کد خبر: ۲۲۲۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 09
سرطان امری چند بُعدی است که برای مقابله، به مشارکت همه زمینه‌های تخصصی نیازمند دارد
شفاآنلاین>سلامت> یک جراح سرطان گفت: کشوهای غربی در ساخت دارو‌های سرطان، اختلافات ژنتیکی و نژادی ما با خود را در نظر نگرفته‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد حمید کرباسیان جراح سرطان اظهار کرد: سرطان امری چند بُعدی است که برای مقابله، به مشارکت همه زمینه‌های تخصصی نیازمند دارد.
 
وی ادامه داد: درمان سرطان به تیمی متشکل از متخصص جراحی، متخصص آنکولوژی، متخصص شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، پاتولوژی، تصویر‌برداری و روانشناسی نیاز دارد.
 
کرباسیان بیان کرد: در این بین هر ساله بخشی وسیع از هزینه‌های بخش سلامت کشور به درمان و تامین دارو‌ها اختصاص پیدا می‌کند، به‌خصوص دارو‌های سرطان که بی شک گرانترین دارو‌های حوزه سلامت هستند.

جراح سرطان گفت: با توجه به اینکه این دارو‌ها(medicines) اغلب ساخت کشور‌های غربی است باید بررسی کنیم که با وجود اختلافات ژنتیکی و نژادی کشور‌های شرقی مانند ایران با کشور‌های غربی، آیا این داروها اثربخشی لازم را خواهند داشت و آیا کارایی ادعا شده در بیماران دیده خواهد شد؛ از این رو مواردی از این قبیل ایجاب می‌کند که کشور‌ها به صورت بومی به بررسی و مطالعه دارو‌ها بپردازند.

وی تشریح کرد: تا به حال در چند دارو این تحقیقات انجام شده است و جالب است بدانید هیچکدام اثر‌دهی مطلوب را که در دنیای غرب دارند ارائه نکرده، مانند داروی هرسپتین که خوشبختانه با توجه به تکنولوژی‌های موجود در کشور امروزه این دارو به صورت بومی تولید می‌شود که صرفه جویی بزرگی در هزینه‌ها را به همراه دارد.
 
کرباسیان افزود: در مورد سایر دارو‌ها نیز بررسی‌های لازم انجام نشده است و بسیاری از روش‌های درمانی که از دنیای غرب به ایران و کشور‌های آسیایی دیکته می‌شود مبتنی بر هزینه‌های مالی بسیار گزاف است و در عین حال اثربخشی لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: در زمینه دارو‌ها و به خصوص دارو‌های سرطانی باید به سمت بومی سازی حرکت کنیم باید به دنبال آن باشیم تا در عرصه‌های پیشگیری، تشخیص، درمان، تسکین و تحقیقات که حوزه‌های اصلی کنترل سرطان(Cancer) هستند، پیشرفت کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: