کد خبر: ۲۲۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 06
تفاوت قیمت ارز در داخل و کشورهای همسایه موجب شد صادرات و قاچاق تولیدات کشاورزی زیاد شود. با اینکه صادرات گوشت و دام زنده ممنوع است اما به‌خاطر ارزش پیدا کردن دام، قاچاق آن بشدت افزایش یافت
شفاآنلاین>سلامت> قیمت گوشت از اواخر بهار امسال رشدی بدون توقف دارد و در برخی مناطق گوشت هر کیلو بیش از 100 هزار تومان عرضه می‌شود. مانند بسیاری از کالاهای دیگر نرخ ارز عامل اصلی افزایش قیمت گوشت بود.

به گزارش شفاآنلاین، تفاوت قیمت ارز در داخل و کشورهای همسایه موجب شد صادرات و قاچاق تولیدات کشاورزی زیاد شود. با اینکه صادرات گوشت و دام زنده ممنوع است اما به‌خاطر ارزش پیدا کردن دام، قاچاق آن بشدت افزایش یافت. مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی می‌گوید که جابه‌جایی دام در کشور و بین استان و شهرهای مختلف بر اساس قانون باید با ضوابط و کنترل‌های قرنطینه‌ای باشد اما در ماه‌های گذشته این قانون یا اجرا نشد یا اجرای آن ضعیف بود، به تعبیر او «قانون را شل گرفتیم» به همین دلیل قاچاق راحت شد. با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت (Price)و واردات 160 هزارتن گوشت با ارز دولتی، هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل شد اینکه چرا قانونی که مانعی در برابر قاچاق دام است اجرا نشده و از این خلأ سوء‌استفاده زیادی برای قاچاق انجام گرفته و چه کسانی از اجرا نشدن قانون استفاده کرده‌اند سؤالاتی است که پاسخ به آنها می‌تواند به بازگشت آرامش به بازار گوشت کمک کند.

اجرای قانون کنترل جابه‌جایی دام از دو هفته پیش
معاون وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ تشدید نظارت‌های قرنطینه در پست‌های قرنطینه و نظارت و کنترل جابه‌جایی دام که دو هفته پیش ابلاغ شده را عامل کاهش قاچاق دانسته و می‌افزاید با ابلاغ این دستورالعمل تردد بدون مجوز دام ممنوع است و ما اثرات اجرای ان را در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید.

کاهش قاچاق با دستورالعمل جدید
معاون وزیر جهاد کشاورزی البته تدوین این دستورالعمل قانون منع تردد بدون مجوز دام را جزو وظایف سازمان دامپزشکی عنوان کرده و تأکید دارد «نیروی انتظامی هم از این به بعد باید دقت و حساسیت بیشتری در این زمینه از خود نشان دهد این اقدام اگر با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی همراه شود، قیمت‌ها هم متعادل خواهد شد».

 توزیع گوشت‌های تنظیم بازاری با تغییرات جدید
صف‌های طولانی خرید گوشت تنظیم بازاری در روزهای گذشته مشکلات توزیع آن را نمایان کرده است. با این حال بیشتر متقاضیان خرید گوشت تنظیم بازاری از این موضوع شکایت دارند که مجبورند ساعت‌ها در فروشگاه‌های عرضه گوشت در صف بایستند اما در نهایت هم دست خالی به خانه بر می‌گردند از طرف دیگر صاحبان فروشگاه‌ها اعلام می‌کنند عرضه گوشت تنظیم بازاری به آنها محدود شده و میزان عرضه با تقاضا همخوانی ندارد. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی برای حل این مشکلات نحوه توزیع گوشت تنطیم بازاری بزودی تغییر می‌کند و دولت سازو کاری در نظر گرفته که گوشت مستقیم به دست جامعه هدف برسد و توزیع عمومی آن محدود می‌شود که این عرضه ممکن است به‌صورت سبد کالا باشد. او همچنین از واردات 20 هزار تن گوشت یخ زده برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت قیمت گوشت یخ زده وارداتی هر کیلو 29 هزار تومان است.

کاهش 15 درصدی تولید گوشت
رضایی علت اصلی افزایش قیمت گوشت را ارزش پیدا کردن دام زنده عنوان کرد و گفت: قیمت دام زنده به‌خاطر قیمت ارز بالا رفته از طرفی به‌خاطر اختلاف قیمت دلار در ایران با کشورهای همسایه، دامدار می‌داند قیمت هر کیلو گوشت در عراق 135 هزار تومان است پس این اختلاف (Difference)قیمتی فروشندگان را به فروش در خارج از مرزها‌ ترغیب می‌کند. به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی به‌دلیل افزایش قاچاق، کشتار در کشتارگاه‌ها 15 درصد از ابتدای سال تاکنون کم شده «اما این کاهش تولید با واردات جبران شده است پس به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم کاهش تولید عامل گرانی گوشت است.

تغییر قیمت ارز باعث شده صادرات یا قاچاق در تمام محصولات کشاورزی  کشور زیاد شود. به‌طور مثال الان در کشورهای عربی گوسفنده زنده حدود 40 کیلویی را 2.5 میلیون تومان می‌خرند پس به‌خاطر قیمت دار شدن دام قاچاق زیاد شده است.»

وضعیت تولید، صادرات و واردات چند محصول کشاورزی در سال 97(هزار تن)/ ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: