کد خبر: ۲۲۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 16
ادویه‌های فلفلی از عصاره های خاص طبیعت‌اند،‌ ادویه هایی پرانرژی که طعم و رنگ ویژه ای به غذا می‎بخشند. غذاهای تند به دلیل خواص خاص آن محبوب افراد ساکن در خط استوا هستند. خط استوا بر روی نوار جنوبی کشورمان واقع شده به همین دلیل ذائقه مردمان خون گرم جنوب کشورمان با غذاهای تند پیوند خورده
شفاآنلاین>سلامت> در کنار روزمرگی هایمان دیدن و خوردن غذا علاوه بر رفع گرسنگی، یکی از سرگرمی های است که اغلب جذاب است، اما انتخاب طعم و ادویه های استفاده شده در آن شاید گاهی مهمتر از اصل مطلب باشد.

به گزارش شفاآنلاین،  امروز ۲۶ دی ماه (۱۶ ژانویه) روز جهانی غذاهای تند است، حتی اگر خودمان هم خیلی باب میل مان نباشد، اما داریم دوستانی که از ادویه جات و غذاهای تند لذت می‎برند.

ادویه‌های فلفلی از عصاره های خاص طبیعت‌اند،‌ ادویه هایی پرانرژی که طعم و رنگ ویژه ای به غذا می‎بخشند. غذاهای تند به دلیل خواص خاص آن محبوب افراد ساکن در خط استوا هستند. خط استوا بر روی نوار جنوبی کشورمان واقع شده به همین دلیل ذائقه مردمان خون گرم جنوب کشورمان با غذاهای تند پیوند خورده.

دلیل تمایل افراد به غذاهای تند

شاخص های زیادی وجود دارد که بر علاقه افراد به غذاهای تند تاثیر می گذارد. تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، تفاوت های فیزیکی، مزاج فرد و صفات شخصیتی وی از جمله این عوامل اند. این افراد به دنبال کسب هیجان یا به دنبال احساسی جدید و پیچیده هستند، خوردن غذای تند در کنار طعم ماجراجویانه ای که به زندگی می دهد برای سلامت نیز مزایایی دارد.

در باب سلامتی

فلاونوئیدهایی که در غذاهای تند وجود دارد مانند آنتی اکسیدان ها عمل می‎کنند و خطر بروز بیماری را کاهش می دهند. کپسایسین (Capsaicin)علت اصلی تند بودن فلفل‌ها است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق گرم و استوایی، بیشتر فلفل (و در نهایت غذاهای تند) مصرف می‌کنند.

مکانیسم کپسایسین به این صورت است که به گیرنده‌های درد در بافت ها یا به سلول‌های چشایی زبان متصل می‌شود و با ایجاد احساس سوختگی، مغز را وادار به آزاد کردن اندورفین(ماده مخدر طبیعی) کرده که با تسکین درد، احساس خوشی ایجاد می‌کند. همچنین برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل و گرفتگی عضلانی هم موثر است. شاید بخاطر این دلایل باشد که افراد میل زیادی به خوردن غذاهای تند دارند.

غذاهای تند، انرژی بخش و محرک؛ خطر حمله قلبی را کاهش می دهند

محققان چینی می گویند غذاهای تند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند. از دیگر فواید غذاهای تند می‎توان به افزایش متابولیسم و لاغری، افزایش تستوسترون در مردان، بازکنندگی سینوس، رفع التهاب، تقویت حافظه، بهبود برونشیت، بهبود سرماخوردگی، باز شدن عروق و ضد سرطان بودن اشاره کرد.
مضرات غذاهای تند

اما در مقابل فواید غذاهای تند، باید به مضرات آن هم توجه داشته باشیم. از مهمترین آنها می توان از خطرناک بودن برای افراد باردار و شیرده، بد بویی دهان، بی‌خوابی، تضعیف حس چشایی (در صورت مصرف زیاد)، ایجاد مشکلات (Difficulties)ادراری، بروز مشکلات معده (به خصوص رفلاکس معده) نام برد.

کشورهای آتشین

کشورهایی که غذای تند جایگاه ویژه ای در آن دارند، عبارتند از: "هند، شیلی (به معنای فلفل)، مکزیک، چین، پاکستان، بنگلادش، تایلند، مالزی، اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس، تونس، مراکش و ..."، همچنین در امریکا، دو کره و پرتغال هم زیاد از فلفل تند استفاده می‎کنند.

غذاهای آتشین خارجی

از "سوشی، پیتزا پپرونی، مرغ هندی، تاکو، چیکن تیکا ماسالا، سوپ گوجه فرنگی و فلفل، برنج تند برزیلی، تابه مکزیکی، صفیحه، رندانگ، ترید، سالونا، رول کاتی، کاچوری، وادا پاو، روغن جوش" می‎توان به عنوان شناخته شده ترین غذاهای تند بین المللی نام برد.

غذاهای تند، انرژی بخش و محرک؛ خطر حمله قلبی را کاهش می دهند

در کشور خودمان هم استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب استان سیستان و بلوچستان، فلفل پای ثابت اکثر غذاهای این مناطق است. از غذاهای تند موجود در این استان ها می توان به "فلافل، قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی صبور، کراهی، سوسیس بندری، اوپیوزی، سمبوسه، هواری، سوپ هویج و عدس، دوپیازه میگو، دال عدس بوشهری، مرغ اسپایسی، پوکورا، ماهی تنوری صبور و..." اشاره کرد. این ها غذاهای تخصصی تند بودند. همچنین می‎توان با اضافه کردن انواع فلفل غذاهای تندی به عمل آورد.

ادویه ها و سس هایی تند

سس سالسا، مهیاوه(سوراغ)، فلفل تند ، فلفل سیاه، پاپریكا، زنجبیل، سس سمبل، سس تند پرتقال و مرغ، فلفل هندی، فلفل تند تایلندی، ادویه تاکو و...

محققان(researchers) درباره تاثیر خلقیات افراد هنگام استفاده طولانی مدت از غذای تند هم نظریاتی دارند که اغلب بعضی ویژگی و خصوصیات افراد تغییر می‎کند،همچنین مصرف غذاهای تند طول عمر را بیشتر می کند، شما چه غذاهای تند دیگری می‎شناسید؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: