کد خبر: ۲۱۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۷ - 2018December 29
هر روز مغز ما هزاران اطلاعات مختلف را پردازش می‌کند، بدنمان هم هزاران فعالیت را انجام می‌دهد اما مشغله بسیار زیاد زندگی مدرن سبب شده تا بیشتر مواقع به پیغام‌های اعضای بدنمان بی‌توجه باشیم و اصلا متوجه آن‌ها نشویم اما نتیجه این بی‌توجهی‌ها چندان خوشایند نیست، زیرا ممکن است به بیماری‌های جبران‌ناپذیری منجر شوند
شفاآنلاین>سلامت> برای آشنایی با گوشه‌ای از نشانه‌های بدن و به‌ طور ویژه، به منظور آشنایی با نشانه‌های عملکرد بد کلیه از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش شفاآنلاین، هر روز مغز ما هزاران اطلاعات مختلف را پردازش می‌کند، بدنمان هم هزاران فعالیت را انجام می‌دهد اما مشغله بسیار زیاد زندگی مدرن سبب شده تا بیشتر مواقع به پیغام‌های اعضای بدنمان بی‌توجه باشیم و اصلا متوجه آن‌ها نشویم اما نتیجه این بی‌توجهی‌ها چندان خوشایند نیست، زیرا ممکن است به بیماری‌های جبران‌ناپذیری منجر شوند.

برای آشنایی با گوشه‌ای از نشانه‌های بدن و به‌طور ویژه، به منظور آشنایی با نشانه‌های عملکرد بد کلیه از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

۱۰- مشکل خواب

وقتی کلیه به درستی کار نمی‌کند یعنی سموم نمی‌توانند از طریق ادرار از بدن دفع شوند و در نتیجه در جریان خون باقی می‌مانند.

وقتی سم در بدن زیاد می‌شود، خوابیدن برای فرد دشوار خواهد شد. به همین خاطر است که وقتی کمبود خواب شدید پیدا می‌کنید، احتمال بروز مشکلات کلیوی افزایش می‌یابد.

هشدار: افرادی که به بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا هستند، اغلب دچار آپنه خواب می‌شوند. آپنه خواب نوعی اختلال است که وقفه‌های واحد یا چند تایی نفس در خواب را ایجاد می‌کند.

این وقفه‌ها ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه پیدا کنند. پس از هر مکث تنفسی، فرد با یک صدای خرناس بلند دوباره به صورت عادی نفس می‌کشد.

خروپف‌های سنگین و ممتد نشانه این هستند که باید حتما در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

۹- سردرد، خستگی و ضعف عمومی بدن

کلیه که سالم و درست وظایف خود را انجام می‌دهد، باید ویتامین D. بدن را به استخوان‌های قوی و مستحکم تبدیل کند و هورمونی به نام Erythropoietin تولید کند. این هورمون نقش مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون ایفا می‌کند.

اما وقتی کلیه درست کار نکند، EPO کمتری تولید می‌شود و در نتیجه سلول قرمز خون کمتری هم ساخته خواهد شد (سلول‌هایی که نقش حمل اکسیژن را به عهده دارند) و در نهایت فرد خیلی سریع در مغز و بدن خود احساس خستگی می‌کند.

هشدار: افرادی که مشکلات کلیوی دارد اغلب به کم‌خونی نیز دچار می‌شوند. کم‌خونی زمانی شکل می‌گیرد که بدن بیمار از ۲۰ تا ۵۰ درصد قابلیت‌های کلیه خود استفاده کند. اگر به اندازه کافی می‌خوابید و استراحت می‌کنید، اما همچنان احساس خستگی و بی‌حالی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۸- پوست خشک و خارش پوست

کلیه سالم همه مواد اضافی و بی‌ارزش را از جریان خون پاکسازی می‌کند و به این ترتیب به تولید هر چه بیشتر سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

نتیجه این امر باقی‌ماندن مواد معدنی کافی در بدن است. پوست خشکی که خارش زیادی هم بدنبال دارد، یکی از نشانه‌های عملکرد نادرست کلیه است. وقتی تعادل مواد معدنی و مغذی از بین می‌رود، بیماری‌های کلیوی و استخوانی ظهور می‌یابند.

هشدار: اگر پوست خشکی دارید که دایما می‌خارد، سعی کنید آب بیشتری بنوشید. به یاد داشته باشید بدون تجویز پزشک داروی ضد خارش مصرف نکنید. برخی از مواد تشکیل‌دهنده دارو‌ها می‌توانند عملکرد کلیه را بدتر از آنچه که هست بکند.

۷- بد بو شدن نفس و وجود مزه فلز در دهان

وقتی مواد سمی و مضر که باید از بدن دفع شوند و نشده‌اند در خون زیاد می‌شوند، طعم دهان فرد تغییر یافته و مزه فلز ایجاد می‌کند.

بد بو بودن نفس یکی از نشانه‌های وجود سموم زیاد در بدن و جریان خون است. در این حالت شاید فرد علاقه‌اش به مصرف گوشت قرمز و به طور کلی، اشتهای خود را از دست بدهد. نتیجه این امر کاهش وزن غیر طبیعی است.

هشدار: دلایل مختلفی برای مزه فلز در دهان وجود دارد (از آلرژی گرفته تا سلامت عمومی ضعیف). به صورت نرمال، مزه فلز در دهان اگر برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۶- کم آوردن نفس

رابطه بین بیماری‌های کلیوی و تنگی نفس، مخصوصا پس از انجام فعالیت‌های ساده و کوچک به دو فاکتور اصلی بستگی دارد.

یک، وقتی کلیه درست کار نکند، مایعات زیادی از بدن روانه ریه‌ها می‌شود. دو، کم خونی باعث کم شدن اکسیژن در بدن می‌شود و این مساله به کمبود نفس و تنگی نفس منتهی می‌شود.

هشدار: تنگی نفس دلایل مختلفی دارد. از عملکرد ضعیف کلیه گرفته تا آسم و سرطان ریه یا مشکلات قلبی می‌تواند این مشکل را بوجود بیاورد.

اگر احساس می‌کنید پس از یک فعالیت خیلی ساده و کم تحرک دچار تنگی نفس شده‌اید، سریعا نزد پزشک بروید.

۵- ورم قوزک پا، دست‌ها و پا‌ها

وقتی کلیه درست کار نکند، مایعات اضافی در بدن باقی می‌مانند. این امر منجر به احتباس و انباشت سدیم شده و در نتیجه در دست‌ها، پا‌ها یا قوزک پا تورم ایجاد می‌کند البته توجه داشته باشید که ورم‌های اندام‌های پایینی بدن می‌تواند نشانه بیماری‌های قلبی، کبدی یا مشکل رگ‌های پا باشد.

هشدار: گاهی مصرف برخی داروها، کاهش مصرف نمک و دفع مایعات بدن می‌تواند این ورم‌ها را از بین ببرد. اما اگر این روش جواب نداد حتما درمان‌های دیگری را تست کنید. (البته با تجویز و مشورت پزشک)

۴- کمر درد داشتن

مشکلات(Difficulties) کلیوی می‌تواند درد کمر را بوجود بیاورد؛ دردی که اغلب در زیر پهلو‌ها و بسیار عمیق است. درد کمر و درد پا ممکن است در نتیجه وجود کیست در کلیه ایجاد شود؛ کیسه‌های مملو از مایعاتی که در کلیه جای خوش می‌کنند و بیماری کلیه پلی‌کیستیت را پدید می‌آورند.

نکته: درد کمر ناشی از مشکلات کلیوی اغلب با حالت تهوع، تهوع، دمای زیاد بدن و تکرر ادرار همراه است. درد کمر طبیعی نشانه‌های کمردرد ناشی از کلیه را ندارد. برای رفع درد کمر می‌توانید از دارو‌هایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند کمک بگیرید.

۳- پف چشم‌ها

یکی از اولین نشانه‌های آسیب دیدن کلیه و عملکرد ضعیف آن، وجود پروتئین زیاد در ادار است که در نتیجه آن در اطراف چشم‌ها پف ایجاد می‌شود.

پف اطراف چشم‌ها در واقع نشان‌دهنده این واقعیت است که کلیه مقدار زیادی از پروتئین‌های بدن را با ادار دفع می‌کند، به جای اینکه آن را نگه داشته و در میان اعضای بدن تقسیم کند.

نکته: اگر مطمئن هستید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید و پروتئین کافی هم به بدنتان می‌رسد، اما همچنان چشم‌هایتان پف کرده است، توصیه می‌کنیم حتما نزد پزشک بروید.

۲- فشار خون بالا

سیستم گردش خون بدن و کلیه بشدت به همدیگر وابسته هستند و عملکرد هر کدام روی دیگری تاثیر مستقیم دارد.

کلیه دارای نفرون‌هایی است که سموم و مایعات مضر خون را تصفیه می‌کنند. اگر رگ‌های خونی آسیب ببینند، نفرون‌هایی که وظیفه پاکسازی خون را دارند، اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نخواهند کرد. به همین خاطر، فشار خون بالا ایجاد شده و بدنبال آن کلیه دچار مشکل می‌شود.

۱- تغییر رنگ ادرار

کلیه مسئول تولید ادرار و پاکسازی آلودگی‌ها (Contaminations)از بدن است. مشاهده هر گونه تغییر رنگ یا بو در ادرار نشانه مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. توضیح رنگ‌های مختلف ادرار به شرح زیر است:

افزایش تعداد دفعات ادرار، بخصوص در طول شب. چیزی بین ۴ تا ۱۰ مرتبه در روز دستشویی رفتن کاملا نرمال است.

مشاهده خون در ادرار. کلیه سالم هرگونه آلودگی یا سم را از خون پاکسازی می‌کند تا ادرار تولید کند. اما اگر این روند فیلتر کردن دچار مشکل شود، ممکن است خون به ادرار نشت کند.

اگر ادرار کف‌آلود باشد یعنی نوعی پروتئین ناخواسته در ادرار فرد وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: