کد خبر: ۲۲۲۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 09
علائم ابتلاء به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا یک حالت یرقان شدید متغیر است
شفاآنلاین>سلامت>یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سیدموید علویان ، با بیان اینکه هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان هم می‌گویند، گفت: مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری ویروس‌ها هستند. چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد، به آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن بیش از شش ماه باشد، به آن هپاتیت مزمن گفته می‌شود.

وی با اشاره به برخی علل بروز هپاتیت، افزود: طی سالیان متمادی افراد بی‌شماری به انواع مختلف هپاتیت مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. از طرفی باید توجه کرد که عوامل مختلفی ممکن است باعث التهاب کبد<Liver> شوند. در این میان ویروس‌ها شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت محسوب می‌شوند. 

 اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بر بیماری ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایشات روتین مشخص می‌شود. در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد. باید توجه کرد که به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت و بعد از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و دوره کمون یا نهفته نامیده می‌شود، علائم حاد ابتلاء به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی کاملاً متغیر است، ادامه داد: علائم ابتلاء به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع، خارش<Itching> و سردرد تا یک حالت یرقان شدید متغیر است. به این حالت از هپاتیت، هپاتیت حاد گفته می‌شود.

علویان با بیان اینکه این علائم، خاص یک نوع از هپاتیت نبوده و در همه انواع آن دیده می‌شود، گفت: در ۹۵ درصد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری به صورت خودبه‌خودی در مدت چهار تا شش هفته برطرف شده و ویروس هم از بدن دفع می‌شود. البته در پنج درصد ابتلاء به ویروس هپاتیت بی، ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا باقی مانده و حالت ناقل ایجاد می‌شود.

وی به برخی علائم و نشانه‌های مهم هپاتیت حاد اشاره و اظهار کرد: تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی، پررنگی ادرار، بی‌رنگ شدن مدفوع، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه و… از جمله نشانه‌های این نوع هپاتیت به شمار می‌رود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: