کد خبر: ۲۲۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 04
شریان اصلی که خون را به مغز از راه گردن می‌رساند در صورتی که دچار آسیب دیدگی و پارگی شود، زمینه ساز ایجاد لخته خونی و به دنبال آن سکته مغزی خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت> تا یک سال پس از بهبود از بیماری آنفلوآنزا، خطر ابتلا به مشکلی بسیار خطرناک‌ برای رهاشدگان از شر این بیماری وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌ند ابتلا به آنفولانزا تا ۴۰ درصد سبب افزایش خطر بروز سکته مغزی حتی تا یک سال پس از بهبود خواهد شد.
 
محققان اعتقاد دارند علت خطر طولانی مدت بیماری آنفولانزا به دلیل التهاب شدیدی است که آنفولانزا در بدن بیماران ایجاد می‌کند،‌اختلالی که حتی می‌تواند سبب سکته مغزی شود.
 
آنفولانزا با اثرگذاری بر شریان‌های حیاتی گردن و افزایش خطر پارگی آن‌ها می‌تواند زمینه ساز سکته مغزی شود.

شریان اصلی که خون را به مغز از راه گردن می‌رساند در صورتی که دچار آسیب دیدگی و پارگی شود، زمینه ساز ایجاد لخته خونی و به دنبال آن سکته مغزی خواهد شد.

بیماری آنفولانزا می‌تواند سبب ایجاد خطر‌ها و عارضه‌های جانبی، چون ذات الریه، سمی شدن خون (سپسیس) و بروز بیماری‌های قلبی عروقی در افراد شود.

عفونت‌های (Infections)ویروسی، مانند آنفولانزا به دلیل فشاری که بر بدن ایجاد می‌کنند زمینه ساز بالا رفتن فشارخون هستند و در نهایت در افراد مستعد بیماری‌های قلبی عروقی به سکته مغزی یا حمله قلبی منجر می‌شود.

تحقیق درباره خطرزایی بیماری آنفولانزا تا یک سال پس از ابتلا، به وسیله محققان دانشگاه کلمبیای نیویورک با مطالعه برروی ۳۰۹۱۲ داوطلب دچار سکته مغزی در رده‌های سنی مختلف در طول چند سال به دست آمده است.

کارشناسان با مطالعه روی داوطلبان دریافته‌اند حدود ۴۰ درصد از افرادی که به دلیل سکته مغزی در اورژانس بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند طی ۲ هفته گذشته به آنفولانزا مبتلا شده است.

نتیجه این یافته‌ها در کنفرانس بین المللی سکته مغزی آمریکا ارائه شده است.

کارشناسان بنا بر نتایج به دست آمده به افراد به ویژه سالمندان توصیه می‌کنند تا ۲ هفته پس از بهبود از آنفولانزا، مراقبتی کامل از خود داشته باشند و درصورت مشاهده علامت‌های سکته مغزی به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند، هرچند که احتمال دارد خطر بروز سکته مغزی تا یک سال پس از بهبود از آنفولانزا وجود داشته باشند.

از جمله علامت‌های سکته مغزی می‌توان احساس کرختی و ضعف، بروز فلج صورت، ازدست دادن تعادل، ناتوانی در تکلم یا بیان کامل کلمه‌ها، سرگیجه، ناتوانی دربه یاد آوردن خاطرات، سردرد شدید، بالا رفتن ناگهانی فشارخون و ناتوانی در ادای کلمات و مفاهیم را نام برد.

اگر اطرافیان می‌خواهند پیش از رسیدن نیرو‌های امدادی بروز سکته مغزی در بیمار را شناسایی کنند، می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند.

صورت: فرد قادربه لبخند زدن نیست و یک طرف صورت او دچار انقباض یا افتادگی می‌شود.

بازوها: از فرد بخواهید بازو‌های خود را دردو طرف مسقیم نگه دارد، که معمولاً در اثرسکته مغزی قادر به حفظ تعادل و هماهنگی آن‌ها نخواهد بود.

کارشناسان افزون بر خود مراقبتی، توصیه می‌کنند گروه‌های پرخطر مانند افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری ضعف سیستم ایمنی(Safety system) بدن، افراد مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن و کودکان پیش از فرا رسیدن فصل سرما واکسن آنفولانزا تزریق کنند تا خطر ابتلا به بیماری در آن‌ها کاهش یابد.

گفتگو: از فرد بخواهید با شما گفتگو کند یا یک جمله را به طور کامل بیان کند، فرد مبتلا درصورت بروز سکته مغزی نمی‌تواند یا کلمات را به یاد آورد.

درصورت بروز سکته مغزی ساعت‌های اولیه پس از سکته بسیار حیاتی و ارزشمند است و می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌ در بیمار کاسته و امید به زندگی و بهبود را در او افزایش دهد به همین دلیل سریع او را به مراکز درمانی برسانید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: