کد خبر: ۲۲۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 25
هم افسردگی و هم خستگی مزمن در زنان و دختران شایع‌ هستند و هر كدام می‌تواند دیگری را باعث شو
شفا آنلاین>سلامت> چرا تا این حد خسته هستید؟ چرا پس از بیدارشدن از خواب هم احساس خستگی می‌كنید؟ چرا خیلی زود انرژی‌تان تمام می‌شود؟چرا نسبت به قبل احساس فرسودگی و تحلیل رفتن می‌كنید؟ 7 علت كه می‌تواند علت اصلی خستگی <Fatigue>شما باشد را برشمردیم.
 
یكی از 5 مشكل اصلی زنان

به گزارش شفا آنلاین:در سال 2010، در مطالعه‌ای گسترده در سرتاسر آمریكا از دختران و زنان این كشور خواسته شد تا 5 دغدغه اصلی خود در مورد سلامت و مشكلات جسمی و روحی خود را نام ببرند. جالب این‌كه «خستگی مفرط و مزمن» یكی از این 5 مورد بود.
 
(موارد دیگر عبارت بودند از مشكلات مربوط به دوره‌های ماهانه، بهترین غذاهای در دسترس برای داشتن تغذیه سالم، مشكلات تیروئید و مشكلات روان‌شناسی مربوط به ارتباط با جنس مخالف.) همین مسئله می‌تواند اهمیت پرداختن به موضوعی به نام خستگی را آشكار كند. شما در این مطلب در مورد علت‌های احتمالی خستگی و چگونگی برخورد با آن‌ها اطلاعات لازم را كسب خواهید كرد.

وقتی سوخت بدن‌تان تمام می‌شود

تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شكل در گردن است كه هورمون‌هایی ترشح می‌كند كه مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن هستند. چه تیروئید پركار باشد و چه كم‌كار، شما احساس خستگی و ضعف و كمبود انرژی خواهید داشت. دكتر ساندرا فرای هوفر، پروفسور طب داخلی در دانشگاه پزشكی آتلانتا توضیح می‌دهد: «اگر تیروئید شما كم‌كار باشد بدن شما كمتر مواد‌غذایی را خواهد سوزاند و آن را به انرژی تبدیل می‌كند. در واقع این حالت مثل موتوری است كه نمی‌تواند بنزین را بسوزاند، در حالتی هم كه تیروئید شما پركار باشد بدن تمام منبع انرژی خود را مصرف می‌كند.
 
این حالت مثل اتومبیلی است كه موتور آن تمام بنزینش را بسوزاند و خاموش شود.» مشكلات تیروئید در زنان شایع‌تر است اما توضیحی در این مورد وجود ندارد. دكتر حسین قریب، پروفسور طب داخلی در مایوكلینیك در روچستر می‌گوید: «این مورد هنوز یك راز است، یك راز بزرگ شاید ناشی از ژنتیك باشد یا هورمون‌ها، هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.»

 چه كار كنیم: با یك آزمایش خون و درصورت نیاز اسكن غده تیروئید (یا سونوگرافی آن) می‌توان مشكل تیروئید را متوجه شد و درمان مناسب برای آن را تجویز كرد.
 
مشكلات قلبی

دكتر ترای هوفر، می‌گوید: «همه زن‌ها با شنیدن اسم سكته قلبی یا مشكل قلبی می‌گویند، این به ما ربطی ندارد، این بیماری خاص آقایان است اما واقعیت این است كه مشكلات قلبی یك خطر جدی و برای زنان از تمام سرطان‌ها بیشتر است.» آمار انجمن ملی قلب آمریكا نشان می‌دهد، شمار زنانی كه به‌دلیل سكته‌های قلبی یا مغزی یا مشكلات عروقی طی یك سال فوت می‌كنند، 2 برابر تعداد افراد در گذشته به‌دلیل ابتلا به تمام انواع سرطان است. اگر قلب شما نتواند خوب خون را پمپاژ كند خون كافی به اعضای بدن نمی‌رسد و شما احساس خستگی خواهید كرد. دكتر آنابلا ولگمن، فوق‌تخصص قلب در مركز قلب دانشگاه شیكاگو می‌گوید: «خستگی و احساس بی‌حالی و ضعف یكی از اصلی‌ترین شكایت‌های زنان مبتلا به مشكلات و بیماری‌های قلبی است.»

چه كار كنیم: اگر عوامل خطر ابتلا به مشكلات قلبی را دارید (مثل چاقی، بالا بودن فشار خون، سابقه خانوادگی، مشكلات قلبی) باید به‌طور منظم توسط پزشك متخصص معاینه شوید. گرفتن فشار خون، نوار قلب و انجام تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند اطلاعات بسیاری را در اختیار پزشك شما قرار دهد و همچنین درصورت بروز مشكل هم پزشك شما درمان لازم را در نظر خواهد گرفت.

ترس از آفتاب و كمبود ویتامین D

دكتر مارتین نیورمن، فوق‌تخصص غدد در مركز طبی نیوآرك‌ می‌گوید: «طی سال‌های اخیر، ترس از بروز سرطان پوست باعث شده كه بسیاری از زنان و مردان به‌دلیل قرار نگرفتن در معرض نور خورشید دچار كمبود ویتامین D شوند.» در عین حال آلرژی نسبت به محصولات لبنی و برخی از رژیم‌های غذایی غلط و حتی داشتن پوست‌های بسیار تیره هم از عواملی هستند كه ممكن است باعث كمبود ویتامین D در بدن شوند. یادتان باشد در افرادی كه اضافه وزن زیادی دارند هم مكانیسم عملكرد ویتامین D كامل نمی‌شود. به هر حال كمبود ویتامین D جدا از این‌كه باعث ضعف در ساختار استخوان می‌شود، می‌تواند باعث احساس خستگی مزمن هم شود.

چه كار كنیم: با یك تست آزمایشگاهی مشخص می‌شود كه شما كمبود ویتامین D دارید یا نه، اگر كمبود داشتید می‌توانید با خوردن مكمل‌های ویتامین D مشكل را برطرف كنید. در سال 2010 انجمن پزشكی داخلی آمریكا اعلام كرد، هر زن جوان باید روزانه 600 واحد و هر زن بالای 60 سال باید روزانه 800 واحد ویتامین D دریافت كند. البته بدانید كه اگر ویتامین D را بیش از حد مورد نیاز بدن مصرف كنید، می‌تواند باعث بروز مشكلات كلیوی شود.

كم‌خونی (از نوع فقر آهن)

زمانی كه بدن نتواند اكسیژن كافی را به تمام سلول‌های خود برساند احساس‌هایی مثل ضعف، بی‌حالی و گیجی، شایع‌ است. دكتر فرای هوفر می‌گوید: «كم‌خونی بیشتر از آن‌كه یك بیماری باشد، نشانه یك بیماری است، برای مثال ممكن است میزان خونریزی شما در دوره‌های ماهانه آنقدر زیاد باشد كه بدن شما دچار كم‌خونی شود. در این‌جا مشكل، اختلال دوره‌های ماهانه شماست یا اگر مشكلات جذب در دستگاه گوارش داشته باشید هم ممكن است دچار كم‌خونی ‌شوید.»

چه كار كنیم: پزشك شما با یك آزمایش ساده خون متوجه خواهد شد كه شما دچار كم‌خونی هستید یا نه، درمان انواع كم‌خونی‌ها هم عموما ساده است و با همین درمان‌های ساده، بسیاری از مبتلایان احساس بهبود و سرحالی مشهودی پیدا می‌كنند.

وقتی نفس‌تان در خواب می‌گیرد

ممكن است همسر شما با شما شوخی كند و بگوید در خواب ناگهان صدای تنفس شما «خرخر» مانند می‌شود. حواس‌تان باشد كه این خرخر‌كردن، یا خروپف‌های عجیب و غریب می‌تواند علامت قطع تنفس در خواب باشد. در این حالت تنفس شما طی خواب‌ برای چند ثانیه قطع می‌شود و مغز به شما دستور بیدار شدن می‌دهد، شما چند ثانیه بیدار می‌شوید و سپس دوباره می‌خوابید و این حالت چند بار تكرار می‌شود اما ممكن است فردای آن روز اصلا این موضوع را به خاطر نیاورید. دكتر فرای‌هوفر می‌گوید: «در این حالت شما هیچگاه نمی‌توانید یك خواب شبانه خوب داشته باشید و این باعث می‌شود، بدن شما همیشه خسته و فاقد انرژی باشد.»

چه كار كنیم: اضافه وزن داشتن می‌تواند فشار روی مجرای تنفسی شما را بیشتر كند برای همین بهتر است وزن مناسب داشته باشید. اگر این حالت شدید باشد ممكن است برای شما ماسك اكسیژن با فشار مثبت (CPAP) در نظر گرفته شود كه اگر بتوانید با ماسكی روی صورت خود بخوابید آن وقت متوجه ایجاد تفاوت در كیفیت خواب‌تان خواهید شد.


كم‌خوابی

اضطراب‌ها (شغلی، خانوادگی، اقتصادی و...) یكی از عوامل مهم تاثیرگذار روی كیفیت و كمیت خواب هستند و می‌توانند باعث شوند فرد نتواند 7 ساعت خواب مناسب روزانه را تجربه كند. دكتر هاوین‌جافی، پروفسور روان‌پزشكی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «بسیاری از زنان و دختران جوان شیوه زندگی نامنظم دارند و این باعث می‌شود كه برنامه خواب منظم و مناسبی نداشته باشند و این یكی از اصلی‌ترین علت‌های خستگی مزمن در آن‌هاست.»

چه كار كنیم: دكتر جافی می‌گوید:‌ «باید برای خوابیدن یك برنامه منظم داشته باشیم، اتاق خواب خودتان را تاریك و بی‌صدا و خالی از هر گونه وسیله الكتریكی كنید. بوهایی مثل بوی اسطوخودوس در بخور یا در بالش شما می‌تواند باعث آرام‌شدن سیستم عصبی شما و كمك به خواب رفتن شما بكند. در ضمن چند ساعت قبل از خواب قهوه یا چای ننوشید.» اگر با رعایت همه این مسائل باز‌هم خواب‌تان نبرد، بلند شوید به اتاق دیگری بروید، 15‌‌دقیقه مطالعه كنید و سپس به تختخواب بگردید و بخوابید.
 

افسردگی

هم افسردگی و هم خستگی مزمن در زنان و دختران شایع‌ هستند و هر كدام می‌تواند دیگری را باعث شود. احساس خستگی در زنان افسرده 4 برابر سایر زنان است و زنانی كه از خستگی مزمن رنج می‌برند هم 3 برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. اضطراب و نگرانی عوارض افسردگی هستند كه باعث بدخوابی شده و در مجموع باعث تشدید حالت كم‌انرژی‌بودن و بی‌حالی مزمن می‌شوند.

چه كار كنیم: دكتر فرای‌هوفر می‌گوید: «درمان افسردگی كم‌انرژی‌بودن شما را برطرف می‌كند و سطح انرژی شما را بالا می‌برد.» باید تمام علامت‌ها و مشكلات خودتان را به پزشك معالج خودتان بگویید تا او بداند مشكلات شما چه زمانی شروع می‌شود، چقدر به طول می‌انجامد، چه زمانی تشدید می‌شود و... روان‌پزشك شما همراه با خودتان به بهترین شیوه درمان ـ كه مناسب حالت شماست ـ خواهد رسید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: