کد خبر: ۲۲۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 16
ما به محض این‌که متوجه اجاره قطعه می‌شویم، اجازه پذیرش نمی‌دهیم. اما دو مرکز مکانیکی که در نزدیکی معاینه فنی اجاره می‌دادند، پلمب شدند
شفاآنلاین>اجتماعی>بازار داغ قطعات اجاره‌ای برای دریافت معاینه فنی خبری بود که در چند روز پیش با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. سید نواب حسینی منش، مدیرعامل مرکز معاینه فنی در گفت وگو با «ایران »به همه این ابهامات پاسخ می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، از چه زمانی متوجه اجاره قطعات خودرو برای معاینه فنی شدید؟ از اسفند سال گذشته و همزمان با اجرای طرح معاینه فنی برتر با توجه به سختگیری‌هایی که انجام دادیم، متوجه این موضوع شدیم و از فروردین ماه هم شروع به نشانه‌گذاری کاتالیست‌ها کردیم. یعنی کاتالیست‌ها را رنگ زدیم و یا با تجهیزاتی خاص قابل شناسایی کردیم.

فقط کاتالیست اجاره می‌شود؟ بیشتر بله، البته بعضی خودروهای سنگین هم اقدام به اجاره لاستیک می‌کردند که با آنها هم برخورد کردیم. اما کاتالیست چون از سال 82با ارتقای صنعت خودرو به یورو 2، به عنوان یک الزام درآمد، میزان تخلف را هم افزایش داد.

چرا؟ چون راننده‌ها به اهمیت کاتالیست در خودرو واقف نیستند و ضرورتی نمی‌بینند که آن را تعویض کنند. درحالی که کاتالیست به معنای همه الزامات آلایندگی خودرو است و گرنه مونوکسید کربن و هیدورکربن به صورت خام وارد هوا شده و منجر به مسمومیت<Poisoning> و افزایش ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون می‌شود.

بیشتر چه خودروهایی برای اجاره اقدام می‌کنند؟ پراید، سمند و پژو. کاتالیست‌های اجاره‌ای برای پراید در حدود 100 هزار تومان است و برای خودروهای دیگر 150 هزار تومان! تمام می‌شود که بعد از معاینه فنی هم برمی‌گردانند.

هزینه نو چقدر است؟ پراید حدوداً 400 هزار تومان که با اجرت نصب 500 هزار تومان می‌شود و سمند و پژو هم یک میلیون تومان است. به هرحال کاتالیست قطعه گرانی است چون پلاتین دارد.
چند درصد خودروهایی که برای معاینه فنی اقدام می‌کنند، کاتالیست اجاره‌ای دارند؟ به جرأت می‌گویم هم‌اکنون به صفر رسیده اما طی یک سال گذشته حدود 10-15 مورد بیشتر نبوده است. البته این تعداد کم هم برای ما اهمیت دارد و اگر بموقع اقدام نمی‌کردیم الآن با آمارتأسف انگیزی مواجه بودیم.

با متخلفان چگونه برخورد می‌کنید؟ ما به محض این‌که متوجه اجاره قطعه می‌شویم، اجازه پذیرش نمی‌دهیم. اما دو مرکز مکانیکی که در نزدیکی معاینه فنی اجاره می‌دادند، پلمب شدند. البته ما گزارش این تخلفات را نه به صورت مصداقی که کلی به سازمان محیط زیست ارسال کرده‌ایم و آنها براساس قانون هوای پاک، می‌توانند اعلام جرم کنند.

با این وضعیت اقتصادی ممکن است راننده‌ها بازهم این کار را انجام دهند؟ ما این ایراد را در اوایل سال 96، همزمان با تصویب قانون هوای پاک در مجلس مطرح کردیم. در همه جای دنیا، کاتالیست خودرو حدود 7 تا 10 سال گارانتی می‌شود و جزو الزامات دولتی است. اما در ایران 2 ساله است و یک خودروی نو وقتی بعد از 4 سال به معاینه فنی مراجعه می‌کند، 2 سال از گارانتی آن گذشته و شرکت دیگر ضمانتی ندارد.

کاتالیست‌ها وارداتی است؟ برای خودروهای تولید داخل، دو شرکت ایرانی، با کیفیت بالا تولید می‌کنند، اما ضمانت اصلی بر عهده خودروساز است که عمر گارانتی را بالا ببرد تا حداقل 100 هزار کیلومتر کار کند.

الان چند کیلومتر است؟ زمانی که تخفیف 20 درصدی برای معاینه فنی برتر گذاشته بودیم، از 110 هزار خودروی غیرمکلف زیر 4 سال، فقط 42 هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی شدند و مابقی به علت نقص کاتالیست رد شدند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: