کد خبر: ۲۲۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 05
حسن روحانی رئیس جمهوری دفاعیات خود از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از قدردانی و همراهی مجلس دهم شروع کرد و پیشرفت شتابان بخش سلامت را یکی از دستاورهای انقلاب بزرگ اسلامی دانست
شفاآنلاین>سلامت> «سعید نمکی» با ۲۲۹ رأی موافق بهارستان به عنوان پانزدهمین وزیر بهداشت در دوران انقلاب اسلامی انتخاب شد.

به گزارش شفاآنلاین، «حسن روحانی» رئیس جمهوری دفاعیات خود از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از قدردانی و همراهی مجلس دهم شروع کرد و پیشرفت شتابان بخش سلامت را یکی از دستاورهای انقلاب بزرگ اسلامی دانست.

او از گام‌های بلند نظام در حوزه سلامت سخن راند و گفت:«در سال 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، 14 هزار و 700 نفر بودند که از این آمار، 6 هزار نفر پزشکان خارجی بودند.»

روحانی با تأکید براین‌که در تخصص‌های مختلف به جز 8 رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود، در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، گفت: امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک، 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57، امروز 6 هزار و یکصد نفر ورودی پزشکی داریم.

روحانی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت از تلاش‌های «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر پیشین دولتش تشکر کرد و گفت:«در طرح تحول سلامت کار بزرگی در این کشور انجام گرفته و دولت و مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت هر دو دست به دست هم دادند.»
به گزارش ایسنا براساس آمارهای رئیس جمهوری در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، 25 درصد داروها در داخل تولید می‌شده و 75 درصد داروی مورد نیاز را از خارج تأمین می‌کردیم اما امروز افتخار ما این است که 95 درصد دارو در داخل تولید می‌شود و 5 درصد نیاز دارویی کشور را از خارج وارد می‌کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که می‌توانیم با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این زمینه، صادرکننده دارو در منطقه باشیم، گفت: البته همین الآن هم در بعضی از بخش‌ها نسبت به کشورهای همسایه، غیرهمسایه و حتی اروپا، صادرکننده بخشی از داروها(medicines) هستیم.

روحانی اجرای سلامت الکترونیک و کارت الکترونیک برای سلامت در کشور را باعث تشخیص آسان بیماری، جلوگیری از هزینه اضافه و مانعی برای کار باندهای فساد دانست که در مراکز تشخیص و برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها فعالیت دارند.

رئیس جمهوری در اعتراض به نسخه نویسی‌های بی‌نتیجه برخی پزشکان هم پیشنهاد ایجاد هشتگ در فضای مجازی را داد وگفت:«این همه هشتگ درست می‌کنیم، یک بار هم هشتگ درست کنیم برای مبارزه و جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست و زینت النسخه است؛ این کار را باید انجام دهیم.»

حسن روحانی از قول مشترک «محمدجواد جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «سعید نمکی» تازه‌ترین وزیر دولت برای اجرای برنامه سلامت الکترونیک در سال آینده خبر داد و تأکید کرد که طرح باید به صورت عمومی آغاز شود. حسن روحانی همچنین از «نمکی» خواست تا بخش «پسادرمان» را برای بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند اما تا شروع کار عادی باید زمانی را طی کنند، ایجاد کند.

او گفت:«این کار الآن در بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود دارد اما در ایران متأسفانه هنوز به این نقطه نرسیدیم. این وزارتخانه با توجه به اهمیت مسأله، باید فکری برای این موضوع کند.»

روحانی قاضی‌زاده هاشمی را یکی از پیشنهاد دهندگان سعید نمکی برای تصدی وزارت بهداشت اعلام کرد. او همچنین به تفاوت پزشکان و متخصصان ایرانی و خارجی اشاره کرد و گفت:«در ایران پزشک را به گونه‌ای تربیت می‌کنیم که تزریق را خلاف شأن خودش می‌داند. تصور ما این است که پزشک یک تافته جدابافته است و این موضوع باید در آموزش‌های ارائه شده در دانشکده پزشکی درست شود.»

او خودکفایی دارویی را یکی دیگر از وظایف وزیر جدید اعلام کرد و از او خواست به طب سنتی توجه کند. روحانی با اشاره به صادرات داروهای گیاهی از کشور گفت:«در چین بیمارستان‌های (Hospitals)فراوانی وجود دارد که تنها طب سوزنی انجام می‌دهند.»

روحانی تحت پوشش قرار گرفتن 10میلیون نفر در دولت یازدهم را یکی از دستاوردهای تاریخ نظام سلامت دانست و خواستار همکاری، برادری و تعاون بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروهای مسلح شد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: