کد خبر: ۲۲۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 11
اگرچه مغز انسان قدرتمند است اما زمانی که دچار آسیبی می‌شود، نمی‌تواند به طور کامل بهبود یابد
شفا آنلاین>سلامت>محققان به تازگی موفق به ساخت قرص‌هایی شدند که قادر به تولید سلول‌های عصبی جدید و ترمیم آسیب مغزی هستند.

به گزارش شفا آنلاین، اگرچه مغز انسان قدرتمند است اما زمانی که دچار آسیبی می‌شود، نمی‌تواند به طور کامل بهبود یابد.

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر محققان دانشگاه «ایالتی پنسیلوانیا» به دنبال پیدا کردن راهی برای تقویت توانایی احیاکنندگی مغز، از مولکول‌های خاصی استفاده کردند تا سلول‌های همسایه را به نورون‌های (سلول‌های عصبی) جدید تبدیل کنند.

گفتنی است؛ بیشتر سلول‌ها در بدن با تقسیم و ساخت سلول‌های جدید آسیب‌دیدگی خود را ترمیم می‌کنند اما نورون‌ها فاقد این توانایی هستند. از طرفی به دنبال محافظت از بخش آسیب دیده مغز، سلول‌های «گلیال» که مسئول برقراری پیوند و محافظت از سیستم عصبی(nervous system) مرکزی هستند، به بافت آسیب دیده می‌روند و با قرار گرفتن در آنجا رشد نورون‌ها را کاهش داده و از برقراری ارتباط میان آنها جلوگیری می‌کنند.

براساس این گزارش، این تیم تحقیقاتی دریافت که سلول‌های گلیال می‌توانند برای بازسازی نورون‌های آسیب‌دیده استفاده شوند.

«گونگ چین» سرپرست محققان این مطالعه گفت: من معتقدم که تبدیل سلول‌های گلیال که سلول‌های همسایه نورن‌های مرده هستند، به نورون‌های جدید می‌تواند بهترین راه برای بازگرداندن عملکرد نورون‌های از دست رفته باشد.

محققان با آزمایش‌هایی بر روی رشد نورون‌های انسانی دریافتند که نورون‌های تبدیل شده همانند نورون‌ های عادی در مغز عمل کرده و ارتباطات موثری را با یکدیگر برقرار می‌کنند.

به گفته محققان؛ مولکول‌هایی که گلیال را به نورون تبدیل می‌کنند، می‌توانند به صورت قرص‌هایی مورد استفاده بیماران قرار گیرند و جراحات مغزی حاصل از سکته و آلزایمر را درمان کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: