با اشاره به این که خواب عصرانه زیاد سبب اختلال در خواب شبانه می شود، توصیه می کند: افراد، خواب عصرانه سبک به مدت 20 دقیقه داشته باشند. همچنین زمانی وارد رختخواب شوند که خستگی وجود دارد چرا که با زود رفتن به رختخواب احتمال بروز افکار منفی و اختلال خواب وجود دارد. به گفته وی، افراد قبل از خواب نفس عمیق بکشند و تصویرسازی مثبت از موارد مورد علاقه که سبب شادی شان می شود، در ذهن انجام دهند. همچنین از رختخواب بلند نشوند و در تاریکی بمانند اما چنان چه نمی توانند خواب عمیقی داشته باشند به متخصص مراجعه و دارو مصرف کنند.خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: