کد خبر: ۲۲۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 23
داروهای مربوط به درمان سرطان به‌طورکلی به دو دسته شیمیایی و بایو تقسیم می‌شوند و هر دو دسته از اهمیت بسزایی در چرخه درمان برخوردار هستند
شفاآنلاین>سلامت> این روزها بحث داروهای ضد سرطان به یکی از مباحث روز حوزه دارویی کشورمان تبدیل شده و پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که در این حوزه صورت گرفته زبان‌زده عام و خاص شده است. خوشبختانه متخصصان و نخبگان صنعت داروسازی توانسته‌اند، دستاوردهای بزرگ و ارزشمندی در حوزه تولید داروهای ضد سرطان داشته باشند و گام بلندی در مسیر تامین داروهای مورد نیاز مردم بردارند.

به گزارش شفاآنلاین، در این رابطه پیمان ترحمی، مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی با اشاره به تلاش‌هایی که در حوزه تولید و صادرات داروهای ضد سرطان در کشور انجام شده، گفت: «داروهای مربوط به درمان سرطان به‌طورکلی به دو دسته شیمیایی و بایو تقسیم می‌شوند و هر دو دسته از اهمیت بسزایی در چرخه درمان برخوردار هستند. خوشبختانه در کشور ما در هر دو دسته، پتانسیل بسیار بالایی برای تولید وجود دارد و تا چند دهه پیش‌تولید این داروها در ایران، مشکل به نظر می‌رسید.»

وی افزود: «ناشناخته بودن این حوزه و ترس از ورود به آن و نگرانی بابت حجم بالای سرمایه‌گذاری در آن، شرکت‌ها را وادار می‌کرد که با احتیاط و دلهره با این حوزه برخورد کنند ولی امروزه به لطف دانش داروسازان کشورمان و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش صورت گرفته، توانسته‌ایم به دستاوردهای ارزشمندی برسیم، اما ادامه این مسیر نیازمند توجه بیشتر و تمرکز اثربخش‌تر است.»

ارز مرجع برای واردات ماشین‌آلات بدهید
این داروساز ادامه داد: «تولید این داروها به لحاظ حساسیت‌هایی که وجود دارد و دانشی که نیاز دارد، محدودیت‌های خاص خودش را دارد که باعث می‌شود هزینه راه‌اندازی سایت تولیدی برای آنها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند؛ بنابراین لازم است در این خصوص سیستم بانکی حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدکنندگان داروهای ضد سرطان داشته باشد. در غیر این صورت شاهد عقب‌گرد شرکت‌ها و یا ابتر ماندن سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود.»
ترحمی گفت: «ماشین‌آلاتی که در این خصوص باید از خارج کشور تهیه شوند، بهتر است ارز مرجع به آنها اختصاص پیدا کند تا شرکت‌های تولیدکننده دارو بتوانند هرچه سریع‌تر سایت‌های تولیدی خود را تجهیز کنند.»

وی افزود: «برخی شرکت‌ها بخشی از خطوط تولیدی مورد نیاز خود را پیش از جهش ارزی خریداری کرده‌اند ولی تکمیل این خطوط، به دورانی رسیده که ارز به‌طور وحشتناکی افزایش پیدا کرد و به این جهت لازم است که سیستم بانکی در این رابطه همراه ویژه‌ای داشته باشد. چراکه به دلیل کمبود نقدینگی، شرکت‌ها در تکمیل این خطوط گرفتار شده‌اند. ازاین‌رو لازم است سازمان غذا و دارو با قدرت ورود پیدا کرده و از صنایع داروسازی حمایت کند.»

این مدیر شرکت داروسازی (Pharmacy) اظهار داشت: «همانطور که اشاره شد به‌رغم تلاش مهندسان ایرانی، هنوز تعددی از ماشین‌آلات وارداتی هستند. ازاین‌رو توقع تولیدکنندگان حوزه داروهای ضد سرطان این است که دستگاه‌های دولتی اعم از سازمان توسعه تجارت، گمرک، سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها در این خصوص رویکرد تسهیلگر اتخاذ کرده و مسیر واردات ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید داروهای ضد سرطان را هموار کنند.»

وی ادامه داد: «نکته قابل اشاره در این حوزه، تمرکز بر توسعه دانش داروسازی و فرمولاسیون‌ها است. خوشبختانه پیشرفت‌های بزرگی در این حوزه صورت گرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در این رابطه در حال فعالیت هستند ولی به‌هرحال شکی وجود ندارد که این شرکت‌ها نیاز به حمایت‌های همه‌جانبه دارند.»

لزوم توجه به تامین مواد اولیه
ترحمی افزود: «در بحث ماده اولیه برای تولید داروها این نکته قابل ذکر است که باید فضای رقابتی در کشور حفظ شود و محدودیت بر واردات مواد اولیه وضع نشود. بیمار سرطانی در حال رنج کشیدن است و باید حق مصرف دارویی که با مواد اولیه باکیفیت‌تر تولید شده را داشته باشد؛ بنابراین قطعاً محدودیت برای واردات مواد اولیه، می‌تواند به کیفیت داروی ایرانی لطمه بزند.»

وی اضافه کرد: «ضمن اینکه چنین محدودیت‌هایی اگر منجر به کاهش کیفیت یا کاهش اثرگذاری داروی ایرانی شود، قطعاً موجب می‌شود که جایگاه داروی ایرانی در صادرات آسیب ببیند و رقبا در عرصه بین‌المللی، داروی ایرانی را از گردونه بازار کشورهای مقصد حذف کنند.»

ترحمی تصریح کرد: «نکته دیگری که در این رابطه حائز اهمیت است تعهد و مسئولیت‌پذیری شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه داخلی است. آنها باید نسبت به زمان‌بندی تامین مواد اولیه خود، حساسیت و مراقبت ویژه‌ای داشته باشند، چراکه خط تولید شرکت‌های داروسازی وابسته به آنها است.»

این مدیر داروسازی ادامه داد: «ضرورت دارد شرکت‌های داخلی تولیدکننده مواد اولیه، مستندات و مدارک لازم در خصوص مواد اولیه تولیدی خود را بر پایه و اصولی که دنیا مطالبه می‌کند، تهیه و در اختیار شرکت‌های صادرکننده داروی ساخته شده ایرانی قرار دهند. در غیر این صورت مسیر صادرات داروهای ساخته شده به کشورهای مقصد، بسیار سخت و شاید غیرممکن می‌شود.»

ترحمی تاکید کرد: «باید نگاه ویژه‌تر و توسعه گر تر در تولید تحت لیسانس داروهای ضد سرطان داشته باشیم. قطعاً ارتباط مستقیم شرکت‌های ایرانی با کمپانی‌های مطرح و خوش‌نام بین‌المللی سبب می‌شود که دانش فنی، فنّاوری و حتی رفتار سازمانی در شرکت‌های داخلی بهبود پیدا کند و مسیر صادرات برای این داروها بازتر شود.»

ترحمی افزود: «معضلی که در این حوزه وجود دارد آن است که گاهی اوقات بخشی از خطوط تولید شرکت‌های ایرانی به دلایل مختلف موقتاً تعطیل می‌شود و شرکت‌ها مجبور می‌شوند بخشی از فرآیند تولید را برون‌سپاری کرده، در خارج از سایت تولیدی خود، آن را دنبال کنند و یا اینکه تولید را از یک مرحله جلوتر آغاز کنند. در چنین شرایطی، اگر شرکت دارای خطوط تولیدی است و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و واقعاً قصد سوءاستفاده از مزایای ویژه تولید ندارد، نباید سازمان غذا و دارو، چنین شرکت‌هایی را در دایره شرکت‌های وارداتی و یا تولید قراردادی دسته‌بندی کند. بلکه باید با حمایت ویژه‌ای که این شرکت‌ها صورت می‌دهد، فرصت دهد تا چنین شرکت‌هایی به دایره تولید بازگردند.»

ضرورت افزایش آگاهی پزشکان از داروهای ایرانی
وی تصریح کرد: «یک نکته بسیار مهم در حوزه داروهای ضد سرطان آن است که متاسفانه صنعت داروسازی کشورمان نتوانسته اطلاعات لازم و آگاهی‌های مورد نیاز در خصوص داروهای ایرانی را در اختیار پزشکان این حوزه قرار دهد. گاهی اوقات شاهد هستیم که پزشکان کشورمان، به کیفیت و فرآیند تولید داروهای ضد سرطان ایرانی باور ندارند و این موضوع سبب می‌شود که داروهای ایرانی را نسخه نکنند. این در حالی‌ است که تنها تفاوت داروی ایرانی و خارجی، بحث برندینگ است؛ یعنی داروی ایرانی هم از لحاظ مواد اولیه و هم از لحاظ فنّاوری تولید، با داروی خارجی یکسان است و فقط برندینگ داروی خارجی قوی‌تر است و به این جهت صنعت داروسازی باید روی این موضوع تمرکز بیشتری کند و مسیر انتقال اطلاعات به پزشکان ایرانی را تسریع کند. به‌هرحال نگرانی پزشکان در خصوص اثرگذاری داروی ایرانی قابل‌تقدیر است.»

باید صادرات محور باشیم
این مدیر داروسازی اضافه کرد: «تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی تولید داروهای ضد سرطان در کشورمان باید با نگاه صادرات باشد. این موضوع هم به لحاظ کاهش هزینه تمام شده داروی ایرانی مورد نظر است و هم اینکه تقاضا برای این داروها وجود دارد و می‌تواند نقدینگی مناسبی را به شرکت‌های داروسازی کشورمان تزریق کند.»

وی در پایان افزود: «توجه به این نکته لازم است که چنانچه داروهای (Medications)ایرانی بتوانند در سطح بین‌المللی و خارج از مرزها بازار بیشتری پیدا کنند، قطعاً به نفع مردم ایران است، چراکه شرکت‌های ایرانی مجبور می‌شوند با کمپانی‌های بین‌المللی رقابت داشته و ازاین‌جهت کیفیت و قیمت دارو باید در سطح مطلوبی باشد که بتوانند بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند، اما نباید فراموش کنیم که نوسان حضور در بازارهای خارجی، لطمه بزرگی به حیثیت برندهای ایرانی می‌زند و ازاین‌جهت، کلیه سازمان‌های دست‌اندرکار تولید و صادرات باید هم‌نوایی لازم برای استمرار صادرات را با شرکت‌های دارویی داشته باشند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: