کد خبر: ۲۱۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 2019January 02
گاهی گفته می شود بیماران توانخواه نیازمند حضور و فعالیت در محیط های اجتماعی هستند اما گاهی از مسئولان می شنویم که آنان چه سرمایه ای می توانند تولید کنند
شفا آنلاین>سلامت>استادیار دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کلینیک ها بیمار را مانند اسکناس می بینند و گاهی برخی کلینیک ها متناسب با پولی که از بیمار دریافت می کند، به او خدمات ارائه می دهد.

به گزارش شفا آنلاین، نرگس شفارودی در سخنرانی خود با عنوان «هژمونی اکوپیشنال» در بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی افزود: گاهی گفته می شود بیماران توانخواه نیازمند حضور و فعالیت در محیط های اجتماعی هستند اما گاهی از مسئولان می شنویم که آنان چه سرمایه ای می توانند تولید کنند.

وی با تاکید بر رعایت اخلاق پزشکی در حوزه توانبخشی اضافه کرد: این تفکرها تفکر سرمایه داری است در حالی که باید به اخلاق پزشکی توجه کرد.

استادیار دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: جو نامطلوبی در محیط های دانشگاهی ایجاد شده که می گویند ما کار نداریم چطور بیمار را می بینید فقط باید درآمدزایی داشته باشید در حالی که باید سرمایه های معنوی مورد تاکید قرار گیرد.

شفارودی افزود: متخصصان حوزه توانبخشی(Rehabilitation) از جمله کاردرمانان باید این سوال را مدنظر داشته باشند که تا چه اندازه از تاثیر کارهای بالینی خود بر محیط اطراف، آگاهی دارند.

خدمات کمتر به بیماران از طبقه پایین
استادیار دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به مسائل حاکم بر فضای توانبخشی اشاره کرد و گفت: تحقیق هایی در حوزه توانبخشی وجود دارد که نمی توان آنها را تعمیم داد اما دید متخصصان را باز می کند و می توان از «تجربه زیسته» استفاده کرد.

شفارودی افزود: نمی توان بدون توجه به فرهنگ کاری را اجرا کرد و کارهای ارزشمند قدیمی را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی فعالان حوزه توانبخشی، خدمات کمتری به بیماران از طبقه پایین می دهند و به طور مثال می گویند «بی فرهنگ است، بی سواد است، نمی فهمد و خدماتی که به او می دهیم زیادی است.»

وی تاکید کرد: کار «کاردرمان»، بازگرداندن بیمار به کیفیت زندگی است تا دوباره بتوانند فعالیت های روزانه خود را داشته باشند اما گاهی تسلط برخی ایدئولوژی های حاکم باعث شده تا از اصل کار خود دور بیفتیم.

فراگیری جهانی یک نابازی است
استادیار دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) ایران در ادامه با اشاره به مساله فراگیری جهانی (Globalisation) گفت: فراگیری جهانی یک نابازی است که کشورهای پیشرفته برای اینکه مسائل و نیازهای خود را برآورده کنند و نظرات خود را به سایر کشورها تحمیل کنند «فراگیری جهانی» را مطرح کردند.

شفارودیی افزود: ما نیز تصورمان بر این است که بر اساس ارزش آنها بدون توجه به نیازهای خود، کار خود را انجام دهیم. به طور مثال می گوییم این تحقیق جهانی است پس ما هم به آن سمت برویم اما باید از خود پرسید که آیا این تحقیق، مساله جامعه ما نیز هست.

بیست و سومین کنگره کاردرمانی ایران با شعار «هویت و جایگاه کاردرمانی ایران در عرصه جهانی» به میزبانی بهزیستی و با همکاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و جمعیت هلال احمر به مدت دو روز (12 تا 14 دی) همراه با نمایشگاه جانبی از لوازم توانبخشی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، درحال برگزاری است.

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: