کد خبر: ۲۲۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 13
افرادی که قبل از بیماری همیشه به لباس و بهداشت خود بسیار اهمیت می‌دادند، اکنون ممکن است لباس هایشان را دیر به دیر عوض کنند و یا از حمام رفتن بیزار شوند
شفاآنلاین>سلامت>آلزایمر شناخته شده‌ترین بیماری اختلال حافظه است که مبتلایان به این بیماری به سرعت دچار تغییر خلق و خو می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، ندا محمدی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب از جمله نشانه‌های اولیه آلزایمر به کاهش حافظه اشاره کرد و گفت: مشکلات گفتاری، تغییرات شخصیتی، بی اطلاعی از مکان و زمان و احساس گیجی<Confusion> و رعایت نکردن بهداشت و رفتار عجیب و غریب، از دیگر علایم این بیماری است.

وی افزود: اگرچه در بیماری آلزایمر، حافظه بلند مدت سالم به نظر می‌رسد، اما افراد مبتلا ممکن است اتفاقات گذشته‌های دور یا حوادث و رویداد‌های مهم زندگی را نیز فراموش کنند؛ البته هر کسی می‌تواند برخی جزئیات اتفاقات و یا گفتگو‌های گذشته را فراموش کند و نتواند آن‌ها را به طور کامل به یاد آورد، اما افراد مبتلا به آلزایمر کل رویداد و یا گفتگو را فراموش می‌کنند.

محمدی تکرار سوال و گفتگو‌ها را از ویژگی‌های افراد مبتلا به آلزایمر برشمرد و اضافه کرد: این افراد ممکن است داستان‌ها و توصیف وقایع را هر مرتبه با کلماتی خاص ادا کنند و یا یک سوال را چندین بار بپرسند و مهم نباشد چند مرتبه جواب گرفته اند.

وی، مشکلات گفتاری در بیماری آلزایمر را یکی دیگر از نشانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: همه ما گاهی اوقات در انتخاب بهترین کلمه برای ساختن جمله مشکل داریم، اما مبتلایان به آلزایمر ممکن است به طور متعدد در پیدا کردن کلمات و یا کامل کردن صحبت خود مشکل داشته باشند، بنابراین روش صحبت کردن آن‌ها ممکن است برای اطرافیان غیر قابل فهم باشد.

این کارشناس سلامت روان، تغییرات ناگهانی در خلق و خو بدون دلیل خاصی، نظیر احساساتی شدن، غمگین و یا خوشحالی را از دیگر ویژگی‌های این بیماری بیان کرد و افزود: گاهی اوقات نمی‌توان مبتلایان را از انجام کاری که از آن لذت می‌برند منصرف کرد، به عنوان مثال، به تبلیغات تلویزیون به شدت اعتقاد پیدا می‌کنند و یا نسبت به یکی از افراد خانواده، به ویژه همسر، بدبین می‌شوند.

او بارزترین ویژگی ابتلا به بیماری آلزایمر را رعایت نکردن بهداشت عنوان کرد و یادآور شد: افرادی که قبل از بیماری همیشه به لباس و بهداشت خود بسیار اهمیت می‌دادند، اکنون ممکن است لباس هایشان را دیر به دیر عوض کنند و یا از حمام رفتن بیزار شوند.

محمدی رفتار‌های عجیب نظیر قرار دادن مسواک در یخچال و یا بطری شیر در کابینت را از دیگر اختلالات برشمرد و افزود: همه ما گاهی اوقات وسایل خود را فراموش و یا گم می‌کنیم، اما افراد مبتلا به آلزایمر، بسیار مستعد اینگونه رفتار‌ها هستند و نمی‌توانند وسایلشان را پیدا کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: