کد خبر: ۲۲۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 06
ترس و ناامیدی در لایه لایه وجودش رخنه کرده، نگاهش خالی از هرگونه فروغ و سرزندگی است، آمال و آرزوهایش را دست نیافتنی و خود را در خط پایان می بیند. در بزرخی سرد و سیاه منتظر نشسته است تا شاهد آخرین نفس هایش باشد، گویی توفانی سهمگین زندگی اش را در نوردیده و تنها از آن آواری بزرگ باقی مانده است
شفاآنلاین>سلامت> عبدالله فضل علیزاده می گوید که نزدیک 40 درصد از انواع بیماری سرطان قابل تشخیص است و 40 درصد دیگر هم اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان خواهد شد اما هنوز باور عمومی بر این قرار دارد که سرطان بیماری مهلک و نابودگری به شمار می رود. در صورتی که نباید این میزان ترس در جامعه وجود داشته باشد.

به گزارش شفاآنلاین، ترس و ناامیدی در لایه لایه وجودش رخنه کرده، نگاهش خالی از هرگونه فروغ و سرزندگی است، آمال و آرزوهایش را دست نیافتنی و خود را در خط پایان می بیند. در بزرخی سرد و سیاه منتظر نشسته است تا شاهد آخرین نفس هایش باشد، گویی توفانی سهمگین زندگی اش را در نوردیده و تنها از آن آواری بزرگ باقی مانده است.

ناگهان صدای پزشک او را به خود می آورد و نگاه خسته اش را به او می دوزد و می شنود که می گوید: «سرطان پایان راه نیست.» شاید اگر هر فرد دیگری هم جای او بود اینچنین مستاصل می شد چون پیش از این شنیده بود که سونامی سرطان را پایانی نیست.

این حال و روز بسیاری از مبتلایان به سرطان است که در مواجه با این بیماری از خود نشان می دهند و شاید دلیل آن را باید در نظام آموزشی و نبود آگاهی کافی در زمینه این نوع بیماری ها دانست زیرا بیشتر افراد جامعه سرطان را همچون دردی بی درمان قلمداد می کنند، در صورتی که نمی دانند با پیشرفت های عرصه پزشکی می توان به مقابله و پیشگیری از این بیماری پرداخت و سالیان سال زندگی کرد. این موارد ضرورت آگاهی بخشی و آموزش در ابعاد مختلف را نشان می دهد تا اینگونه مبتلایان بتوانند به مبارزه با سرطان و روند درمان خود بپردازند و دریابند که با برخورداری از روحیه بالا و درمان صحیح می توان غول سرطان را از میان بردارند.

در این به منظور بررسی دلایل ابتلا به سرطان و راه های مقابله با این بیماری با عبدالله فضل علیزاده نایب رییس انجمن علمی سرطان و متخصص رادیوتراپی مطالبی را عنوان نمودند.

** مکانیسم های ایجاد سرطان در بدن به چه صورت است؟
*** فضل علیزاده: از زمانی که جنین تشکیل می شود سلول ها به ترتیب تقسیمات خود را شروع می‌کنند و در دوران جنینی ارگان‌های مختلف شکل می گیرد تا در دوران بارداری به سرانجام می‌رسد و نوزاد به دنیا می‌آید و خیلی از ارگان ها ایجاده شده اما تکامل نیافته اند در طول زندگی این سلول ها تقسیمات خود را ادامه می دهند و ارگان ها به تدریج تکامل می یابند. تقسیم سلول ها همیشه یک روند طبیعی را طی می کند و سلول اولیه برای هر ارگان به عنوان سلول مادر شناخته می شود، بدین ترتیب مراحل رشد ادامه دارد تا آن ارگان و عضو تکامل پیدا کند. در برخی از ارگان ها رشد سلولی تا مدت ها ادامه دارد اما در برخی از سلول ها این روش متوقف می شود و سلول های ایجاد شده آن امر حیاتی را که بر عهده دارند، انجام می دهند اما زمانی هست که این سلول ها در مراحل تقسیم و تکثیر به عواملی برخورد می کنند و روند رشد و تقسیم در آنها دچار اختلال می‌شود که به این عوامل عوامل سرطان زا می گویند. عوامل سرطان زا بسیار متعدد هستند و در هر دوره از زندگی این انبوه عوامل در دسترس هستند که زندگی بشری را تهدید می کند.

در اثر برخورد این عوامل سرطان زا با سلول ها، روند تکثیر و تقسیم از روند طبیعی خارج می شود و مجموعه توده ای از سلول ها به وجود می آید که به آن سرطان می گویند. نکته قابل توجه دیگر این است که هر دستگاهی سرطان مخصوص خود را دارد و از این رو اسم گذاری خاصی برای هر نوع از این بیماری در نظر گرفته می شود. برای ایجاد سرطان در دستگاه های مختلف عوامل مختلفی نقش دارند. برای نمونه در ایجاد سرطان دستگاه تنفسی بیشترین عامل را استفاده از دخانیات و استنشاق هوای آلوده قلمداد می کنند. یادآوری این نکته مهم است که در مورد سرطان شناخت عوامل ایجاد کننده آن، اهمیت بسیار مهمی دارد که به آنها فاکتورهای خطر یا ریسک فاکتور می گویند. برای مثال در ارتباط با سرطان های دستگاه گوارش، تغذیه و روش زندگی مناسب نقش بسیار اساسی دارد و نوع غذا خیلی در ابتلا به این سرطان ها موثر است. بنابراین آگاهی از اینکه چه غذاهایی مفید و مضر است، اهمیت بالایی دارد.

** یک باور عمومی وجود دارد که بیماری سرطان از راه وارثت انتقال می یابد، در این زمینه نقش ژنتیک به چه شکل است؟
*** فضل علیزاده: ژنتیک در ابتلا به سرطان نقش بسیار مهمی دارد. از راه مطالعات ژنتیکی می توان به تاثیر آن و بعدتر راه های جلوگیری از آن دست یافت. برای نمونه مادری که سرطان سینه دارد، امکان ابتلای خواهر و فرزند دختر به این بیمار زیاد است و باید این افراد زود غربالگری شوند تا امکان ابتلای آنها به سرطان به سرعت تشخیص داده و مسیر درمان آغاز شود.

** بهترین روش ها برای پیشگیری از سرطان را چه می دانید؟
***فضل علیزاده: آگاهی مردم از چگونگی راه های جلوگیری از سرطان حایز اهمیت است و به این مقوله خودمراقبتی می گویند. وقتی افراد جامعه آگاهی خود را درباره شیوه زندگی و نوع تغذیه مناسب پیدا کنند، به طور حتم خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد و از آن پیشگیری می کنند. البته این خودمراقبتی کافی نیست و نیاز به نظارت بیشتر دولت بر تهیه و تولید مواد غذایی دارد.

مسوولان نظام سلامت باید به صورت مداوم و با چشمانی تیزبین ناظر بر تهیه و توزیع مواد غذایی باشند و آلاینده های هوا و روش تولید سوخت ها را به دلیل داشتن عوامل سرطان زا به صورت جدی کنترل کنند. بنابراین به این نتیجه می رسیم که یک فرد نمی تواند به تنهایی تمام این نقش های نظارتی را انجام دهد و اینجا سازمان‌های نظام سلامت به عنوان متولی اصلی این کار باید به همراه مردم در بخش نظارتی و پیشگیری به طور کامل وظایف خویش را بشناسند و آن را به خوبی انجام دهند.

* بهترین زمان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان چه زمانی است؟
*** فضل علیزاده: خود مراقبتی باید در داخل خانواده ها و از سنین کودکی صورت گیرد، تغذیه نوزاد می تواند خطر ابتلا به سرطان را از همان ابتدا کاهش دهد و از این رو توجه به تغذیه از همان دوران کودکی بسیار اهمیت دارد و تغذیه مواد آنتی اکسیدان دار برای مقابله با رادیکال های آزاد نقش بسیاری در مبتلا نشدن به سرطان دارد.

استفاده از مواد غذایی کنسروی و دارای مواد نگه دارنده بسیار مضر است و خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد. درباره دخانیات باورهای غلطی میان مردم وجود دارد، مثل اینکه عده زیادی قلیان را به دلیل گردش آب در آن مضر نمی دانند، در صورتی که هر پوک قلیان برابر 60 پوک سیگار خطر ابتلا به سرطان را زیاد می کند. وجود عوامل سرطان زا و ابتلا به سرطان زمان بر است و این نباید باعث شود که این عوامل تاثیر ندارند یا در بدن ما بی اثر هستند.

**دلایل افزایش شیوع روزافزون سرطان به عنوان یکی از دلایل مرگ و میر چیست؟
***فضل علیزاده: عمده ترین دلیل ایجاد سرطان، افزایش سن افراد در نظر گرفته می شود. سن هرچه بالاتر می رود، تغییرات سلولی دچار اختلالاتی می شود و در نهایت به پدیده ای به نام Apoptosis یا مرگ سلولی می رسد که در فرایندی مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول در جانداران پرسلولی به وقوع می‌پیوندد. در این میان به نقش آنتی اکسیدان ها به عنوان عوامل اصلی برخورد با رادیکال های آزاد می رسیم.

** درباره آمار و ارقام شیوع سرطان در ایران در مقیاس جهانی چه مدارکی وجود دارد و آینده این بیماری را چگونه ارزیابی می کنید؟

***فضل علیزاده: نزدیک 40 درصد از بیماری(Sickness) سرطان قابل تشخصیص است و 40 درصد دیگر هم اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است اما هنوز باور عمومی بر این قرار دارد که سرطان بیماری مهلک و نابودگری است. در صورتی که نباید این میزان ترس از سرطان در جامعه وجود داشته باشد. تعداد مبتلایان به سرطان روز به روز افزایش می یابد و حتی آمارهایی که در سال های آینده منتشر می شود، این روند را بیشتر نیز خواهد کرد. سازمان جهانی بهداشت، کشورها را از نظر ابتلا به سرطان به پنج گروه طبقه بندی می کند که ایران درگروه چهارم این فهرست قرار دارد. خوشبختانه رتبه بالایی نداریم اما هر سال به تعداد بیماران سرطانی افزوده می شود و این خود از مهم ترین معضلات سرطان در ایران است. میزان سرطان در ایران در زمان حاضر حدود 400 هزار تن پیش بینی می شود.

سرطان پستان در زنان و سرطان(Cancer) پروستات در آقایان از شایع ترین سرطان های گزارش شده است و در مقایسه میان سن ابتلای سرطان پستان باید گفت این سن در ایران حدود 10 سال پایین تر از میزان متوسط جهانی است که این مهم می تواند موضوع یک پروژه تحقیقی قرار بگیرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: