کد خبر: ۲۲۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 08
کارشناسان دانشگاه MIT به تازگی نوعی کپسول بلعیدنی حاوی انسولین تولید کرده اند که دارای سوزن‌هایی هایی به سایز میکرو (microneedle) است و می‌تواند هورمون انسولین را به تدریج از راه جریان خود وارد مایع معده کند
شفاآنلاین>سلامت> کارشناسان با الهام از نوعی لاک پشت، روش درمانی و کنترلی منحصربه فردی برای مقابله با درد ناشی از تزریق انسولین دربیماران دیابتی یافته‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان دانشگاه MIT به تازگی نوعی کپسول بلعیدنی حاوی انسولین تولید کرده اند که دارای سوزن‌هایی هایی به سایز میکرو (microneedle) است و می‌تواند هورمون انسولین را به تدریج از راه جریان خود وارد مایع معده کند.

برای افراد مبتلا به دیابت (Diabetes)نوع ۲، تزریق انسولین به طور منظم جزئی از زندگی روزانه آنهاست که دربیشتر موارد با تزریق دردناک همراه است. کارشناسان دانشگاه MIT به تازگی نوعی کپسول تولید کرده‌اند که با خوردن و از راه سوزن‌های سایز میکرو به کاررفته در پوشش آن می‌تواند هورمون را به پوشش معده وارد کند.
 
اکنون افزون بر تزریق انسولین، مصرف دارو‌های خوراکی حاوی این هورمون نیز وجود دارد، اما اسید معده بسیار قوی است و می‌تواند بسیاری از ترکیبات دارویی را خنثی و از اثربخشی دارو‌ها بکاهد. برای رفع این مشکل بسیاری از شرکت‌های سازنده دارو پوشش‌های محافظتی برای خنثی کردن اثراسید معده بر دارو ابداع کرده‌اند، اما با وجود تمامی این موارد اثربخشی دارو صد درصد نخواهد بود.
 
کپسول جدید ابعادی به اندازه میوه توت دارد و جنس آن از پلیمر زیست تخریب پذیر ساخته شده است. اجزای درونی آن شامل سوزن‌هایی به سایز میکرو از انسولین منجمد شده خشک به همراه ورقی از فولاد ضد زنگ و درپشت آن دیسکی ساخته شده از شکر است.

وقتی شکر دراسید معده حل می‌شود، ورق ضد زرنگ آزاد می‌شود وبه این ترتیب سوزن‌های میکرو به دیواره معده می‌چسبند.

زمانی که نوک سوزن وارد پوشش جداره معده می‌شود انسولین با سرعت ثابت به تدریج وارد جریان خون می‌شود و کل این فرآیند حدود یک ساعت به طول می‌انجامد و درنهایت پس از تحویل کلیه دوز انسولین تجویزی کپسول از راه دستگاه گوارش از بدن فرد دفع می‌شود.

برای اطمینان از چسبندگی سوزن‌ها به جداره معده بدنه کپسول حالت گنبدی و دارای انحنا دارد و به قسمت صاف دیواره معده متصل می‌شود. کارشناسان از نوعی لاک پشت برای طراحی بدنه کپسول انسولین الهام گرفته اند.

آزمایش این کپسول برروی خوک‌های آزمایشگاهی اثربخش بوده و کارشناسان میزان تجویزی ۵ میلی گرم انسولین درخون این جانداران را پس از وارد کردن کپسول به بدن آن‌ها اندازه گیری کرده اند.

کارشناسان امیدوار هستند این راهکار جدید درمانی جایگزین دیگر روش‌های درمان و کنترل بیماری دیابت ازجمله تزریق انسولین یا مصرف دارو(medicine) شود که سبب ایجاد عارضه‌های جانبی مختلف در بیمار می‌شوند.

نتیجه تحقیق و ابداع این روش درمانی به وسیله محققان دانشگاه MIT درمجله (the journal Scie) منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: