کد خبر: ۲۲۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 30
تفریح جدید بعضی از نوجوان‌ها حالا به‌ بازیِ مرگ رسیده است ، آن ها شاهرگ همدیگر را برای چند ثانیه محکم فشارمی‌دهند، به حالت خلسه می‌روند و بعد بیهوش می‌شوند

شفا آنلاین>اجتماعی>نوجوانان همیشه دوست دارند تجربه های جدیدی کسب کنند اما گاهی با این تجربه ها به سلامت خود صدمه می زنند و حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

یکی از کارشناسان  و پژوهشگران حوزه اعتیاد در این باره هشدارهایی را به  نوجوانان و والدین شان می دهد که مراقب باشند تفریحات ناشیانه کاردست شان ندهد. تفریح جدید بعضی از نوجوان‌ها حالا به‌ بازیِ مرگ رسیده است ، آن ها شاهرگ همدیگر را برای چند ثانیه محکم فشارمی‌دهند، به حالت خلسه می‌روند و بعد بیهوش می‌شوند.

عوارض
عوارض اصلی این بازی خطرناک متوجه مغز  می‌شود و علاوه بر عوارض کوتاه ‌مدت مانند سردردهای شدید، عوارض بلندمدت غیرقابل جبرانی نیز در پی دارد.

هرچند که این تفریح به یک اپیدمی تبدیل نشده است اما می‌تواند با جان فرد بازی کند،تفریحاتی  که اغلب بدون آگاهی از نتیجه و فرایند آن، نتایجی به‌همراه دارد که شاید قابل جبران نباشد.

هومان نارنجی‌ها، پزشک و پژوهشگر اعتیاد درباره تفریح جدیدی که بین جوانان رواج یافته، به «خبرآنلاین» می‌گوید: «وقتی شاهرگ را برای مدت کوتاهی فشار می‌دهند، هایپوکسی( کمبود اکسیژن)  اتفاق می‌افتد و حالت خلسه‌ای برای فرد ایجاد می‌شود.»

وی درباره روند فیزیولوژی این اتفاق می‌گوید: «وقتی خون به مغز نمی‌رسد، ممکن است شوک و یک فراموشی به مغز وارد شود. در واقع این افراد با فشاری که به رگ وارد می‌کنند، جریان خونی مغز را کم می‌کنند که عوارض بسیار زیادی دارد. در هر صورت ایجاد اختلال در آن قسمت ممکن است کشنده باشد. به‌این صورت که اگر فرد در ناحیه گردن پلاک داشته باشد، این پلاک ممکن است آزاد شود و در رگ‌های مغز رسوخ کند.»

نارنجی‌ها معتقد است این کار تنها برای لذت‌طلبی است و عوارض بسیار زیادی دارد. او می‌گوید: «این که چرا این کار را می‌کنند به‌دلیل لذت‌طلبی است؛ به هر طریقی می‌خواهند یک لذت متفاوت  ایجاد کنند.

 پیش از این هم مد بود که در مدرسه‌، بچه‌ها برای هم خواب مصنوعی ایجاد می‌کردند. به یکی می‌گفتند ده بار نفس عمیق بکش و دست‌هایت را پشت گردنت بگذار. بعد یک‌نفر از پشت او را بلند می‌کرد و فرد به حالت بیهوشی می‌ رفت و حالت سرگیجه و خواب‌آلودگی پیدا می کرد. این بازی‌ها  بسیار خطرناک است و عوارضی دارد که از  آن بی‌خبر هستند. درباره فشار دادن شاهرگ هم احتمال آسیب مغزی زیاد است زیرا ما نمی‌دانیم تا چه اندازه جلوی جریان خون را گرفته‌ایم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: