کد خبر: ۲۲۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 30
یکی از مهم ترین آثار افزایش سن، کاهش حجم ماده خاکستری است. مطالعات محققان نشان می دهد گروه خونی بر چگونگی تغییر ماده خاکستری و کاهش توانایی شناختی موثر است.
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات محققان دانشگاه شفیلد انگلیس نشان می دهد گروه خونی نقش مهمی در توسعه سیستم عصبی و نحوه پیرشدن مغز <Aging brain>دارد.پیری مغز با عواملی مانند تغییر در حجم مغز، عروق و توانایی شناختی، سنجیده می شود. با افزایش سن، حجم مغز کاهش می یابد و تمام سطوح آن از مولکولی گرفته تا مورفولوژی (ریخت شناسی) متحول می شود.
 
به گزارش شفا آنلاین:یکی از مهم ترین آثار افزایش سن، کاهش حجم ماده خاکستری است. مطالعات محققان نشان می دهد گروه خونی بر چگونگی تغییر ماده خاکستری و کاهش توانایی شناختی موثر است. بررسی حجم ماده خاکستری 200 داوطلب بالغ با گروه خونی O و غیر O نشان می دهد حجم ماده خاکستری مغز افرادی که گروه خونی غیر O دارند، با افزایش سن کوچک تر می شود.

در این مطالعه آمده که حجم ماده خاکستری در گروه های خونی A، B و AB ، در نواحی حافظه موقت و گیجگاهی کمتراست. این بخش از مغز، اولین ناحیه ای است که در بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می گیرد.
مطالعه ای که در سال 2014 میلادی انجام شد و در نشریه Neurology به چاپ رسید، نشان
 می دهد احتمال اختلال شناختی با افزایش سن در افردی که گروه خونی AB دارند، بیشتر است. این گروه خونی درآمریکا کمتر دیده می شود و تنها 4 درصد جمعیت آمریکا گروه خونی AB دارند. در ادامه این تحقیقات آمده است که شانس ابتلا به زوال عقل و کاهش حافظه در افرادی که گروه خونی AB دارند، 82 درصد بیشتر است؛ همچنین این افراد میزان فاکتور 8بیشتری دارند. فاکتور 8 پروتئینی است که به لخته شدن خون کمک می کند. افزایش فاکتور 8 یکی از دلایل ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل است.

مطالعات انجام شده در سال 2011 میلادی نشان می دهد علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل خطرزایی چون اضافه وزن، فشار خون،  استعمال سیگار، زندگی بی تحرک و رژیم غذایی ناسالم، به کاهش سریع تر حجم مغز کمک می کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: