کد خبر: ۲۱۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 2019January 06
سویا گوارش را تنظیم می‌کند، سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد، از بروز بیماری‌های هنگام تولد پیشگیری می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به‌طورکلی حال عمومی بدن را بهتر می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> خواص دانه‌های سویا فراوان است ازجمله بهبود سوخت‌وساز بدن، کمک به افزایش وزن سالم، محافظت از سلامت قلب، دفاع علیه سرطان و کاهش اثرات و علائم یائسگی.

به گزارش شفاآنلاین، سویا گوارش را تنظیم می‌کند، سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد، از بروز بیماری‌های هنگام تولد پیشگیری می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به‌طورکلی حال عمومی بدن را بهتر می‌کند.

بهبود سلامت قلبی
دانه‌ سویا منبع چربی‌های مفید و غیراشباع است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند؛ بنابراین با مصرف سویا می‌توان از بیماری‌هایی مثل تصلب شرایین که منجر به حمله‌ قلبی و سکته می‌شود پیشگیری کرد. علاوه بر این برخی اسید‌های چرب که برای سلامتی بدن ضروری هستند در سویا وجود دارند که از آن میان اسید لینولنیک و اسید لینولئیک فراوانی بیشتری در سویا دارند. این دو اسید چرب عملکرد ماهیچه‌ها را تنظیم کرده و به حفظ سطح فشارخون متعادل و مناسب کمک می‌کنند. نهایتا فیبر‌های موجود در سویا هم از طریق کندن کلسترول‌های اضافی از بدنه‌ عروق و شرایین به کاهش(Decrease) سطح کلسترول کمک می‌کنند.

بهبود  سوخت‌وساز بدن
 دانه‌های سویا یک منبع به‌شدت مهم پروتئین هستند. وقتی شما در بدنتان به‌اندازه‌ کافی پروتئین داشته باشید، عملکرد سوخت‌وساز بدن و کل سیستم بدن بهتر کار می‌کنند. پروتئین‌ها، سنگ بنای سلول‌ها و رگ‌های خونی و اساسا همه‌ قسمت‌های حیاتی بدن انسان هستند. پروتئین‌های دریافتی از دانه‌های سویا کمک می‌کنند سلول‌هایی که نیازمند بازسازی یا جایگزینی هستند بدون مشکل بازسازی و جایگزین شوند و درنتیجه کل بدن در سلامت باقی بماند. اگر گیاهخوار باشید دریافت پروتئین لازم برایتان کار سختی خواهد بود، اما با واردکردن دانه‌ سویا به رژیمتان دیگر نیازی به منابعی که معمولا افراد پروتئین‌شان را از آنها دریافت می‌کند یعنی گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، محصولات لبنی و ماهی، نخواهید داشت.

بهبود سلامت استخوان‌ها
دانه‌های سویا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ازجمله‌ سطوح بالای کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و روی است که بر طیف وسیعی از فعالیت‌های بدن اثرگذار هستند به‌خصوص بر سلامت و عملکرد استخوان‌ها. همه‌ این عناصر برای عمل استخوان‌سازی یعنی ساخت سلول‌های استخوانی جدید و تسریع در فرآیند جوش خوردن استخوان‌های شکسته و آسیب‌دیده، ضروری هستند. دانه‌های سویا یک راه‌حل طولانی‌مدت برای مقابله با مشکلاتی است که با افزایش سن برای استخوان‌ها پیش می‌آید نظیر پوکی‌استخوان.

کمک به گوارش
یکی از رایج‌ترین کمبود‌ها در رژیم غذایی خیلی از افراد، فیبر است که در دانه‌های سویا به‌وفور یافت می‌شود. فیبر برای سلامت بدن ضروری است به‌خصوص برای دستگاه گوارش. فیبر باعث حجیم شدن مدفوع و حرکت بهتر آن در روده‌ها می‌شود. به‌علاوه فیبر‌ها حرکت دودی شکل روده‌ها را تحریک می‌کنند؛ حرکت دودی در واقع انقباض اندک عضلات دستگاه گوارش است که غذا را در داخل جهاز هاضمه به حرکت درمی‌آورد. حرکت دودی بسیار مهم است، چون اختلال در آن موجب یبوست می‌شود که خود یبوست می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند سرطان روده‌ی بزرگ شود.


بهبود گردش خون
مس و آهن که به‌وفور دردانه‌ سویا یافت می‌شوند دو عنصر اساسی برای تولید گلبول‌های قرمز خون هستند. برای اینکه همه‌ اجزا و قسمت‌های بدن به‌خوبی کار کنند لازم است که مقدار کافی از گلبول‌های قرمز در بدن تولید شوند تا اکسیژن و مواد غذایی را به سلول‌ها برسانند. این عناصر در دانه‌ سویا فعالیت‌های سوخت‌وساز را افزایش داده و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند و از بروز بیماری‌های خطرناکی مانند کم خونی جلوگیری می‌کند.


کنترل دیابت
این بیماری وحشتناک در دهه‌های گذشته در سرتاسر جهان به‌شدت شایع شده است. دانه‌های سویا راهی موثر برای پیشگیری و مدیریت این بیماری است چراکه سویا می‌تواند گیرنده‌های انسولین را در بدن افزایش دهند و از این طریق بیماری را به شکلی مؤثر مدیریت یا از ابتلا به آن از اول پیشگیری(prevention) کند.


پیشگیری از سرطان
سطح آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های سویا آن را به دارویی برای پیشگیری از سرطان تبدیل کرده است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را که محصول جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند را پیدا و حذف می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند موجب جهش سلول‌های سالم و تبدیل آنها به سلول‌های سرطانی شوند. علاوه بر این فیبر‌های فراوانی که در دانه‌ی سویا وجود دارد موجب کاهش سرطان کولون و روده‌ی بزرگ می‌شوند چراکه فیبر موجب تسهیل گوارش و درنتیجه‌ کاهش فشار بر جهاز هاضمه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: